AN APPLICATION OF THE TEN RULES OF GOVERNING TO THE WORK OF KAMNAN IN MAHARAJ DISTRICT AYUTTAYA PROVINCE
Keywords:
The Tenfold Virtue Of A Ruler, Duty Performance, Village Headmen, Sub-District HeadmenAbstract
The objective of this article is 1) to study the application of the tenfold virtue of a ruler 2) to compare the application of the tenfold virtue of a ruler and 3) to collect suggestions from citizens in the application of the tenfold virtue of a ruler in duty performance of sub-district headmen and village headmen in Maharaj district of Ayutthaya province. The data were collected from 136 samplings through itemizing questionnaires, analyzing data from the Gracie table which based on a framework, theory and research work that re-count to the result of the research. The results of the research revealed that 1) The sub-district headmen and village headmen applied the tenfold virtue of a ruler in duty performance in a high level in overall. In details, the highest level started at self-control and followed by work-control and man-control respectively. 2) The sub-district headmen and village headmen having different ages and education levels applied the tenfold virtue of a ruler in duty performance indifferently, but those with different duty performance period applied the tenfold virtue of a ruler in duty performance differently with the statistical figure at 0.05 significantly. 3) The suggestions for implementing the tenfold virtue of a ruler through an application of staff were that; 3.1) In self-control, the sub-district headmen and village headmen should do their duty with empathy, sympathy, and without prejudice, 3.2) In man-control, the sub-district headmen and village headmen should do their duty with reason and responsibility, and not pin on the villagers 3.3) In work-control, the sub-district headmen and village headmen should treat and serve people equally.
References
กรมการปกครอง. (2548). คู่มือปฏิบัติงานเกี่ยวกับกำนัน ผู้ใหญ่บ้าน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อาสารักษาดินแดน.
กฤษฎ์ นะนุ่น. (2549). ศึกษาการนำหลักทศพิธราชธรรมมาใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของกรรมนัน ผู้ใหญ่บ้านในอำเภอเมืองนครศรีธรรมราช. ใน วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชา พุทธศาสน์ศึกษา. มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (2559). ข้อมูลพื้นฐาน. เรียกใช้เมื่อ 16 มกราคม 2559 จาก https://ww2.ayutthaya.go.th/amphur_content/cate/11
นายเขียว นามสมมติ. (16 มกราคม 2559). หลักการนำหลักทศพิธราชธรรมไปใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของกำนันผู้ใหญ่บ้าน. (พระมหาวิโรจน์ คุตฺตวีโร, ผู้สัมภาษณ์)
นายดำ นามสมมติ. (16 มกราคม 2559). หลักการนำหลักทศพิธราชธรรมไปใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของกำนันผู้ใหญ่บ้าน. (พระมหาวิโรจน์ คุตฺตวีโร, ผู้สัมภาษณ์)
นายแดง นามสมมติ. (16 มกราคม 2559). หลักการนำหลักทศพิธราชธรรมไปใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของกำนันผู้ใหญ่บ้าน. (พระมหาวิโรจน์ คุตฺตวีโร, ผู้สัมภาษณ์)
นายเหลือง นามสมมติ. (16 มกราคม 2559). หลักการนำหลักทศพิธราชธรรมไปใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของกำนันผู้ใหญ่บ้าน. (พระมหาวิโรจน์ คุตฺตวีโร, ผู้สัมภาษณ์)
นำศักดิ์ คงนุ่น. (2550). การใช้หลักทศพิธราชธรรมในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครศรีธรรมราช เขต 1. ใน วิทยานิพนธ์ครุศาสตร มหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา . มหาวิทยาลัยราชภัฎนครศรีธรรมราช.
บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพมหานคร: สุวีริยาสาส์น.
ปฏิคม นวลละออง. (2533). การใช้หลักทศพิธราชธรรมในการบริหารงานของผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอบ้านตาก จังหวัดตาก. ใน สารนิพนธ์รัฐศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการปกครอง. มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
ประสิทธิ์ จันรัตนา. (2539). พุทธธรรมสำหรับนักปกครอง. วารสารพุทธจักร, 50(12), 3.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2550). ธรรมนูญชีวิต. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.
พุทธทาสภิกขุ. (2537). ทศพิธราชธรรม. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
วุฒิพงศ์ จัตุรัตน์. (2538). ทัศนคติของกำนันและผู้ใหญ่บ้าน อำเภอบ้านโฮ่ง จังหวัดลำพูน ต่อวาระในตำแหน่ง 5 ปี. ใน วิทยานิพน์รัฐศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการเมืองและการปกครอง. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
สุรินทร์ คงเกิด. (2549). ศึกษาการนำหลักทศพิธราชธรรมไปใช้ในการปฏิบัติหน้าที่ของผู้บริหารเทศบาลตำบลชะอวด อำเภอชะอวด จังหวัดนครศรีธรรมราช. ใน สารนิพนธ์รัฐศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการปกครอง . มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.