THE DEVELOPMENT OF CARTOON ANIMATION ON MATHEMATICAL PROBLEMS SOLUTION THROUGH CHARACTERS IN THAI FOLK TALE THAT AFFECTS SKILLS SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS FOR PRIMARY 4 (GRADE 4) STUDENTS
Keywords:
Cartoon Animation, Thai Folk Tale, Mathematic Problem SolutionAbstract
The objectives of this article were to: 1) develop cartoon animation on mathematics problem solution through characters in Thai folk tale for encouraging mathematical problem solving skill for primary 4 (grade4) students, 2) compare the students’ learning achievement test after using the cartoon animation, and 3) develop problem solving skills for mathematics of primary 4 (grade 4) students. Is a quasi-experimental research. The samples of this study were 30 primary 4 (grade 4) students studying in the second semester of academic year 2017 at Watkhian School of Ayutthaya municipality,Phra Nakhon Si Ayutthaya District. The research instruments consisted of the cartoon animation on mathematics problem solution, quality evaluation form towards media and contents, learning achievement test, and examination measuring problem solving skills. The data were analyzed by mean, standard deviation, and t-test for dependent samples. The results showed that : 1) the cartoon animation on mathematics problem solution on content and media quality had the highest level with an average of 4.53 and 4.73 respectively, and the efficiency criterion was 81.20/83.00 2) the average score of post-test was higher than that of pre-test 14.91/18.52, and the analysis of t-test during and after learning was different at .05 statistically significant level and 3) the students’ mathematical problem solving skills was at a high level with an average of 2.59.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). มาตรฐานการเรียนรู้และตัวชี้วัด กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
กองบรรณาธิการเดลินิวส์ออนไลน์. (2561). ผลคะแนนสอบโอเน็ตร่วงทุกวิชา. เรียกใช้เมื่อ 31 มีนาคม 2561 จาก https://www.dailynews.co.th/education/564123
ธรรมศักดิ์ เอื้อรักสกุล. (2558). องค์ประกอบศิลป์เพื่องานกราฟฟิก. กรุงเทพมหานคร: มีเดีย อินเทลลิเจนซ์ เทคโนโลยี.
ปรีชา เนาว์เย็นผล. (2557). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนยุทธวิธีแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์. วารสารวิจัยรำไพพรรณี, 8(2), 66-75.
มนตรี วงษ์สะพาน. (2560). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้เสริมทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์โดยใช้สื่อการเรียนรู้จากท้องถิ่น. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 19(2), 71-83.
เยาวนุช โซะสะอิ. (2560). การพัฒนาบทเรียนการ์ตูนคณิตศาสตร์ เรื่อง การชั่ง สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนบ้านบูเกะคละ. เรียกใช้เมื่อ 31 มีนาคม 2561 จาก https://www.kroobannok.com/board_view.php?b_id=147808.
วิเชียร เกษประทุม. (2560). นิทานพื้นบ้าน . กรุงเทพมหานคร: พัฒนาศึกษา.
วิรัตน์ ไชยมุข. (2558). การใช้บทเรียนการ์ตูนในการเรียนการสอนวิชาเสริมทักษะคณิตศาสตร์ของนักเรียน. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาคณิตศาสตร์ศึกษา. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ศิโรรัตน์ ศรีนุ่น. (2560). พัฒนาการจัดการเรียนรู้โดยใช้การ์ตูนแอนิเมชัน เรื่อง การให้เหตุผลที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ศูนย์พัฒนาการนิเทศและเร่งรัดคุณภาพการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2559). แนวทางการนิเทศการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนา 4H. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์องค์การสงเคราะห์ทหารผ่านศึก.
สิริบงกช วัชระกาญจกุล. (2561). การพัฒนาชุดฝึกทักษะแอนิเมชัน 2 มิติ เรื่อง การบวกจำนวนสองจำนวนที่มีผลบวกไม่เกิน 9 กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1. วารสารครุพิบูล, 5(2), 206-218.
สิริพร ทิพย์คง. (2561). ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้คณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 เรื่อง เงิน โดยการใช้เกมเพื่อการเรียนรู้. วารสารศึกษาศาสตร์ มสธ, 11(1), 165-177.
Bitter, G. G. (2017). Mathematics methods for the elementary and middle school: A comprehensive approach. Boston: Allyn and Bacon.