SOCIAL MEMORY AND THE REPRESENTATION OF HOLINESS IN THE TRADITION OF BUN PHAWET OF THE PEOPLE OF THE COMMUNITY AT WAT CHANG PHUEAK, PHAN PRAO SUB - DISTRICT, SI CHIANG MAI DISTRICT NONG KHAI PROVINCE

Authors

  • Kobchai Ratubon Mahasarakham University
  • Pathom Hongsuwan Mahasarakham University

Keywords:

Social Memory, Representation of Holiness, Boon Phawet, Wat Chang Phueak

Abstract

          The objectives of this research article were to study social memory and Creating a representative image of Pra - Vessantara and Chang PatjaiNaken in the Boon Phawet tradition of the people of the community at Wat Chang Phueak, Phan Prao Sub - district, Si Chiang Mai District, Nong Khai Province, Using the concept of social memory and the concept of representation in data analysis. The research results were presented in a descriptive and analysis form. The research findings are divided into 3 Issues: the first is the social memory from local history that has been passed on from the community and the social memory from the history book of Wat Chang Phuak. published by the Department of Religious Affairs Ministry of Culture. Issue 2: Social memory in the form of a monument is the White Elephant Pagoda. which King Chai Chetthathirat 1 has ordered to build a memorial to his majestic white elephant and is a landmark in the construction of country for the people of Si Chiang Mai District, Nong Khai Province. The third issue The people of Wat Chang Phueak community There is an image representing the sanctity through the Boon Phawet ritual. There is a process of creating for King ChaiChetthathirat 1 to be a sacred person. who is a representative image of Pra - Vessantara and in the ritual of worshiping the white elephant, showing the process of creating this white elephant into a sacred animal that represents an Chang PatjaiNaken. This study reveals a cultural phenomenon that combines local history with Boon Phawet, there are the Heat Kong in Lao Lan Xang culture. This creates a unique tradition that is reproduced every year to reinforce the social memory of the people of Wat Chang Phueak community.

References

กาญจนา แก้วเทพ และสมสุข หินวิมาน. (2551). สายธารแห่งนักคิดทฤษฎีเศรษฐศาสตร์การเมืองกับการสื่อสารศึกษา. กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์.

การศาสนา, กรม. (2545). ประวัติวัดช้างเผือก อำเภอศรีเชียงใหม่ จังหวัดหนองคาย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์กรมการศาสนา กระทรวงวัฒนธรรม.

คำมี ศรีสวัสดิ์. (15 กรกฎาคม 2562). ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นของวัดช้างเผือก ตำบลพานพร้าว อำเภอศรีเชียงใหม่ จังหวัดหนองคาย. (กอบชัย รัฐอุบล, ผู้สัมภาษณ์)

นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2538). ชาติไทย เมืองไทย แบบเรียนและอนุสาวรีย์: ว่าด้วยวัฒนธรรม, รัฐและรูปการจิตสำนึก. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

ปฐม หงษ์สุวรรณ. (2560). ประเพณีประดิษฐ์ในชุมชนอีสานลุ่มน้ำโขง. ขอนแก่น: คลังนานาวิทยา.

สมพร พิมมาลา. (16 กรกฎาคม 2562). ประวัติศาสตร์การสร้างเจดีย์ช้างเผือก วัดช้างเผือก ตำบลพานพร้าว อำเภอศรีเชียงใหม่ จังหวัดหนองคาย. (กอบชัย รัฐอุบล, ผู้สัมภาษณ์)

สมโภชน์ กุประดิษฐ์. (15 กรกฎาคม 2562). ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นของวัดช้างเผือก ตำบลพานพร้าว อำเภอศรีเชียงใหม่ จังหวัดหนองคาย. (กอบชัย รัฐอุบล, ผู้สัมภาษณ์)

อรรถจักร สัตยานุรักษ์. (2554). ประวัติศาสตร์เพื่อชุมชน ทิศทางใหม่ของการศึกษาประวัติศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานกองทุนสนับสนุนงานวิจัย (สกว.).

Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. Transl./ed. LA Coser. Chicago: University of Chicago Press.

Hall, S. (1997). Representation Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.

Downloads

Published

2021-11-29

How to Cite

Ratubon, K., & Hongsuwan, P. (2021). SOCIAL MEMORY AND THE REPRESENTATION OF HOLINESS IN THE TRADITION OF BUN PHAWET OF THE PEOPLE OF THE COMMUNITY AT WAT CHANG PHUEAK, PHAN PRAO SUB - DISTRICT, SI CHIANG MAI DISTRICT NONG KHAI PROVINCE. Journal of Buddhist Anthropology, 6(11), 209–226. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/248669

Issue

Section

Research Articles