ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
An Analysis of Melodic Idioms of the Pi in Mangkhala Folk Music in Phitsanulok
การวิเคราะห์สำนวนทำนองเพลงปี่มังคละจังหวัดพิษณุโลก
Keywords:
music analysis, melodic idiom, Pi , Mangkhala, PhitsanulokAbstract
This article is part of the research titled “The Melody of the Pi in the Mangkhala Folk Music: An Analysis and Musical Creation”. The purpose was to analyze melodic idioms of the Pi in Mangkhala ensemble in Phitsanulok Province. Based on a selective approach, the three distinct melodic idioms of the Pi were investigated, including the melodic idioms represented by 1) Mr. Chalo Suksaeng, 2) Mr. Phirom Thong-in, and 3) Mr. Ekasit Thongpho. The findings revealed that there were seven different types of melodic idioms that could be divided into two groups. Group 1 was considered as common idioms prevalent in all Pi's idioms which showed three different idioms: sustained notes, staccato, and three-syllable phrase. Group 2 consisted of four specific melodic idioms: 1) an idiom with diverse ending notes, both without and with modal modulation, 2) an idiom with four continuous notes per beat, 3) an idiomatic motion with vertical fluctuation in its figure, and 4) an idiom with the ending notes leading to a new section. The melodic idioms of the Pi in Mangkhala ensemble in Phitsanulok reflected the unique traits and characteristics of the Mangkhala folk music very well. Furthermore, these melodic idioms were related to five main concepts: 1) paying respect to a spirit, 2) communicating a plain and straightforward aesthetic quality, 3) expressing a role and function of Mangkhala music in people's lives in Phitsanulok, 4) representing uniqueness in the oral tradition and inheritance of Mangkhala, and 5) functioning as a source of entertainment.
References
Amod, N. (2021, March 24). Interview.
Karin, K. (2021, July 23). Interview.
Khongrod, C. (2021, March 20). Interview.
Leesuwan, V. (1999). Sinlapa Kap Chiwit. Bangkok: Ton-o 1999 Limited.
Minak, T. (2021, March 20). Interview.
Nachanawakul, N. (2019, October 15). Interview.
Sujachaya, S. (2000). Phleng Phuen Ban Suksa. Bangkok: Chulalongkorn University Press.
Suksaeng, C. (2021, March 21). Interview.
Thongin, P. (2021, April 5). Interview.
Thongpho, E. (2021, March 24). Interview.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.