CULTURAL HERITAGE REGARDING THE RITE AND THAM KHWAN KHAO RITUAL TEXT IN NAKHON PATHOM PROVINCE
Keywords:
Local philosopher, Tham Khwan Khao Ritual Text, Rite, Cultural HeritageAbstract
This research article aimed to 1) compile and create a database of local philosophers that have local wisdom relating to “Tham Khwan Khao” rite, 2) study the local wisdom from the Rite, and 3) analyze and interpret the content of “Tham Khwan Khao” ritual text in Nakhon Pathom Province. Data was collected by using qualitative research methodology through in - depth interviews and focus group discussions. Key informants were 56 local philosophers selected by purposive sampling and snowball sampling from 206 population The inclusion criteria were as follows: the farmers, having local wisdom, and living in Nakhon Pathom. Frequency and content analysis were used in data analysis. The results reveal that: 1) From the cultural heritage database, there are 56 local philosophers. 19 of 56 people are accepted as the ritual experts and also guaranteed for “Mor Khwan,” while others are only the ritual experts. 2) Regarding the cultural heritage study concerning the rite, it is found that the knowledge has been divided into 3 aspects; season, place, and auspicious occasion. 3) Based on “Tham Khwan Khao” ritual text analysis, it reflects 1) the human - supernatural relationship 2) the human - nature relationship, 3) "Popular Buddhism" that shows the close relationship among "Buddhism", "Animism" and "Brahmanism" and 4) "holistic" way of thinking which believes that the existence of each part has relation and affects with each other in the same way of “Conditionality.”
References
งามพิศ สัตย์สงวน. (2554). วัฒนธรรมข้าวในสังคมไทย การคงอยู่และการเปลี่ยนแปลง. กรุงเทพมหานคร: เท็กซ์ แอนด์ เจอร์นัล พับลิเคชั่น.
ชาย โพธิสิตา. (2555). ชนบทไทยในวิถีทุนนิยม. วารสารราชบัณฑิตสถาน, 37(4), 163-185.
ทองแถม นาถจำนง. (2559). วัฒนธรรมข้าวไท. นนทบุรี: ภาพพิมพ์.
ทิพย์สุดา นัยทรัพย์. (2542). การศึกษาประเพณีทำขวัญของจังหวัดพิษณุโลก. ใน รายงานการวิจัยสถาบันราชภัฏพิบูลสงคราม.
ธารารัตน์ บำรุงศรี. (2553). การเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตหลังกรขายที่ดินของชาวนาตำบลธนู อำเภออุทัย จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน. มหาวิทยาลัยศิลปากร.
น้ำมนต์ อยู่อินทร์. (2553). การดำรงอยู่ของความเชื่อและพิธีกรรมเกี่ยวกับข้าวในสังคมไทยปัจจุบัน: กรณีศึกษาหมู่บ้านดอนโพธิ์ ตำบลชายนา อำเภอเสนา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. ใน ดุษฎีนิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาภาษาไทย. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ประกายดาว แบ่งสันเทียะ. (2561). ถอดบทเรียนร้อยปี ดันข้าวไทย "โตแกร่ง". เรียกใช้เมื่อ 10 มกราคม 2563 จาก https://www.bangkokbiznews.com/new/detail/804347
ปัญญา สุริยะแสง และคณะ. (2548). ประเพณีพิธีกรรมที่เกี่ยวกับข้าว: เน้นการศึกษาประเพณีพิธีกรรมที่เกี่ยวข้องกับการรวมกลุ่มระดับชุมชนในพื้นที่ตำบลโคกตะเคียน อำเภอกาบเชิง จังหวัดสุรินทร์ ระยะที่ 1. ใน รายงานการวิจัย.สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.
ผาด พูลทองคำ และส้มผิว พูลทองคำ. (20 กุมภาพันธ์ 2561). การรวบรวมและจัดเก็บข้อมูลมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมเรื่องพิธีกรรมและบททำขวัญข้าวในจังหวัดนครปฐม. (พีรพัฒน์ พันศิริ, ผู้สัมภาษณ์)
ผาด พูลทองคำ. (16 มีนาคม 2561). การรวบรวมและจัดเก็บข้อมูลมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมเรื่องพิธีกรรมและบททำขวัญข้าวในจังหวัดนครปฐม. (พีรพัฒน์ พันศิริ, ผู้สัมภาษณ์)
พญอม จันนิ่ม. (2555). แม่โพสพ: ทุนทางสังคมกับความหมายที่เปลี่ยนไป. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี, 4(2), 49-76.
พระมหาสุพร รกฺขิตธมฺโม. (2561). พระพุทธศาสนากับการพัฒนาที่ยั่งยืน. นครราชสีมา: มิตรภาพการพิมพ์.
พระอาทิตย์ อินฺทภตฺติโก และคณะ. (2562). การศึกษาวิเคราะห์ความเชื่อเกี่ยวกับพระภูมิเจ้าที่ของชาวไทยพุทธในตำบลคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา. วารสารสังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 4(1), 44-56.
มาตรินี รักษ์ตานนท์ชัย และคณะ. (2560). ภูมิศาสตร์มนุษย์. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิสอวน.
ฤทัยชนก จริงจิตร. (2561). เจาะลึก “Smart Farmer” แค่แนวคิดใหม่ หรือจะพลิกโฉมการเกษตรไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานนโยบายและยุทธศาสตร์การค้า.
วิรัตน์ คำศรีจันทร์. (2556). Snowball Sampling Technique: การเรียนรู้และเข้าถึงชุมชนด้วยการอ้างอิงต่อเนื่องปากต่อปากในวิจัยแบบ PAR. เรียกใช้เมื่อ 10 มกราคม 2563 จาก https://www.gotoknow.org/posts/428764