Graphic Design for Street Food by K-POP Concept

Main Article Content

Mooktra Thongves
Suppakorn Disatapundhu
Pawin Bunnag

Abstract

This research aims to 1) Finding a strategy for the graphic design from K-POP p concepts 2) Finding the way for brand communication by choosing personalities that matched with snacks street food from the menu which K-POP artists impressed. 3) Developing a corporate identity design approach based on the K-POP concept.


The research is Mixed methods research of both quantitative and qualitative research by using the tools developed by the researcher.  There were 1 questionnaire and 3 set of in-depth interview which assessed the correspondence between the questions and the objectives (IOC) from 3 experts with the average score of 0.93 which compatibility in the range of very good. The data was collected as follows: 1) Distributing 120 questionnaires for Generation Z who is considered as the target group. 2) Interviewing with 7 South Korean Pop-music experts. 3) Interviewing 7 graphic arts design experts.


The results of the research showed that 1) the appropriate graphic design strategies were personality presentations with 12 personality types which are Funny Enjoyable, Cheerful Agile, Gentleman Delicate, Feminine Noble, Smart Quiet sophisticated, Graceful Pleasantly warm, Urban Leadership, Modern Fashionable, Athletic Sporty, Sexy Mysterious, Fiery Bad boy and Alluring Play girl. 2) Guidelines for brand communication by choosing from personality traits that align with menu snacks and K-Pop artists that the target group be satisfied. Which can be divided into 3 types as follows: (1) Food has 6 personalities as follows: Funny Enjoyable, Gentleman Delicate, Modern Fashionable, Sexy Mysterious, Fiery Bad boy and Urban Leadership. (2) Bakery has 7 personalities as follows: Funny Enjoyable, Modern Fashionable, Athletic Sporty, Graceful Pleasantly warm, Feminine Noble, Urban Leadership and Alluring Play girl. (3) Drinks and ice cream There are 9 personalities as follows: Funny Enjoyable, Gentleman Delicate, Cheerful Agile, Modern Fashionable, Smart Quiet sophisticated, Graceful Pleasantly warm, Feminine Noble, Urban Leadership and Alluring Play girl. 3) Appropriate corporate identity design guidelines with 5 elements (1) Typography such as Display typefaces and Serif typefaces. (2) Presentation techniques such as Typography and Photograph. (3) Colors such as Playful, Powerful and Tribal. (4) How to use colors such as Complement color. (5) Logo such as Symbol and Text.

Article Details

How to Cite
Thongves, M. ., Disatapundhu, S. ., & Bunnag, P. . (2022). Graphic Design for Street Food by K-POP Concept. Asian Creative Architecture, Art and Design, 34(1), 162–178. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/archkmitl/article/view/256706
Section
Research Articles

References

กมลเนตร สุวรรณาพิสิทธิ์. (2551). นักร้องเกาหลีและกระแสนิยมเกาหลีของกลุ่มแฟนคลับชาวไทย. (วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวาทวิทยาและสื่อสารการแสดง, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).

กานต์พิชชา เศรษฐวัตน์. (2552). พัฒนาการของบอยแบนด์ไทยระหว่างปี พ.ศ. 2535-2552. (วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).

ชุติมา ชุณหกาญน์. (2551). พฤติกรรมการเลียนแบบวัฒนธรรมของวัยรุ่นไทยจากสื่อบันเทิงเกาหลี. (วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตรพัฒนาการ ภาควิชาการประชาสัมพันธ์ คณะนิเทศศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).

ธนาคารกรุงศรี. (2563). 6 สิ่งต้องรู้เมื่อบุกตลาด Gen Z. เข้าถึงได้จาก: https://www.krungsri.com/th/plearn-plearn/6-techneques-to-approach-gen-z.

บัญชา ธนบุญสมบัติ. (2559). 10 แง่มุมน่าทึ่งว่าด้วย “คลื่นวัฒนธรรมเกาหลี”. วารสารวิชาการศูนย์เทคโนโลยีโลหะและวัสดุแห่งชาติ. 82(ก.ค.-ก.ย. 2559), 13-21.

ประชาชาติธุรกิจ. (2563). โอกาสทอง “ขายออนไลน์ Priceza แนะพลิกธุรกิจให้รอด-ค้าขายรุ่ง. เข้าถึงได้จาก: https://www.prachachat.net/ict/news-467006.

ปภังกร ปรีดาชัชวาล และคณะ. (2556). การยอมรับและพฤติกรรมเลียนแบบทางวัฒนธรรมจากสื่อบันเทิงเกาหลีของวัยรุ่นไทย. (วิทยานิพนธ์คณะสังคมศาสตร์, มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์).

วชิรวัชร งามละม่อม. (2558). แนวคิดวัฒนธรรมประชานิยม (Popular Culture). เข้าถึงได้จาก: http://learningofpublic.blogspot.com/2015/09/popular-culture.html.

ศรัณย์ สิงห์ทน. (2552). การเรียนรู้ทางสังคมของวัยรุ่นไทยจากวัฒนธรรมเพลงสมัยใหม่ของประเทศเกาหลีใต้. (วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาสื่อสารมวลชน, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์).

ศศิประภา อุทัยชลานนท์. (2557). การศึกษาอัตลักษณ์ของศิลปินบอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment: กรณีศึกษา ศิลปิน บอยแบนด์วง Super Junior และ EXO. (การค้นคว้าอิสระ นศ.ม. สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยกรุงเทพ).

สถิดาภรณ์ เอี่ยมธงชัย. (2564). วิวัฒนาการกระแสความนิยมเกาหลี (Korean Wave) ที่เรียกว่า Hallyu. สำนักงานส่งเสริมการค้าในต่างประเทศ ณ กรุงโซล. หนังสือพิมพ์ The Biz News Daily ฉบับวันที่ 29 กันยายน 2564.

เส้นทางเศรษฐีออนไลน์. (2563) Eat At Home เทรนด์ใหม่มาแรง. เข้าถึงได้จาก: https://www.sentangsedtee.com/job-is-money/article_156010.

สยามรัฐออนไลน์. (2563) ตลาดนัด SME “เราช่วยไทย ไทยช่วยกัน”ยกขบวนชิม เที่ยว ช้อป พร้อมไอเดียต่อยอดธุรกิจเอสเอ็มอีครบวงจร. เข้าถึงได้จาก: https://siamrath.co.th/n/180031.

อุตสาหกรรมพัฒนามูลนิธิเพื่อสถาบันอาหาร. (2563). กลยุทธ์การพัฒนาอาหารเพื่อสุขภาพและโภชนาการสมวัยภายใต้แผนงานโครงการพัฒนาศูนย์อัจฉริยะอุตสาหกรรมอาหาร ปีงบประมาณ พ.ศ. 2563. เข้าถึงได้จาก http://www.oie.go.th/assets/portals/1/files/study_report/Healthyfood_Strategy.pdf.

Arty Siriluck. (2020). เเฟนคลับส่งพลังโซเชียล 10 ศิลปิน K-pop ที่มีคนพูดถึงบนทวิตเตอร์มากที่สุดปี 2019. Retrieved from: https://positioningmag.com/1260562.

Betterexperience. (2021). Food Truck สุดยอดธุรกิจ ที่เกิดจากพลังแห่งความรัก Retrieved from: https://www.betterexperience.co/articles/20210211111645-insight-seeing-foodtruck.

CNN. (2016). BANGKOK STREET FOOD เสน่ห์ปลายลิ้นของอาหารริมทาง. Retrieved from: https://www.utray.co.th/article/detail/bangkok-street-food.

Dominika Guzek. (2020) Analysis of Association between the Consumer Food Quality Perception and Acceptance of Enhanced Meat Products and Novel Packaging in a Population-Based. Foods 2020. 9, (2-12).

Donlaya C. (2019). ตัวแบบพฤติกรรมผู้บริโภค (Consumer Behavior Model) พฤติกรรมผู้โภค หมายถึงอะไร อยากสร้างยอดขายให้ได้กำไร จำเป็นต้องรู้. Retrieved from: https://www.moneywecan.com/what-consumer-behavior.

Euromonitor International. (2017). New Lifestyles System Data: 2017 Global Consumer Trends Survey Results. Retrieved from: https://www.euromonitor.com/article/global-consumer-trends-2017.

Fiske. (2003). The cultural economy of fandom, In Karen Ross and Virginia Nightingale. Media and audiences, Open University.

Ryan McSweeney. (2019). Generation Z Food Trends and Eating Habits. Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality (pp.223-247).

Krungsri Guru. (2564). 6 สิ่งต้องรู้เมื่อบุกตลาด Gen Z. Retrieved from: https://www.krungsri.com/th/plearn-plearn/6-techneques-to-approach-gen-z.

Lane Keller, K. (2012). 2012 Marketing management The millennium (14th ed.). New Jersey.

Prentice-Hall Inc. Lauterborn, B. (1990). New Marketing Litany; Four Ps passe; C-words take over”. Advertising Age. 61(41), 26.

Lisa A Lewis. (1992). The Adoring audience: fan culture and popular media. London. New York. Routledge.

Marketeeronline. (2561). คันฉ่องส่อง (ปรากฎการณ์) บุพเพสันนิวาส / 2: เทียบกระแส K-POP. Retrieved from: https://marketeeronline.co/archives/16173.

Meen.st. (2562). สถิติการมาไทยของศิลปินเกาหลีในรอบ 5 ปี. Retrieved from: https://www.mangozero.com/statics-k-pop-thai.

NPD Group. (2020). Eat At Home เทรนด์ใหม่มาแรง. Retrieved from: https://www.bangkokbanksme.com/en/eat-at-home-trend-in-covid-19.

Petryport. (2562). Street food Thailand อยู่ไทย ไม่มีอด. Retrieved from: https://food.trueid.net/detail/kLroBVoWnRAp.

Positioningmag. (2562). “Hallyu” คลื่นความมั่งคั่งของเกาหลี. Retrieved from: https://positioningmag.com/8345.

Schmitt, B. H. (1999). Experiential Marketing. New York. NY: Free Press.

Surachet Sowkietrung. (2564). แนวคิดการตลาด 4P 4C 4E และ 4D. Retrieved from: https://mbaitsmartprogram.blogspot.com/2020/07/marketing-mix-4p-4c-4e-4d.html.

Technomic’s new College and University Trend Report. (2020). Generation Z Food Trends and Eating Habits. Retrieved from: https://upserve.com/restaurant-insider/generation-z-new-food-trends.

Thaifranchisecenter. (2562). ข้อมูลสถิติแฟรนไชส์ในประเทศไทยจำนวนธุรกิจแฟรนไชส์ในไทย: Number of Franchise Business in Thailand. Retrieved from: https://www.thaifranchisecenter.com/stats/franchise_stats.php.

TREND HUNTER. (2020). 2020 Trend Report. Retrieved from: https://www.trendhunter.com/trendreports.

Utray. (2563). BANGKOK STREET FOOD เสน่ห์ปลายลิ้นของอาหารริมทาง. Retrieved from: https://www.utray.co.th/article/detail/bangkok-street-food-เสน่ห์ปลายลิ้นของอาหารริมทาง.