RELATIONSHIP BETWEEN ISAN DIDACTIC LITERATURE AND OTHER TYPES OF LITERATURE : THE INTERACTION OF CULTURAL TEXTS IN LOCAL CONTEXTS
Keywords:
Isan Didactic literature, Other literature, Relationship to literature, InteractionAbstract
This article aims to study the relationship between Isan Didactic literature and other types of literature. Using qualitative research methodology (Documentary research) by synthesizing the concept of literary relationships to apply in studying, analyzing and interpreting information on Isan teachings. The study aimed to study the relationship between Isan doctrinal literature and other types of Isan literature in different categories. The researcher selected 42 Isan Didactic literature to be used as the main information in this study. According to the study, it was found that Isan Didactic literature is related to 5 types of Isan literature: 1) Relationship with Buddhist literature Isan doctrinal literature has been influenced by Buddhist literature, both in terms of teaching content in conceptual presentation. And the method of storytelling strategies in allegory 2) relationship with story literature Isan doctrinal literature correlates in terms of influence on content. And to influence both content and form.3) Relationship with legal literature. Isan doctrinal literature has a strong relationship in content similarity. 4) relationship with historical literature. Isan Didactic literature has a relationship in terms of influence in 2 ways: the insertion of teachings in part. And insertion of teachings in the narrative. 5) relationship with contemporary literature. Isan Didactic literature has a significant relationship in terms of content influence. This study of the relationship between literature shows the interaction of the texts leading to the explanation of the cultural meaning in the Isan local context. It also shows the inheritance of ethnic identity reflecting the value of Isan Didactic literature as a guide to the lives of local people.
References
จิราภา วรเสียงสุข. (2558). ทฤษฎีสังคมวิทยายุคคลาสสิก. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ชวนากร จันนาเวช. (2560). กดหมายโบราณ จากเอกสารโบราณในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ เอกสารวิชาการลำดับที่ 26 กลุ่มงานอนุรักษ์เอกสารโบราณสถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. มหาสารคาม : อภิชาตการพิมพ์.
ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2558). เอกภาวะในทฤษฎีสังคมร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : วิภาษา.
ซัตเทอร์แลนด์, จอห์น. (2561). วรรณกรรมประวัติศาสตร์เรื่องเล่าแห่งจินตนาการ. (สุรเดช โชติอุดมพันธ์,
ผู้แปล). กรุงเทพฯ : บุ๊คสเคป.
ดนุพล ไชยสินธุ์. (2535). นิทานขุนบรม. เลย : สาขาวิชาภาษาไทย คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ วิทยาลัยครูเลย.
___________. (2537). ปู่สังคะสา ย่าสังคะสี : ปฐมกัป. เลย : รุ่งแสง.
ปฐม หงษ์สุวรรณ. (2561). คติชนกับสังคม : หลักการและแนวทางการศึกษาคติชนวิทยา. พิมพ์ครั้งที่ 2. มหาสารคาม : ภาควิชาภาษาไทยและภาษาตะวันออก คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ปรีชา อุยตระกูล. (2543). จริยธรรมในวรรณคดีอีสาน. ในสุกัญญา ภัทราชัย. (บรรณาธิการ), วรรณคดี
ท้องถิ่นพินิจ, หน้า 151-172. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.
พระครูคัมภีรนิเทศ ป.6. (2539) ชนะสันธราชเทศนาคำสอน และโกบตีนหมาชวนขัน. ขอนแก่น : คลังนานาธรรม.
พัชรินทร์ สิรสุนทร. (2558). ความรู้ อำนาจ และสุขภาพ จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พัฒนา กิตติอาษา. (2546). วิจัยอีสาน : วิธีวิทยากับการศึกษาพลังทางสังคมในภาคอีสาน. นครราชสีมา : สาขาวิชาศึกษาทั่วไป สำนักวิชาเทคโนโลยีสังคม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.
ไพวรินทร์ ขาวงาม. (2540). ม้าก้านกล้วย. กรุงเทพฯ : แพรว.
ยศ สันตสมบัติ. (2556). มนุษย์กับวัฒนธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วสันต์ ปัญญาแก้ว. (2560). วัฒนธรรมศึกษาเบื้องต้น. เชียงใหม่ : คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ศิราพร ณ ถลาง. (2543). “การศึกษาวรรณคดีท้องถิ่นกับสังคม”. ใน สุกัญญา สุจฉายา. (บรรณาธิการ), วรรณคดีท้องถิ่นพินิจ, หน้า 10-25. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุภางค์ จันทวานิช. (2552). ทฤษฎีสังคมวิทยา. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุภีร์ สมนา. (2559). สังคมวิทยาอีสาน. อุดรธานี : ศักดิ์ศรีอักษรการพิมพ์.
อ.ศิลา คานแก้ว. (2544). คดีโลกคดีธรรม. ขอนแก่น : คลังนานาธรรม.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Social Science and Buddhistic Anthropology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.