ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
“MARK-KUB-KAB” in Isan Cultural Performing Arts
Keywords:
Mark-Kub-Kab, folk performanceAbstract
Abstract
This study was conducted by means of the qualitative research methodology and ethnomusicology with the aims to 1) investigate the history
of Mark-Kub-Kab, and 2) explore the roles of Mark-Kub-Kab in Isan cultural performing arts. The findings revealed the following:
1) “Mark-Kub-Kab” is a percussion instrument made of hardwood and featured in 2 varieties: short and long. Its history has not been evidently documented. The performance has no fixed pattern, depending more on occasions and the performers’ wits and improvisation. Mark-Kub-Kab is played in traditional local festivals and has been integrated into Isan cultural performing arts such as Mor Lam Klon, Nang Pramothai (Isan shadow play), Mor Lam Plern, and Pong Lang bands.
2) Mark-Kub-Kab features in 5 types of performances: 1) Local performances, 2) Mor Lam Klon performances, 3) Nang Pramothai performances, 4) Lam Plern performances, and 5) Pong Lang performances.