BUDDHIST BAI LAN SCRITURE CLASSIFICATION OF TEMPLES IN FOUR PROVINCES OF THE NORTHEAST
Keywords:
Category, Bai Lan Scripture, Buddhism, Temples in Four Provinces, The NortheastAbstract
The Objectives of this research article were to 1) to study, collect and categorize the Buddhist Bai Lan scriptures of temples in the four provinces of the Northeast, and 2) to analyze the value of the Buddhist Bai Lan scriptures on Isan people. It is exploratory and documentary research. The research results were found that 1) Categories of Buddhist Bai Lan scriptures of temples in the four provinces of the Northeast consisting of Nakhonratchasima Buriram Khonkean and Ubonratchathani are divided into six categories : 1) content on Buddhist doctrines which is appear in Tipitaka namely Vinayapitaka Suttantapitaka and Abhidhammapitaka Samantapasadika Visuddhimagga Abhidhammatthasamgaha 2) Vessantara Jataka content 3) Seven Abhidhammapitikas example : Samgani Vibhang Kathavatthu Puggalapanyatti Samantamahapatthan 4) Pali grammar example : Kaccayana grammar 5) content on various virtues example : the virtues of making merit, giving arm-food, protecting five precepts, giving and 6) content on folklore example : Kankark Champasiton Tao Sowat Buahom Buahong. The Buddhist scriptures used for inscription contain Khmer script, Isan text. The language used will be purely Pali, Pali language, Thai including all Isan dialects. From the study, it is found that The Buddhist Bai Lan scriptures in Nakhonratchasima Buriram are written by Khmer script, but in Khonkean and Ubonratchathani by Isan text. The value of the Buddhist scriptures of the temples in the four provinces of the Northeast has three values: 1) cultural and traditional, 2) belief, and 3) education.
References
ก่องแก้ว วีระประจักษ์. (2545). สารนิเทศจากคัมภีร์ใบลานสมัยอยุธยา. กรุงเทพมหานคร: หอสมุดแห่งชาติ กรมศิลปากร.
คณาจารย์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2558). พระไตรปิฎกศึกษา ฉบับปรับปรุง. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
คายส์ เอฟ ชาร์ลส์. (2556). อีสานนิยม: ท้องถิ่นนิยมในสยามประเทศ. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.
นิรันดร เลิศวีรพล และ สุรศักดิ์ ตั้งสกุล. (2549). การรู้จำอักขระอักษรธรรมอีสานโดยใช้ตัวแบบฮิดเดนมาร์คอฟ. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระชยานันทมุนี, ผศ.ดร.และคณะ. (2559). การศึกษาภูมิปัญญาและอนุรักษ์คัมภีร์ใบลาน : เมืองน่าน. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระพรศักดิ์ ฐิตเมโธ (ปรีชา). (2562). การศึกษาอักษรขอมที่ใช้ในพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย. ใน วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพุทธศาสนาและปรัชญา. มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระมหาดาวสยาม วชิรปญฺโญ, ดร. (2559). แบบเรียนอักษรธรรมอีสานและไทยน้อย. ขอนแก่น: ศูนย์ภาษาภูมิปัญญาและวัฒนธรรมอาเซียน.
พระสุธีธรรมานุวัตร และคณะ. (2552). การศึกษาองค์ความรู้ทางพระพุทธศาสนาที่ปรากฏในคัมภีร์ธรรม วัดสูงเม่น จังหวัดแพร่. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
วิชัย กุลษาบาล. (2543). การศึกษาเชิงวิเคราะห์คัมภีร์ใบลานในจังหวัดชลบุรี. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยบูรพา.
สมชาย นิลอาธิ. (18 มีนาคม 2544). โลกทัศน์จากคัมภีร์ใบลาน: คติชนและวิถีชีวิต. เอกสารประกอบการ ประชุมทางวิชาการเรื่อง“การสำรวจสถานภาพองค์ความรู้จากคัมภีร์ใบลานภาคตะวันออก เฉียงเหนือ ประเทศไทย.”, หน้า 91 - 107.
สำนักหอสมุดแห่งชาติ. (2552). คู่มือสำรวจ จัดหา รวบรวมทรัพยากรสารสนเทศ เอกสารโบราณประเภทคัมภีร์ใบลานและหนังสือสมุดไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์คณะรัฐมนตรีและราชกิจจานุเบกษา.