Ethics Transcends Conflicts in Modern Society

Main Article Content

Wiphawan Limphaibool
Phrakhru Kowitarttawatee (Udon Sangkaew)

Abstract

This academic article aims to explain ethical theories and principles for managing conflicts in modern society. It seeks to provide an understanding of various ethical theories. the nature of conflicts. and the application of ethical practices in conflict management. Additionally. it presents Buddhist perspectives on ethics and conflict resolution. Ethics. as a branch of philosophy. studies good and evil. ethical principles. and decision-making on ethical issues. It plays a crucial role in resolving conflicts in contemporary society. which now encompass multiple aspects such as political. economic. social and cultural. environmental. and technological conflicts. Ethical conflict management can foster trust. respect. and cooperation between individuals or groups. contributing to successful conflict resolution. The five key ethical principles in conflict management are justice. honesty. reasonability. responsibility. and compassion. In terms of Buddhist principles applied to conflict management. apart from precepts which are vital. there are also the Four Brahmaviharas. the Six Principles of Harmony. the Four Noble Truths. the Threefold Training. and the Seven Aparihaniyadhamma. Practicing these ethical and Buddhist principles focuses on fostering peace and mutual understanding in the diverse   modern society. which can be applied to promote sustainable growth and peace in   society.

Article Details

How to Cite
Limphaibool, W., & Udon Sangkaew, P. K. . (2024). Ethics Transcends Conflicts in Modern Society. MCU Haripunchai Review, 8(3), 485–479. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMHR/article/view/b-035
Section
Academic article

References

ณฐา แย้มสรวล. (2559). การประยุกต์หลักสาราณียธรรมเพื่อเสริมสร้างความปรองดองในการปฏิบัติงานวิชาชีพพยาบาลในโรงพยาบาลบางไทย จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. วารสาร มจร พุทธปัญญาปริทรรศน์. 1(1). (มกราคม-เมษายน) : 49-58.

ธนภณ ฐิตาภากิตติรัต. (2540). ความคิดทางจริยศาสตร์และการประยุกต์ใช้กับการศึกษาไทยในทรรศนะของพระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตโต). วารสารศรีปทุมปริทัศน์. 1(2). (กรกฎาคม-ธันวาคม) : 69-83.

พระมหาบวรวิทย์ รตนโชโต (อายุมั่น). (2564). สันติวิธีเชิงพทุธ: แนวคิด และวิถีแห่งการปฎิบัติในสังคมร่วมสมัย. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง. 10(3). (กันยายน-ธันวาคม) : 198-209.

พระมหาหรรษา ธมฺมหาโส รศ.ดร. (13 ธ.ค. 2556). “สันติวิธีวิถีพุทธ: หยุดรุนแรงแต่งเติมรัก”. คมชัดลึก. [ออนไลน์]. แหล่งข้อมูล: http://www.komchadluek.net/mobile/detail/ 20131213/174801.html [25 กรกฎาคม 2567].

พระศตวรรษ กิตฺติปาโล (บุญกมล). (2564). ศึกษาวิเคราะห์การปกครองตามหลักอปริหานิยธรรมกับการสร้างความสามัคคีปรองดอง. วารสารพุทธมัคค์. 6(2). (กรกฎาคม-ธันวาคม) : 229-236.

พระศรณรินทร์ สนฺติกโร. (2561). ศึกษาวิเคราะห์เรื่องคุณธรรมจริยธรรม ในแนวคิดและทฤษฎีตะวันตกและตะวันออก. วารสารวิจัยธรรมศึกษา. 1(1). (มกราคม-มิถุนายน) : 1-8.

ราชบัณฑิตยสถาน (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2554. [ออนไลน์]. แหล่งข้อมูล : https://dictionary.orst.go.th/ [25 กรกฎาคม 2567]

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2561). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 31. กรุงเทพมหานคร : บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

สำเนียง ยอดคีรี. (2560). จริยศาสตร์. จริยธรรม และคุณธรรม ตามแนวความคิดของนักปรัชญา. วารสารปรัชญาปริทรรศน์. 22 (2). (กรกฎาคม-ธันวาคม) : 37-53.

เสริมศักดิ์ วิศาลาภรณ์. (2534). ความขัดแย้ง : การบริหารเพื่อความสร้างสรรค์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ต้นอ้อ.

Blackburn. S. (2008). The Oxford Dictionary of Philosophy (2 ed.). Oxford University Press : 58

Kant. I. (1785). Thomas Kingsmill Abbott (ed.). Fundamental Principles of the Metaphysic of Morals (10 ed.). Project Gutenberg. 60–62.

Kohlberg. L. (1976). Moral stages and moralization: The cognitive-developmental approach. In Lickona. T. (ed.). Moral Development and Behavior: Theory. Research and Social Issues. Holt. NY: Rinehart and Winston.

Papouli. E. (2019). Aristotle’s virtue ethics as a conceptual framework for the study and practice of social work in modern times. European Journal of Social Work. 22(6). 921-934.