AN ANALYSIS AND REHEARSAL SUGGESTIONS FOR PERFORMANCE OF PHRA PRANG SAM YOT OVERTURE FOR WIND ORCHESTRA

Authors

  • Viskamol Chaiwanichsiri College of Music, Mahidol University, Thailand
  • Apiwat Suriyos Faculty of Humanities and Social Sciences, Thepsatri Rajabhat University, Thailand

Keywords:

Wind Orchestra Composition, Phra Prang Sam Yot, Thai Music, Rehearsal Suggestions

Abstract

Phra Prang Sam Yot Overture for wind orchestra, composed by Viskamol Chaiwanichsiri was inspired by Phra Prang Sam Yot (English: Three Towers Shrine) which is one of the provincial landmark of Lopburi province. In this composition, composer have used elements from Thai music, i.e., Rabam Lopburi—Lopburi’s provincial tune, Ling Kab Suea—Thai folk tune that represent the monkey which is the animal associated with Lopburi, and Thai music technique of Lueam—Echo in the piece. Moreover, the composer have used western music compositional technique of motivic development, counterpoint and harmony to create variety to the composition. This article aims to analyze the structure and motive of the composition, along with the suggestions for the rehearsal of the significant areas in the piece that would be beneficial to the performer and composer who are interested in composition with the touch of Thai culture.

References

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. “ผลงานการประพันธ์เพลง.” NARONGRIT.COM. http://www.narongrit.com/th/page_music.php.

ดิฐพงษ์ อุเทศธำรง. “การพัฒนาทักษะการบรรเลงเดี่ยวสำหรับเครื่องลมทองเหลืองของนักศึกษาหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรี คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี.” วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี ปีที่ 8, ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2560): 257-269.

ราชบัณฑิตยสถาน. สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์ ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ : ราชบัณฑิตยสถาน, 2540.

วิษณ์กมล ชัยวานิชศิริ. “มาร์ชเจ้าพระยา.” VISKAMOL.COM. https://viskamol.com/music/chao-phraya-march-full/.

วิษณ์กมล ชัยวานิชศิริ. โหมโรงพระปรางค์สามยอด. กรุงเทพฯ : Viskamol Chaiwanichsiri Music, 2564.

วีระศักดิ์ อักษรถึง. ภูมิทักษะสำหรับทรัมเป็ต. สงขลา : มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา, 2559.

สยามล เทพทา. “พฤติกรรมนักท่องเที่ยวและแนวทางการพัฒนาแหล่งท่องเที่ยวอารยธรรมขอม ในจังหวัดลพบุรี.” วารสารสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ปีที่ 7, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2563): 537-550.

อภิวัฒน์ สุริยศ. “การพัฒนาทักษะการบรรเลงเครื่องดนตรีประเภทเครื่องเป่าโดยใช้แบบฝึกปฏิบัติ Essential Element Band Method รายวิชา ดน 2107210 ปฏิบัติเครื่องลมทองเหลืองพื้นฐาน และ ดน 2107209 ปฏิบัติเครื่องลมไม้พื้นฐานของนักศึกษาสาขาวิชาดนตรีศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี.” วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี ปีที่ 12, ฉบับที่ 3 (กันยายน-ธันวาคม 2564): 1-15.

อลงกรณ์ เหล่าสายเชื้อ. Trumpet warm-up routine. นครปฐม : วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล, 2564.

Viskamol Chaiwanichsiri. “Compose with Me [Ep.10] | Breakdown: เพลงลิงกับเสือ.” YouTube video. 25 มีนาคม 2564. https://www.youtube.com/watch?v=3fh77y2sqyY.

Downloads

Published

2022-08-30

How to Cite

Chaiwanichsiri, V., & Suriyos, A. (2022). AN ANALYSIS AND REHEARSAL SUGGESTIONS FOR PERFORMANCE OF PHRA PRANG SAM YOT OVERTURE FOR WIND ORCHESTRA. Mahidol Music Journal, 5(1), 6–27. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/mmj/article/view/260854

Issue

Section

Academic Article