THE CREATION OF THE ILLUSTRATIONS ON BENJARONG PORCELAIN PRODUCT TO SHOW IDENTITY OF DON KAI DI SUB-DISTRICT, KRATHUM BAEN DISTRICT, SAMUT SAKHON PROVINCE

Authors

  • Siri Nudang Rajamangala University of Technology Rattanakosin

Keywords:

Illustration, Identity, Benjarong Porcelain, Don Kai Di Sub-district

Abstract

              The objectives of this research article were to 1) study on current decorative illustrations on Benjarong Porcelain; 2) identify the identities of illustrations on Benjarong Porcelain; and 3) create illustrations on Benjarong Porcelain to show identities of Don Kai Di Village. This research work used mixed research methodologies. The research project was conducted in Don Kai Di Village, Krathum Baen District, Samut Sakhon Province. Key informants were 12 people with knowledge, 3 experts, 25 practitioners, and 80 consumers, the total number of which was 120. The research tools were the survey questionnaire, the interview script, the evaluation questionnaire for the illustration, and the questionnaire for satisfaction evaluation. Qualitative information was analyzed with the content analysis technique, and quantitative data were analyzed with descriptive statistics. The findings were as follows. 1) Currently, the illustrations of Benjarong are divided into 3 types, namely, realistic illustrations like photographs of important people, semi-realistic illustrations that mix reality with imaginations such as female characters from Thai literatures and Thai way of life and creative illustrations from imaginations such as cartoon. 2) Concerning the identities of illustrations on Benjarong, it was found out that the unique illustration is the image of a fighting rooster which is a yellow rooster with white tail that looks healthy and smart. Thus, this image was beautifully designed in accordance with the principles of arts.                    3) The illustrations on Benjarong Porcelains to show the identities of Don Kai Di Village were designed in 3 styles and presented to experts for assessment. The results showed that the semi-realistic style had the highest mean. Thus, this style was used for producing the prototype Benjarong Product, which was evaluated by consumers. The results showed that the consumers were highly satisfied with the illustration because it could communicate the identities of the community.

References

กรมส่งเสริมวัฒนธรรม. (2562). วัฒนธรรม คุณค่าสู่มูลค่า. เรียกใช้เมื่อ 20 กรกฏาคม 2563 จาก http://www.culture.go.th/culture_th/ewt_news.php?nid=3972&filename=index

ชนิดา รัชตะพงศ์ธร. (2556). การออกแบบบรรจุภัณฑ์เครื่องเบญจรงค์ไทย กรณีศึกษาเครื่องเบญจรงค์หนึ่ง ตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ตำบลดอนไก่ดี จังหวัดสมุทรสาคร. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.

ณัฐธิกานต์ ปิ่นจุไร. (2562). การออกแบบเครื่องประดับจากดีบุกด้วยภูมิปัญญาท้องถิ่นตามอัตลักษณ์ของชุมชนบ้านโนนเหล็ก จังหวัดกำแพงเพชร. เรียกใช้เมื่อ 15 กรกฏาคม 2563 จาก https://research.kpru.ac.th/research2/pages/filere/2652020-01-04.pdf

ทรงศักดิ์ ศรีบุญจิตต์ และคณะ. (2547). ทิศทางการพัฒนาหัตถกรรมพื้นบ้านในภาคเหนือตอนบน. เรียกใช้เมื่อ 5 กันยายน 2563 จาก https://so01.tci-thaijo.org/index.php/CMJE/ article/view/92003

นิรมล ขมหวาน. (2557). อัตลักษณ์ของชุมชนตลาดโบราณบางพลีจังหวัดสมุทรปราการ. วารสารวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์, 4(2), 1-7.

นิวัติ กองเพียร. (2563). “เบญจรงค์” ผลงานร่วมช่างไทย - จีน ไม่ใช่สินค้านำเข้า. เรียกใช้เมื่อ 18 สิงหาคม 2563 จาก https://www.silpa-mag.com/culture/article_13969

ประพนธ์ เนียมสา และอรรถพงษ์ ศิริสุวรรณ. (2560). การออกแบบอัตลักษณ์และเรขศิลป์สื่อสิ่งพิมพ์ผลิตภัณฑ์โอทอป ไหมสมเด็จ อำเภอสมเด็จ จังหวัดกาฬสินธุ์. เรียกใช้เมื่อ 10 กันยายน 2563 จาก https://homepoom2017.wordpress.com/proceedings/

ประภาศรี พงษ์เมธา. (28 เมษายน 2560). ภาพสร้างสรรค์. (ศิริ หนูแดง, ผู้สัมภาษณ์)

พฤทธิ์ ศุภเศรษฐศิริ. (2557). เครื่องเบญจรงค์ไทยปัจจุบัน: กรณีศึกษาเครื่องเบญจรงค์ หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในเขตจังหวัดสมุทรสาคร. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัย เกษตรศาสตร์, 21(1),13-34.

เมธ์วดี พยัฆประโคน. (2560). การออกแบบพัฒนาลวดลายผ้าไหมโฮเปราะแบบร่วมสมัย. วารสารศิลปกรรมวิชาการ วิจัยและงานสร้างสรรค์, 3(1),74-87.

รัชนี ทองเพ็ญ. (25 มีนาคม 2560). อัตลักษณ์ของหมู่บ้านดอนไก่ดี. (ศิริ หนูแดง, ผู้สัมภาษณ์)

ศูนย์ข้อมูลกลางทางวัฒนธรรมจังหวัดสมุทรสาคร. (2563). ชุมชนคุณธรรม ลานธรรม ลานวิถีไทย วัดดอนไก่ดี. เรียกใช้เมื่อ 25 กรกฏาคม 2563 จาก http://m-culture.in.th /album/view/193750/

สำนักงานพัฒนาชุมชนจังหวัดสมุทรสาคร. (2563). ประวัติความเป็นมาจังหวัดสมุทรสาคร. เรียกใช้เมื่อ 30 กรกฏาคม 2563 จาก https://samutsakhon.cdd.go.th

สินชัย ซื่อผาสุข. (28 เมษายน 2560). เรื่องรูปแบบเครื่องเบญจรงค์ที่ผู้บริโภคสนใจ. (ศิริ หนูแดง, ผู้สัมภาษณ์)

อรพินทร์ เอี่ยมโหมด. (28 เมษายน 2560). เรื่องการฝึกเขียนภาพประเพณีไทย. (ศิริ หนูแดง, ผู้สัมภาษณ์)

อุไร แตงเอี่ยม. (25 มีนาคม 2560). เรื่องภาพประกอบบนเครื่องเบญจรงค์. (ศิริ หนูแดง, ผู้สัมภาษณ์)

Castells, M. (1997). The Power of Identity: The Information Age: Economy, Society, andCulture. NJ: Wiley.

Hall, S. & Gay, P. D. (1996). Questions of Cultural Identity. Retrieved June 2, 2020, from https://is.muni.cz/el/phil/jaro2006/PH1215/um/Hall_Concepts_of_identity.pdf

Jeong, H. B. & Moon, J. K. (2015). Study on the Utilization of Illustration for the Identity Design in Fashion Brand. Retrieved October 12, 2020, from https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201525947432242.page

Quental, J. (2014). Searching for a common identity : The folklore interpreted throughillustration. Retrieved October 10, 2020, from https://www.idmais.org /pubs/JoanaQuental/2013.2.JoanaQuental.pdf

Wu, Y. (2015). Research on the Packaging and Illustration Design Development Trend fromthe Psychology and Aesthetics Perspectives. Retrieved November 10, 2020, from https://www.atlantis-press.com/proceedings/iemb-15/25838754

Downloads

Published

2021-12-29

How to Cite

Nudang, S. . (2021). THE CREATION OF THE ILLUSTRATIONS ON BENJARONG PORCELAIN PRODUCT TO SHOW IDENTITY OF DON KAI DI SUB-DISTRICT, KRATHUM BAEN DISTRICT, SAMUT SAKHON PROVINCE. Journal of Buddhist Anthropology, 6(12), 252–267. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/253560

Issue

Section

Research Articles