A SPIRITUAL WELL - BEING CARE - TAKING PROGRAM OF RELATIVES OF END-STAGE CANCER PATIENT BASE ON BUDDHIST PSYCHOLOGY

Authors

  • Juthamas Sangthongdee Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

Coziness Program, Spiritual Well - Being, Terminal Cancer Patients, Buddhist Psychology

Abstract

The research objective were; 1) The purpose of this study was to study the conditions and methods of caring for terminal cancer patients according to modern medicine principles. 2) To study the principles, concepts, and methods of caring for the spiritual well-being of relatives who care for terminal cancer patients according to Buddhist psychology. 3) The creating and experimenting with spiritual well-being care program of relatives who care for terminal cancer patients according to Buddhist psychology by using document research and interview. The key informants were the caregivers of all 14 relatives of terminally ill cancer patients, including doctors, nurses, social workers, academics, and volunteers. The experiment and present the spiritual well-being care program based on Buddhist psychology of relatives who care for terminal cancer patients according to Buddhist psychology. The research methodology was a quasi-experimental research with 2 groups, before and after the experiment. Total population 60 people Then, The experimental group received the spiritual well - being care program of relatives who care for terminal cancer patients according to Buddhist psychology. The control group received routine care. The research instruments were 1) the care program for spiritual wellbeing in Buddhist psychology of relatives who care for terminal cancer patients according to Buddhist psychology. 2) Personal information questionnaire. 3) Spiritual well-being questionnaire Statistics used in data analysis Test the differences in the mean values of the two independent populations. Test the differences in the mean values of two independent populations. And one-way analysis of variance found that the spiritual well-being of caregivers in the experimental group and the control group before the experiment was no different. Comparison of overall spiritual well-being and care in post-experimental phase It was found that the experimental group had higher spiritual well - being than those in the control group.

References

กิตติกร นิลมานัต. (2555). การดูแลระยะสุดท้ายของชีวิต. สงขลา: ออเรนจ์มีเดีย.

จำเนียร กิ่งแก้ว. (2555). ผลของการสอนแบบอริยสัจสี่ที่มีต่อความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องหลักธรรมทางพระพุทธศาสนา ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านป่าข่า จังหวัดอุบลราชธานี. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาหลักสูตรและการสอน. มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

นิตยา คชศิลา. (2548). ผลของการใช้โปรแกรมการสนับสนุนด้านข้อมูลและอารมณ์ ร่วมกับการฝึกผ่อนคลายกล้ามเนื้อต่อความวิตกกังวลของผู้ดูแล ในครอบครัวของผู้ติดเชื้อเอ็ชไอวีที่มีอาการ. ใน วิทยานิพนธ์พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพยาบาลศาสตร์. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พุทธทาสภิกขุ. (2541). คู่มือมนุษย์ ฉบับสมบูรณ์. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: เอมี่ เทรดดิ้ง.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทยฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ยุพาพิน ศิรโพธิ์งาม. (2539). ญาติผู้ดูแลที่บ้าน: แนวความคิดและปัญหาในการวิจัย. รามาธิบดีพยาบาลสาร, 2(1). 84-94.

วัฒนา พลชาติ. (2553). ศึกษาวิเคราะห์วิธีการพัฒนาปัญญาตามแนวคิดของพระพรหมคุณาภรณ์(ป.อ.ปยุตฺโต). ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สมพร ปานผดุง และคณะ. (2558). ผลของโปรแกรมส่งเสริมความผาสุกทางจิตวิญญาณด้วยหลักพุทธธรรมต่อความผาสุกทางจิตวิญญาณของญาติผู้ดูแลผู้ป่วยมะเร็งในโรงพยาบาล. วารสารสภาการพยาบาล, 30(1). 16-28.

สำนักงานคณะกรรมการสุขภาพแห่งชาติ. (2556). ยุทธศาสตร์การแพทย์ดั้งเดิมขององค์การอนามัยโลก พ.ศ. 2557-2566. กรุงเทพมหานคร: อุษาการพิมพ์.

อภิรัชศักดิ์ รัชนีวงศ์ และบรรพต วิรุณราช. (2555). ปัญหาและแนวทางการแก้ปัญหาการจัดการการบำบัดรักษาผู้ติดยาเสพติดด้วยวิถีเชิงพุทธ. วารสารวิจัยและพัฒนามหาวิทยาลัยราชภัฎบุรีรัมย์, 7(2). 58-70.

อรุณี ยุทธิปูน และคณะ. (2557). ผลของการให้คำปรึกษาแบบกลุ่มต่อสุขภาวะทางจิตวิญญาณของผู้สูงอายุมุสลิมที่ป่วยด้วยโรคความดันโลหิตสูง. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาจิตวิทยาการให้คำปรึกษา. มหาวิทยาลัยทักษิณ.

Taylor et. al. (2010). Structure and mechanism of a bacterial β-glucosaminidase having O-GlcNAcase activity. Nature Structural & Molecular Biology volume, 26(13). 365-371.

Ian Magrath and Jorge Litvak. (1993). Cancer in Developing Countries: Opportunity and Challenge. Journal of the National Cancer Institute, 85(11). 862-874.

Downloads

Published

2020-04-30

How to Cite

Sangthongdee , J. . (2020). A SPIRITUAL WELL - BEING CARE - TAKING PROGRAM OF RELATIVES OF END-STAGE CANCER PATIENT BASE ON BUDDHIST PSYCHOLOGY. Journal of Buddhist Anthropology, 5(4), 336–350. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/238153

Issue

Section

Research Articles