THE DEVELOPMENT OF KHIM’S ETUDES FOR PERFORMING DEOW LAO PAN

Authors

  • Kantapol Ruanglun
  • Nachaya Natchanawakul College of Music, Mahidol University, Thailand
  • Karnyupha Jittivadhna College of Music, Mahidol University, Thailand

Keywords:

Improvement, Khim Etudes, Deow Lao Pan

Abstract

This research is quality research work. According to Professor Dr. Utis Naksawas, Deow Lao Pan performed by Khim consists of two parts, which are Lao Pan Yai and Soom Lao Pan, based on the Laotian rhythm in fast and medium rhythm patterns. The Laotian and the fast rhythms of Lao Pan demonstrate short, succinct, and fun beats. Moreover, the beating noise that is the outstanding feature of Khaen (bamboo mouth organ) is used. When this noise is combined with Khim, it well resembles a harmonic melody produced by bamboo mouth organ. The study further identified twelve performance techniques, divided into techniques to create harmony, to drum simultaneously with both hands, to prolong the sound, and to create special sounds. Twenty-six etudes have been designed based on these techniques. Lao Pan is an advanced composition designed to be performed with one instrument, which requires specific performance skills. Therefore, the etudes aim to help learners practice various techniques needed. The etudes are constructed by examining the structure and format, and the rhythm pattern of Lao Pan, focusing on the major key ranges, namely F G A x C D x, as the basis of the etudes to familiarize learners of these tones. In addition, the etudes intend to start from easy and progress towards more difficult, with a clear direction to follow, to develop skills on rhythm, accuracy, and feelings of learners.

References

เชาวน์มนัส ประภักดี. "วงศาวิทยาของเพลงลาวแพน." วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2552.

ณัฐธิดา นุ่มปราณี. "กระบวนการถ่ายทอดทางขิม เพลงเดี่ยวลาวแพน ทางหลวงประดิษฐ์ไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง) : กรณีศึกษา อาจารย์ชนก สาคริก." วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2560.

ราชบัณฑิตยสถาน. สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์. กรุงเทพฯ : ราชบัณฑิตยสถาน, 2540.

สุกรี เจิรญสุข. คู่มือการอบรมครูซูซูกิและการเป็นครูซูซูกิ. นครปฐม : วิทยาลัยดุริยงคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล, 2542.

สุรพล จันทราปัตย์. ประวัติส่วนบุคคล สุรพล จันทราปัตย์. เอกสารอัดสำเนา, 2563.

อนุสรณ์ในงานพระราชทานเพลิงศพศาสตราจารย์ ดร.อุทิศ นาคสวัสดิ์. กรุงเทพฯ : เจริญวิทย์การพิมพ์, 2526.

อังศุมาลย์ จันทราปัตย์. ทฤษฎีและหลักปฏิบัติดนตรีไทยและพจนานุกรมดนตรีไทย จัดพิมพ์เพื่อเป็นที่ระลึกในโอกาส 80 ปี ศาสตราจารย์ ดร.อุทิศ นาคสวัสดิ์. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 2546.

Downloads

Published

2021-12-29

How to Cite

Ruanglun, K., Natchanawakul, N., & Jittivadhna, K. (2021). THE DEVELOPMENT OF KHIM’S ETUDES FOR PERFORMING DEOW LAO PAN. Mahidol Music Journal, 4(1), 76–89. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mmj/article/view/257399

Issue

Section

Academic Article