Developing an online game application to complement teaching and learning in graduate courses Sukhothai Thammathirat Open University

Main Article Content

Thitirussaya Ganpech

Abstract

Research objectives: 1) to develop online game application to complement teaching through smartphones, and 2) to study teaching results by using an online game application to enhance teaching through smartphones. The research process consisted of 2 steps: 1) Develop a game application to enhance teaching-learning on smartphones; and 2) Study the learning outcomes by using an online game application. The sample group in the focus group were experts in teaching and learning styles. And development the application for 11 people and students that registered for the course 91727 Administration and Communication for Agricultural Extension and Development at least 30 people were the experimental group. The results of the research were as follows: 1)The results of the development of game applications which are single-player games and group-playing games by Padlet. Designing games in mock-up format for experts in educational technology and game design to review, produce games and make appointments for game trials; and 2) The results of using online game applications. Found that single-player games Game players are interested in the game. Can understand the rules immediately, not complicated. The game's dice are designed in a triangular shape, making it feel new. The game can motivate you to want to score more and more. Both single scores and group scores Group games It is a brainstorming game through Padlet program. Compete in 3 groups and present with the teacher to summarize the key points. Students help each other increase their scores, with each group of teachers playing an important role in motivating the game.

Article Details

Section
Research Articles

References

กาญจนา ไชยพันธุ์. (2549). กระบวนการกลุ่ม. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.

ฐปนนท์ สุวรรณกนิษฐ์. (2560). การออกแบบเกมการ์ด เพื่อสร้างความเข้าใจในการเรียนหลักสูตรออกแบบสื่อสาร. หลักสูตรการออกแบบสื่อสาร. คณะศิลปกรรมและสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ วารสาร “นเรศศวรวิจัย 8 ครั้งที่ 13 ” วิจัยและนวัตกรรม ขับเคลื่อนเศรษฐกิจและสังคม.

วรัตต์ อินทสระ. (2562). เอกสารประกอบการอบรมปฎิบัติการ เรื่อง Game Based Learning The Latest Trend Education 2019 เปลี่ยนห้องเรียนเป็นห้องเล่น.file:///C:/Users/hp/Downloads/GBL%20DOC.pdf ค้นหาเมื่อวันที่ 29 กรกฏาคม 2562.

วิลาวัลย์ อินทร์ชํานาญ และกรุณา แย้มพราย. (2557). งานวิจัยสาระบันเทิงจากกิจกรรมในเกม [บทคัดย่อ, สรุปผลงานวิจัย]. การประชุมวิชาการระดับประเทศด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ ครั้งที่ 7. เชียงใหม่: สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง. 26-29 ตุลาคม 2559.

วิลาวัณย์ อินทร์ชำนาญ. (2561). การพัฒนาสื่อการเรียนรู้ประเภทเกม เพื่อให้ความรู้ในเรื่องกฎระเบียบและข้อปฏิบัติในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชน. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์:กรุงเทพฯ.

สกุล สุขศิริ. (2550). ผลสัมฤทธิ์ของสื่อการเรียนรู้แบบ Games – Based Learning สารนิพนธ์ การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ, วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต คณะพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

สุวิทย์ ไวยกุล. (2559). การพัฒนารูปแบบการออกแบบเลิร์นนิงออบเจ็คบนแท็บเล็ตโดยใช้เกมเป็นฐานที่มีการช่วยเสริมศักยภาพเพื่อส่งเสริมมโนทัศน์ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนคณิตศาสตร์. ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Atkins, S., & Jones, D. (2004). Consideration for learning design.

Lertrusdachakul T. et al.(2022). Color Combination Pairs of Achromatic Color for the Elderly,

Journal of Information Science and Technology 12(2).42-53.

Malone, T. W. (1981). Toward a theory of intrinsically motivating instruction. Cognitive science, 5(4), 333-369.

Marcus Guido. (2016). 5 Steps to Implementing Game-Based Learning in the Classroom. Ryerson University.

Mellander,K. (1993). The power of learning. United States of America : RR Donnelley & Sons Company

Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: McGraw-Hill.

Translated Thai References

Chaipan. K. (2006). Group process. Bangkok: Odeon Store.

Intasla. W. (2019). Training documents Title “Game Based Learning The Latest Trend Education 2019 Change the classroom into a play room” Retrieved July-29-2019, from file://C:/Users/hp/Downloads/GBL%20DOC.pdf.

Innchamnan W. & Yamprai. K. (2014). Entertainment research from in-game activities [Abstract, Research results]. The 7th National Academic Conference on Information Technology. Chiang Mai: King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang. October-26-29-2016.

Innchamnan W. (2019). Development of Game-Based Learning Media for enhancing the understanding of the rules and requirements practice in Juvenile Training Center. Dhurakij Pundit University:Bangkok.

Suwankanit. T. (2017). Card game design To create understanding in studying communication design courses. Communication design course. Faculty of Fine Arts and Architecture. Chiang Mai University. Naresuan Research 8 13th Journal research and innovation Driving the economy and society.

Sooksiri. S. (2007). Achievement of learning media on Games – Based Learning

thesis human resource development and organization, Master of Science, Faculty of Human Resource Development, National Institute of Development Administration.

Waiyakul. S. (2016). Developing a game-based learning object design model for tablets with empowerment to promote the mathematical concepts of students with mathematics learning disabilities. Doctor of Education, Educational Technology and Communication Program, Faculty of Education, Chulalongkorn University.