THE HERMENEUTIC APPLICATION OF BUDDHADASA BHIKKHU IN STRENGTHENING RELIGIOUS PLURALISM IN CONTEMPORARY THAI SOCIETY FOR PEACEFUL LIVING

Main Article Content

Phrakru Pariyatkitchaphirom (Krajai Raviwanno)
Fuen Dokbua
Sawat Anothai

Abstract

The objectives of this article were: 1) to study concepts, theories related to hermeneutic science leading to religious pluralism in contemporary society, 2) to study the doctrine’s hermeneutics of Buddhadasa Bhikkhu, 3) to analyze and evaluate the applicative values of doctrine’s hermeneutics of Buddhadasa Bhikkhu in promoting religious pluralism in the present Thai society 4) to create a new body of knowledge and model of promoting religious multi - culture. This research was qualitative research focusing on document study. The presentation was by the analytical description. The results of research were found as follows: The concepts, theories related to hermeneutic science that will lead to religious pluralism in contemporary society. It is a concept that is believed that there are many religions in this world, Is a concept that is believed that in this world, there are many religions, There are different doctrines and practice methods. Everyone must study the doctrine of the religion they respect and other religions to create correct knowledge. The hermeneutic on the doctrine of Buddhadasa Bhikkhu, It is hermeneutic for understanding interfaith so that everyone can reach the heart of their religion and want everyone to withdraw from materialism through the hermeneutic by everyday - dharma language theory. The value of the application of the hermeneutics of Buddhadasa Bhikkhu in promoting religious pluralism in the present Thai society. Creating in terms of promoting a learning society, promoting a peaceful society, strengthening reconciliation society and enhancing a society of awareness. A new body of knowledge and model of religious multi-cultural promotion. Creating a new body of knowledge, such as the model for strengthening religious pluralism "4K1P", means self - knowledge, knowing others, sharing knowledge, methods and peaceful society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
(Krajai Raviwanno), P. P., Dokbua , F., & Anothai, S. (2020). THE HERMENEUTIC APPLICATION OF BUDDHADASA BHIKKHU IN STRENGTHENING RELIGIOUS PLURALISM IN CONTEMPORARY THAI SOCIETY FOR PEACEFUL LIVING. Journal of Social Science and Buddhistic Anthropology, 5(6), 68-77. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/241832
Section
Research Articles

References

นภาเดช กาญจนะ. (2539). พหุนิยมทางศาสนาของจอห์นฮิก กับปัญหาเกี่ยวกับความเป็นจริง. ใน วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาปรัชญา. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ปรุตม์ บุญศรีตัน. (2550). รูปแบบการตีความคัมภีร์ในพระพุทธศาสนาเถรวาท. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาดิเรก เทพนม. (2554). การศึกษาจุดยืนแบบพหุนิยมทางศาสนาของพุทธทาสภิกขุ. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาศาสนาเปรียบเทียบ. มหาวิทยาลัย มหิดล.

พุทธทาสภิกขุ. (2519). ธรรมบรรยาย ระดับมหาวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: หจก.การพิมพ์พระนคร.

__________ (2526). อะไร คืออะไร. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ.

__________ (2528). ใจความแห่งคริสตธรรมเท่าที่ชาวพุทธควรทราบ หนังสือชุดธรรมโฆษ หมวดที่ 5. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ.

สงวน หล้าโพนทัน และคณะ. (2556). การตีความหลักคำสอนของพุทธทาสภิกขุตามหลักอรรถปริวรรตศาสตร์ของพอลริเคอร์กับพระพุทธศาสนาเถรวาท. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาลัยสงฆ์บุรีรัมย์.

หิมพรรณ รักแต่งาม. (2550). การศึกษาวิเคราะห์การตีความหลักธรรมทางพระพุทธศาสนาของ ติช นัท ฮันห์. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

เอนกชัย เรืองรัตนากร. (2558). บทบาทของอุดมการณ์ “พุทธศาสนา - ชาตินิยมสุดโต่ง” กับความขัดแย้งระหว่างชาวพุทธยะไข่กับชาวมุสลิมโรฮิงญา. วารสารสังคมศาสตร์, 11(2), 73 - 98.

Dr.Know. (2557). ครูเสด : ในนามแห่งกางเขนศักดิ์สิทธิ์ สงครามศาสนาเลือดที่ไม่มีวันจบ. กรุงเทพมหานคร: ยิปซี.

Hick J. (1985). Problems of Religion Pluralism. Hong Kong: Macmilan.