Khruba Khao Pi’s Robe Changing Ceremony: Building and Expanding Networks of Disciples and Believers

Authors

  • ขวัญชีวัน บัวแดง Faculty of Social Sciences, Chiang Mai University
  • พิสิษฏ์ นาสี Faculty of Education, Chiang Mai University

Keywords:

Khruba Khao Pi’s Robe Changing Ceremony, Network of believers, Objects of sacredness

Abstract

This article shows that the network of disciples and believers of Khruba Khao Pi is still vibrant and expanding in spite of the latter’s demise since 39 years ago. Like other recent religious networks, connections have been made with diverse individuals and groups by human and non-human agencies, resulting in the expansion of the network. This article describes the network of believers of Khruba Khao Pi which comprises of disciples and believers who have met Khruba Khao Pi, and new believers who have known and experienced Khruba Khao Pi’s sacredness via persons and sacred objects. This network of disciples and believers is visible in Khruba Khao Pi’s Robe Changing Ceremony which is annually held on the 3rd of March, at Wat Phra Phutthabat Pha Nam, Li District of Lamphun. This article employs a concept of Actor Network Theory (ANT) to analyze the role of human agencies in connecting old disciples and believers who live scatteredly elsewhere and expanding new connections. As for non-human agencies, Khruba Khao Pi’s body, his robe which is taken off every year, and his personified sacred objects also play crucial roles in maintaining and expanding the network of his disciples and believers.

References

ภาษาไทย
ขวัญชีวัน บัวแดง. 2542. “อภิชัย (ขาวปี), ครูบา (พ.ศ.2431-2520)”. ใน สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคเหนือ เล่ม 15. กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทยธนาคารไทยพาณิชย์.

ขวัญชีวัน ศรีสวัสดิ์. 2531. ความเชื่อครูบาขาวปี. เอกสารเสวนา ณ ชมรมนักพัฒนาภาคเหนือ จัดโดย โครงการศึกษาวัฒนธรรมชุมชนภาคเหนือเพื่อการพัฒนา.

คณะสงฆ์จังหวัดเชียงใหม่-จังหวัดลำพูน. 2494. คำแถลงการณ์ของคณะสงฆ์จังหวัดเชียงใหม่และจังหวัดลำพูน. เชียงใหม่: โรงพิมพ์พุทธนิคม.

ประดิษฐ์ รัตนพรหม. 2525. ประวัติชีวิตครูบาอภิชัย (ขาวปี). ลำพูน: ณัฐพลการพิมพ์.

ภิกษุอานันท์ พุทธธัมโม. 2558. ครูบาเจ้าศรีวิชัย นักบุญแห่งลานนา ศรีหริภุญชัย.ปทุมธานี: สมาคมชาวลำพูน.

วัดพระพุทธบาทผาหนาม. 2547. อภิชัยขาวปี. ที่ระลึกในงานครบรอบวันมรณภาพ 27 ปี ครูบาเจ้าอภิชัยขาวปี อภิชัยโย ณ วัดพระพุทธบาทผาหนาม ตำบลป่าไผ่ อำเภอลี้จังหวัดลำพูน วันที่ 3 มีนาคม พ.ศ.2547. ม.ป.ท.: ม.ป.พ.

พระมหาศรัญญู ปัญญาธโร (นุชมิตร). 2546. การศึกษาหลักการและวิธีการเผยแพร่พระพุทธศาสนาของพระสุธรรมยานเณร (ครูบาอินทจักรรักษา). วิทยานิพนธ์สาขาวิชาพระพุทธศาสนา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระอภิชัยขาวปี. 2494. หนังสือองค์ศาสนาสองห้อง. เชียงใหม่: โรงพิมพ์อุปะติพงษ์.

พระอภิชัยขาวปี. 2499. ปฐมมูลลกรรมฐาน ปฐมมูลลโลก ปฐมประวัติพระพุทธเจ้าสร้างสมภาร. ปริวรรตโดย อุดม รุ่งเรืองศรี, เกริก อัครชิโนเรศ, สุเมธ สุกิน,พิชัย แสวงบุญ, พระจตุพล จิตตสังวโร. เอกสารนำร่องลำดับที่ห้าสิบเอ็ดในโครงการ e-ปัญญาสวรรณกรรมล้านนา พ.ศ.2550. เชียงใหม่.

พระอภิชัยขาวปี. ม.ป.ป. หนังสือชีวประวัติองค์สมัยสามห้องและประวัติการก่อสร้างสาธารณประโยชน์ต่างๆ ทั้งในอดีตและปัจจุบัน พร้อมด้วยประวัติครูบาศรีวิชัย.เชียงใหม่: สำนักพิมพ์รัตนากร.

ภาษาอังกฤษ
Callon, Michel. 1986. An Invitation to Refl exive Sociology. Cambridge: Polity. Kwanchewan Srisawat. 1988. The Karen and the Khruba Khao Pi Movement: A Historical Study of the Response to the Transformation in Northern Thailand. M.A. Thesis Presented to the Faculty of the Graduate School Ateneo de Manila University, The Philippines.

Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social – An Introduction to Actor-Network-
Theory. Oxford: Oxford University Press.

Law, John. 2007. Actor Network Theory and Material Semiotics. Version of 25th April 2007. http://www.heterogeneities.net/publications/Law2007ANTand MaterialSemiotics.pdf, 25 September 2014.

Law, John and John Hassard. 1999. Actor Network Theory and After. Oxford: Wiley.

Lindholm, Charles. 2013. “Charisma in Theory and Practice”. In Charles Lindholm(editd), The Anthropology of Religious Charisma: Ecstasies and Institutions. New York: Palgrave Macmillan.

Turton, Andrew. 2006. “Remembering local history: Kuba Wajiraphanya (c.1853-1928), Phra Thongthip and the Müang way of life,” Journal of Siam Society Vol. 94: 146-176.

Wasan Panyagaew. 2013. “Remembering with Respect: History, Social Memory and the Cross-Border Journeys of a Charismatic Lue Monk,” The Asia Pacific Journal of Anthropology Vol. 14, No. 1: 23-40.

ข้อมูลสัมภาษณ์
สัมภาษณ์กลุ่มผู้สูงอายุจำนวน 3 คน ณ บ้านแม่หว่างห้วยริน อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน,วันที่ 24 ตุลาคม 2558.

สัมภาษณ์พ่อเฒ่า คนเมือง อดีตขโยมครูบา อายุ 79 ปี ณ บ้านผาหนาม อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน, วันที่ 25 กรกฎาคม 2558.

สัมภาษณ์เจ้าอาวาสวัดแถบ ตำบลบ้านปวง อำเภอทุ่งหัวช้าง จังหวัดลำพูน, วันที่ 31 กรกฎาคม 2558.
สัมภาษณ์เจ้าอาวาสวัดแถบ ตำบลแม่ตืน อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน, วันที่ 22 สิงหาคม 2558.

สัมภาษณ์พ่อหนานชาวกะเหรี่ยง แถบตำบลฮอด อำเภอฮอด จังหวัดเชียงใหม่, วันที่ 22 สิงหาคม 2558.

สัมภาษณ์ร่างทรงเมืองท่าสองยาง ณ บ้านแม่ต้าน อำเภอท่าสองยาง จังหวัดตาก, วันที่ 4-5 พฤศจิกายน 2558.

สัมภาษณ์แม่เลี้ยงเมืองแม่ระมาด ณ บ้านห้วยบง อำเภอแม่ระมาด จังหวัดตาก, วันที่ 24 ตุลาคม และ 3-4 พฤศจิกายน 2558.

สัมภาษณ์พระ 1 รูป จากวัดพระพุทธบาทผาหนาม ณ สำนักสงฆ์ อำเภอแม่สะเรียง จังหวัดแม่ฮ่องสอน, วันที่ 6 พฤศจิกายน 2558.

สัมภาษณ์เณร บ้านห้วยม่วง อำเภอจอมทอง จังหวัดเชียงใหม่, วันที่ 23 สิงหาคม และ23 พฤศจิกายน 2558.

สัมภาษณ์พระครูสุนทรอรรถการ เจ้าอาวาสวัดพระพุทธบาทผาหนาม อำเภอลี้ จังหวัดลำพูน ในหลายๆ วาระ, ตั้งแต่ กรกฎาคม-พฤศจิกายน 2558.

Downloads

Published

2019-02-12

How to Cite

บัวแดง ขวัญชีวัน, and นาสี พิสิษฏ์. 2019. “Khruba Khao Pi’s Robe Changing Ceremony: Building and Expanding Networks of Disciples and Believers”. Social Sciences Academic Journal, Faculty of Social Sciences, Chiang Mai University 27 (2):29-61. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jss/article/view/171639.