ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
The Process of Becoming Teochew Confectionery for Chinese Festivals in Thailand
Keywords:
Teochew confectionery, Teochew culture in thailand, Teochew cuisine, The process of becomingAbstract
The purpose of this research was to study the process of becoming the Teochew traditional confectionery for Chinese festivals in Thailand. The Teochew traditional confectionery is a part of the Chinese Teochew cuisines culture that has been widely and prevalent in Thai society for a long time. The word "confectionery" in Teochew is "Diam-sim"(点心)and "Xiao-ziah"(小食), which means dumpling-style snack and dessert. Nowadays, we usually see Teochew traditional confectionery in Thailand that is both a prevalent Chinese food in Thailand and confectionery for Chinese festivals such as Mooncake, Gu Cai Cake, Bua Loy and Yeast cake. When Teochew traditional confectionery came into the Thai society, there were many changes in the details of confectionery and became the Thai-style Teochew confectionery that has its characteristics. The researchers surveyed and collected data of Chinese festival desserts in Thailand from Thai-Chinese and Thai people living in the Chinese community in Yaowarat, Saphan Mai, Bang Khen, Worachak, Thonburi Bangkok totaling 30 families. The data, then, were analyzed to find the causes of becoming. The results of 22 Teochew confectionery for Chinese festivals in Thailand showed that there were seven topics, including 1) the names, 2) the main ingredients, 3) the process, 4) the shapes and the colours, 5) the taste, 6) the connotation, and 7) the opportunity to use (the festivals). The differences between China and Thailand in terms of resources, environment, language, values, beliefs, culture and traditions were the reasons why all of these issues were added, eliminated and changed. As a result, a new type of Teochew style was created in Thai society.
References
Sikkhakosol, T. (2014). Chinese festivals and offerings. Bangkok: Matichon Publishing House.
Xiao, C. (2011). The Teochew identity. Bangkok: Matichon Publishing House.
Ye, C. and Lin, L. (2010). Chaoshan folk customs. Guangzhou: Guangdong People's Publishing House.