AN ANALYSIS OF THAI CLASSICAL SONG
Keywords:
Form of Thai Classical Song, Thai Classical Music, Thai Classical SongAbstract
This article focuses on the principle of traditional Thai vocalization analysis. The author has collected data from Thai classical song documentation, interviews with Thai classical venerable singers, and personal experience. The study of Thai vocalization can be summarized and categorized into 11 considerable topics: 1) Aspects of Notation for Thai vocal 2) Penta-Centric modal system 3) Musical Form 4) Rhythmic organization 5) Song text analysis 6) Musical phrasing treatments 7) Lyric arrangement 8) Composing a vocal contour 9) Coloratura and Ornamentations 10) Breathing techniques 11) Mode of singing. All topics are theoretically clarified and explained with clear knowledge dissemination and further study examples.
References
พิชิต ชัยเสรี. สังคีตลักษณ์วิเคราะห์. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559.
ธนาคารกรุงเทพฯ. เพลงตับมโหรีของเก่า : ทรงพระกรุณาโปรดเกล้าโปรดกระหม่อมให้บันทึกเสียงเพื่ออนุรักษ์และเผยแพร่ พุทธศักราช 2529. กรุงเทพฯ : รักษ์สิปป์, 2529.
ทัศนีย์ ขุนทอง. "จังหวะกับการร้องเพลงไทย." สัมภาษณ์โดย ปกรณ์ หนูยี่. 5 สิงหาคม 2564.
ราชบัณฑิตยสถาน. สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : สหมิตรพริ้นติ้ง, 2545.
สมชาย ทับพร. "การขับร้องเพลงไทย." สัมภาษณ์โดย ปกรณ์ หนูยี่. 18 กันยายน 2564.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น