DIFFERENT TOUCH: THE ROYAL THAI TRADITIONAL MASSAGE HEALTH CONTENT SHORT ANIMATION

Authors

  • Chudanat Sudthongkhong National Institute of Development Administration
  • Wichian Lattipongpun National Institute of Development Administration

Keywords:

Animation Design, Health Content, Royal Thai Traditional Massage, Foreign Tourists, Effects on Viewing

Abstract

The objectives of this research article were to study animation film design and the opinions of foreigners after viewing the royal Thai traditional massage short animation. It uses a mixed research method. The target group is foreign tourists from 3 nationalities: China, Japan, and England. The sample is selected by a single random sampling method of 400 people. The research tool is an opinion assessment questionnaire. The statistics used in the research and analysis of the data were mean and standard deviation. The results reveal that the film designs the personality of the lead characters and communicates signs visually through their appearance. Overall, opinions after viewing the royal Thai traditional massage short animation are at a good level. As for the character design, it is creative and suitable for the story. In terms of the scene's design, it is realistic, beautiful, and conveys meaning. The film’s content is contemporary and understandable, even without narration, with a good average score. The design of the animated film health content about royal Thai traditional massage can communicate to the audience according to the intended purpose at a good level, with a total average score of 3.66 (S.D. = 0.06). In addition, the character design is creative and suitable for the story, and the average score of 3.76 is a good level. Knowledge management in the royal Thai massage animated film production was found and consisted of 5 steps: 1) stored or created knowledge, 2) knowledge processing, 3) dissemination, 4) knowledge sharing, and   5) knowledge presentation.

References

กฤตฤณ กุลเวิน และคณะ. (2556). ผลการรักษาผู้ป่วยปวดคอหรือหลังส่วนบนจาก Myofascial pain syndrome ด้วยการนวดไทยร่วมกับการประคบสมุนไพร. วารสารวิจัยมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลตะวันออก, 6(2), 86-89.

กองบรรณาธิการครีเอทีฟไทยแลนด์. (2565). จับสัญญาณการฟื้นตัวของ “แอนิเมชันไทย” สร้างโอกาสเติบโตอย่างยั่งยืน. เรียกใช้เมื่อ 22 สิงหาคม 2565 จาก https://www. creativethailand.org/view/article-read?article_id= 33625&lang=th

กาญจนา แก้วเทพ. (2542). การวิเคราะห์สื่อแก่นความคิดและเทคนิค. (พิมพ์ครั้งที่ 2) กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เอดิสัน เพรส โพรดักส์.

จารุวรรณ เจตเกษกิจ. (2555). การใส่วัฒนธรรมเข้าไปในตัวสินค้า. วารสารของกรมส่งเสริมอุตสาหกรรม, 54(6), 18-19.

จิรภรณ์ แนวบุตร และบุรณี กาญจนถวัลย์. (2557). ผลการนวดไทยต่อระดับความวิตกกังวลความซึมเศร้า และอาการปวดของผู้ป่วยกลุ่มอาการปวดกล้ามเนื้อและเยื่อพังผืดที่มารับบริการนวดแผนไทย ณ คลินิกแพทย์แผนไทยประยุกต์ คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. วารสารเวชศาสตร์ร่วมสมัย, 60(3), 313-327.

ณัฐพร จาตุศรีพิทักษ์ และรานี อิฐรัตน์. (2565). เศรษฐกิจสร้างสรรค์: จากความคิดสร้างสรรค์ สู่มูลค่าเศรษฐกิจ. เรียกใช้เมื่อ 12 มกราคม 2565 จาก https://www. bangkokbiznews.com/blogs/columnist/123808

นพพร ชายหอมรส. (2564). การศึกษาประสิทธิผลการนวดแผนไทยแบบทั่วไปกับการนวดไทยแบบราชสำนักในการลดอาการปวดบ่า ต้นคอ และศีรษะ โรงพยาบาลนครปฐม. วารสารหมอยาไทยวิจัย, 7(1), 67-84.

นิพนธ์ คุณารักษ์. (2554). ระบบและกระบวนการผลิตภาพยนตร์แอนิเมชัน 2 มิติร่วมสมัย. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 3(2), 59-68.

นิพนธ์ คุณารักษ์. (2556). การออกแบบบุคลิกลักษณะเพื่อผลิตภาพยนตร์แอนิเมชัน ประเภทนิยายวิทยาศาสตร์ด้วยทฤษฎีสัญศาสตร์. ใน ดุษฎีนิพนธ์ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ปัทมา สิงหรา ณ อยุธยา. (2560). การพัฒนาธุรกิจแอนิเมชันของประเทศไทยให้มีความสามารถแข่งขันในตลาดโลก. ใน รายงานการวิจัย. สถาบันการต่างประเทศเทวะวงศ์วโรปการ กระทรวงต่างประเทศ.

ศูนย์บริการวิชาการแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. (2564). รายงานการศึกษาการพัฒนาอุตสาหกรรมสร้างสรรค์ สาขาซอฟต์แวร์ (เกมส์และแอนิเมชั่น). เรียกใช้เมื่อ 15 พฤษภาคม 2565 จาก https://article.tcdc.or.th/uploads/media/2022/6/22/ media_8-CEA-Game-and-Animation-Final-Report.pdf

สันติภาพ วงศ์แก้วโพธิ์ทอง. (2559). การพัฒนาการ์ตูนแอนิเมชัน 2 มิติ เรื่อง สายเกิน. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

สำนักงานส่งเสริมเศรษฐกิจดิจิทัล. (2561). สรุปผลการสำรวจข้อมูลอุตสาหกรรมแอนิเมชัน เกม และคาแรคเตอร์. เรียกใช้เมื่อ 12 สิงหาคม 2565 จาก https://www.depa .or.th/storage/app/media/file/digital-content.pdf

Ma, B. (2018). Animation Production Teaching Model based on Design-Oriented Learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(08), 172-184.

Nye, J. (2004). Soft power: the means to success in world politics. New York: Public Affairs.

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Sudthongkhong, C., & Lattipongpun, W. (2022). DIFFERENT TOUCH: THE ROYAL THAI TRADITIONAL MASSAGE HEALTH CONTENT SHORT ANIMATION. Journal of Buddhist Anthropology, 7(10), 171–188. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/261571

Issue

Section

Research Articles