ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Guidelines for Using Local Stories to Convey Meaning in Promoting Creative Tourism in Chainat, Singburi, and Lopburi Provinces
แนวทางการใช้เรื่องเล่าท้องถิ่นสื่อความหมายในการส่งเสริมการท่องเที่ยว เชิงสร้างสรรค์ จังหวัดชัยนาท จังหวัดสิงห์บุรี และจังหวัดลพบุรี
Keywords:
local stories, conveying meaning, creative tourismAbstract
This research paper is a qualitative and quantitative research. Its purpose was to explore and collect prominently unique local stories to lead to the analysis of guidelines for using local stories to convey meaning as well as studying the needs of the community in applying local stories to promote creative tourism in Chainat, Singburi, and Lopburi Provinces. A specific sample group was defined, and it covered communities or tourist attractions in Chainat, Singburi, and Lopburi Provinces that had been selected to develop into 14 creative tourist attractions. The results of the study revealed that local stories that were unique and suitable for conveying in the promotion of creative tourism in all 3 provinces could be classified into 7 categories: 1) historical and important events, 2) local people’s way of life, 3) local food, 4) handicrafts, 5) agriculture, 6) natural resource and environmental management, and 7) auspicious and sacred sites. There were three approaches for using local stories to convey meaning in promoting creative tourism: 1) using local narratives to create meaningful content for creative tourism, 2) using local stories to design activities that convey creative tourism, and 3) using local stories to design storytelling to covey meaning for navigating the places of creative tourist attractions. Community or tourist attractions wanted to apply local stories the most in promoting marketing by advertising and public relations to promote creative tourism (mean = 4.44).
Downloads
References
Boonpok, P., Tubporn, H., & Ruengrong, A. (2019). The Transmission of Folk Narrative for Developing the Ways of Life in Sakonnakhon Basin Community. MANUTSAT PARITAT: Journal of Humanities, 41(1), 7-15.
Designated Areas for Sustainable Tourism Administration (Public Organization). (2021). Creative Tourism Definition (Creative Tourism brain (CTBB) annual 2021). Bangkok: Designated Areas for Sustainable Tourism Administration (Public Organization).
Department of Tourism, Ministry of Tourism & Sport. (2017). Creative Tourism Destination Management. Bangkok: Department of Tourism.
Kaewsanga, K. & Chamnongsri, N. (2015). Knowledge Management of Creative Tourism in Cultural Tourist Attractions, Phimai District, Nakhon Ratchasima. Suranaree Journal of Social Science, 9(2), 79-104.
Kasempholkoon, A. (2015). Folk stories and adding value to local products. (OTOP) in the context of creative economy. In Siraporn Na Thalang (Ed.), Thai folk stories in a changing world. Bangkok: Sirindhorn Anthropology Center (Public Organization).
Komppula, R. (2011). Customer value based experience design in tourism University of Eastern Finland. Retrieved November 24, 2020, from https://matkailu.luc.fi/ loader.aspx?id=e6f8bae0-ff62-4425-8a85-891ac5b05207
Krasae-in, A., Ratanasuwongchai, N., & Supun, J. (2021). Creative Tourism Development in Chainat, Singburi, and Lopburi Provinces (Final Report). Bangkok: Capital Management and Administrative Unit for Increasing Competitiveness of the Country.
Mill, E.J., & Morrison, M.A. (2003). Measuring Customer Satisfaction with Online Travel. Retrieved July 19, 2021, from http://ifitt.org/admin/public/ uploads/ENTER%2020003% 20final%20version67.pdf.
Ministry of Tourism & Sports. (2021). Domestic Tourism Statistics (Classify by Region and Province 2021). Retrieved July 27, 2022, from https://www.mots.go.th/news/category/628.
Pine, B. J. II., & Gilmore, J. H. (1998). “Welcome to the Experience Economy”. Harvard Business Review, 76(4), 96-105.
Ratanasuwongchai, N., Tangtenglam, S., & Dachum, P. (2021). Creative Tourism Logistics in Chainat, Singburi and Lopburi (Final Report). Bangkok: Capital Management and Administrative Unit for Increasing Competitiveness of the Country.
Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative Tourism. ATLAS News 23: 16- 20. Retrieved April 10, 2015, from https://www.researchgate.net/publication/ 254822440_ Creative_Tourism.
Sheth, J. N., Newman, B.I. & Gross, B. L. (1991). Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170.
Tourism Authority of Thailand. (2013). Promotion of investment in creative tourism business (Final Report). Bangkok: Tourism Authority of Thailand.
Wisuthilak, S. (2015). Knowledge of Creative Tourism: A Guide and Guidelines. Bangkok: Designated Areas for Sustainable Tourism Administration (Public Organization).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.