CONTENT DESIGN FOR INTERACTIVE MEDIA TO TRANSFER THE ELDERLY INTELLECTUAL REPOSITORY

Authors

  • Nanchanop Thasuwan Silpakorn University
  • Atithep Chaetnalao Silpakorn University

Keywords:

Content Design, Interactive Media, Transfer, Intellectual Repository, Wisdom Elderly

Abstract

This research article aims to discuss and analyse the development of interactive design for transferring the elderly intellectual repository. This mixed-method research study was conducted with 30 participants derived through accidental sampling. The participants were visitors who came to see and appeared as interested users on the trial of interactive media to transfer the elderly intellectual repository in Design & Diversity Progress of the PhD Exhibition 2020 during 4 - 8 March 2020 at Ratchadamnoen Contemporary Art Center in Bangkok. Qualitative research instrument including interviews with design interactive media experts were conducted to obtain qualitative data concerning knowledge management, system development, and the elderly intellectual repository transfer. The obtained qualitative data were analysed and synthesized based on analytical views from the experts and conceptual frameworks derived from related literature. From the synthesis, S-CREATOR conceptual framework was derived. This leads to a systematic circulation of artistic intellectual repository which could be categorized due to topical basis of keywords ranging from collecting or creating content, easy to retrieving, being experience based intellectual, being accessible anytime, anywhere, via any devices, knowledge management must have transferring and sharing, use and reuse, open access, and retention system. Descriptive statistics including mean and standard deviation were functioned to define level of user attitude after the trial. The results of data analysis show that the aspect of learning was ranked the highest score by participants after the trial ( gif.latex?\tilde{x} = 4.67, S.D. = .47), followed by knowledge sharing ( gif.latex?\tilde{x} = 4.60, S.D. = .52), usability ( gif.latex?\tilde{x} = 4.51, S.D. = .54) and participants of the trial ranked the aspect of information as the lowest ( gif.latex?\tilde{x} = 4.39, S.D. = .55). In addition, comments from the participants were found to be agreeable and supportive to development networking, raise value awareness in elderly via the development of interactive media for transferring the elderly intellectual repository.

References

กรมควบคุมโรค กระทรวงสาธารณสุข. (2563). รายงานสถานการณ์โรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 โดยศูนย์ ปฏิบัติการภาวะฉุกเฉิน กรมควบคุมโรค. เรียกใช้เมื่อ 23 กรกฎาคม 2564 จาก https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/file/situation/ situation-no60-030363.pdf

กอบกุล กวั่งซ้วน. (2554). รูปแบบการถ่ายทอดภูมิปัญญาของผู้สูงอายุในเขตกรุงเทพมหานคร. ใน วารสารนิพนธ์สังคมสงเคราะห์ศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาการบริหารและนโยบายสวัสดิการสังคม มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

คณะกรรมการผู้สูงอายุแห่งชาติ กระทรวงการพัฒนาและความมั่นคง. (2552). แผนผู้สูงอายุแห่งชาติ ฉบับที่ 2 (พ.ศ. 2545-2564) ฉบับปรับปรุง ครั้งที่ 1 พ.ศ. 2552. เรียกใช้เมื่อ 1 พฤศจิกายน 2563 จาก https://www.dop.go.th/download/laws/law_th_ 20152309144546_1.pdf

จินต์ประวีร์ เจริญฉิม และสิริชัย ดีเลิศ. (2563). กระบวนการถ่ายทอดภูมิปัญญาของผู้สูงอายุสู่ชุมชน และสังคมที่ยั่งยืน. วารสารปาริชาต มหาวิทยาลัยทักษิณ, 33(2), 155-156.

ชีวสิทธิ์ บุณยเกียรติ. (2560). การจัดการข้อมูลงานวิจัยในยุคดิจิทัล บทความเรียบเรียงจากการบรรยาย และเสวนาในงานประชุมวิชาการ. กรุงเทพมหานคร: ศูนย์มานุษยวิทยาสิริธร.

ฐิติรัตน์ ศิริบวรรัตนกุล. (2560). ส่วนต่อประสานกับผู้ใช้และการออกแบบเชิงปฏิสัมพันธ์. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธัญรดี ปัตตังเว และใจเพชร นิลสิงห์ขร. (2557). การศึกษาอิสระทางคอมพิวเตอร์อนุรักษ์แกงบอน อำเภอชัย บาดาล จังหวัดลพบุรี. เรียกใช้เมื่อ 21 กรกฎาคม 2564 จาก https://sites.google.com/site chaibadanbon/home/keiyw-kab-phumi payya

ปฏิบัติ ปรียาวงศากุล. (2554). การออกแบบเกมดิจิตอลเพื่อผู้สูงอายุ. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต สาขาวิชาการออกแบบนิเทศศิลป์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

มูลนิธิสถาบันวิจัยและพัฒนาผู้สูงอายุไทย. (2557). รายงานสถานการณ์ผู้สูงอายุไทย พ.ศ. 2557. เรียกใช้เมื่อ 21 พฤศจิกายน 2563 จาก https://thaitgri.org/?p = 36746

ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. เรียกใช้เมื่อ 21 กรกฎาคม 2564 จาก https://dictionary.orst.go.th/lookup_domain.php

วิชญ์พล เกตุชัยโกศล. (2558). การศึกษาขนาดของปุ่มที่เหมาะสมในโมบายแอพพลิเคชั่นสำหรับผู้สูงอายุ. ใน สารนิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศ และการจัดการ. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

ศรีเรือน แก้วกังวาน. (2545). จิตวิทยาพัฒนาการ ชีวิตช่วงวัย เล่ม 2 วัยรุ่น-วัยสูงอายุ. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สมปอง สุวรรณภูมา. (2560). ภูมิปัญญาผู้สูงอายุ. วารสาร มจร มนุษยศาสตร์ปริทรรศน์, 3(1), 111-124.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี. (2550). แผนพัฒนา การเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่สิบ(พ.ศ. 2550-2554). เรียกใช้เมื่อ 2 พฤศจิกายน 2563 จาก https://www.nesdc.go.th/ewt_news.php?nid = 5747&filename = develop_issue

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี. (2560). การเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่สิบสอง (พ.ศ. 2560-2564). เรียกใช้เมื่อ 2 พฤศจิกายน 2563 จาก https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link. php?nid = 6422

สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ. (2559). นโยบายและยุทธศาสตร์การวิจัยแห่งชาติฉบับที่ 9 (พ.ศ. 2560-2564). เรียกใช้เมื่อ 2 พฤศจิกายน 2563 จาก https://op.mahidol.ac.th/ra/ contents/research_policy/NATIONAL-RESEARCH_POLICY-STRATEGY_25602564_DRAFT .pdf

เอกวิทย์ ณ ถลาง. (2544). ภาพรวมภูมิปัญญาไทย. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์.

Batu Salman, Y. et al. (2010). Senior-Friendly icon design for the mobile phone. Retrieved May 25, 2018, from https://ieeexplore.ieee.org/document/ 5568719

Donthula, S. (2016). Influence of Design Elements in Mobile Applications on User Experience of Elderly People. In Thesis of The degree of Master of Science in Computer Science. Blekinge Institute of Technology. Faculty of Computing.

Phiriyapokanon, T. (2011). Is a big button interface enough for elderly users? Towards user interface guidelines for elderly users. In Thesis of The degree of Master of Computer Engineer. Mälardalen University.

Downloads

Published

2022-03-30

How to Cite

Thasuwan, N., & Chaetnalao, A. . . (2022). CONTENT DESIGN FOR INTERACTIVE MEDIA TO TRANSFER THE ELDERLY INTELLECTUAL REPOSITORY. Journal of Buddhist Anthropology, 7(3), 121–142. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/257598

Issue

Section

Research Articles