ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
An Analysis of Melodic Idioms of the Pi in Mangkhala Folk Music in Sukhothai
การวิเคราะห์สำนวนทำนองเพลงปี่มังคละจังหวัดสุโขทัย
Keywords:
Musical Analysis, Mangkhala Music, Pi, Sukhothai Folk MusicAbstract
The purpose of this research study is to offer the findings from an analysis of Pi Mangkla's idioms in Sukhothai Province. This is a selective approach analysis from the two experienced artists, Adul Singhem and Thosapol Saetia. The findings revealed that there were six different types of idioms that could be classified into two groups. Group 1 was considered as common idioms prevalent in all pi's idioms which showed four different idioms: a sustained note, a dotted rhythm, and a three-four syllable phrase. Group 2 was considered as specific idioms included two specific idioms (a personal style). 1) an idiom with a variety of ending notes for modal modulation, and 2) an omission of some notes. From the idiom characteristics, the traits and characteristics of the mangkhala music in Sukhothai’s style might be very well represented. The idioms serve the central concepts in this regard: music serves as a source of religious and entertainment purposes.
References
Amod, N. (2021, March 24). Interview.
Chamni, K. (2021, April 9). Interview.
Coedes, G. (1983). Sukhothai Inscription. Bangkok: The Fine Arts Department.
Cherdchoo, W. (2022). An Analysis of Melodic Idioms of the Pi in Mangkhala Folk Music in Phitsanulok. Naresuan University (Mekong-Salween Civilization Studies Journal), 13(2), 175-200.
Khwanyuen W., Sukpramun P., & Traikasem S. (1992). Music and Art. Bangkok: The Fine Arts Department
Makkhrai, T., (Phra Maha). (2015). Method for promoting reconciliation using pi-klong mangkhala culture as a characteristic mechanism: In the case of the Sukhothai-speaking communities in the upper basin of the Nan River in Uttaradit Province. Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts), 8(3), 249-266.
Princess Maha Chakri Sirindhorn Anthropology Centre. (2021, March 24). The Inscriptions in Thailand Database. Retrieved from https://db.sac.or.th/inscriptions/inscribe/detail/250
Saetia, T. (2021, March 18). Interview.
Singhem, A. (2021, March 24). Interview.
Wongthet, S. (1989). Singing Dancing Playing music: Music and Dance of Siamese. Bangkok: Phikhanet.
Wright, M. (1998). Foreigners who are crazy about Siam. Bangkok: Matichon.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.