ชีวิตวัยรุ่นปกาเกอะญอในสังคมสมัยใหม่ (

Authors

  • จุไรพร จิตพิทักษ์ FACULTY OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES CHIANG MAI RAJABHAT UNIVERSITY

Keywords:

Pga k’ nyau youth, Adaptation, Cultural negotiation

Abstract

This paper attempts to understand the world and life of the Pga k’ nyau youths in a modern society amidst the social and economic changes. This has led the migration of them from their hometowns into Chiang Mai city. It examines how the youth have appropriated the image of Pga k’ nyau which is seen as being marginalized in the Thai society, and looks at how the Pga k’ nyau youths construct cultural strategies and adaptation in identifying themselves between their hometowns and urban settings, including how they redefine their cultural value and attitude in life.

The findings show that under the situation that the Pga k’ nyau youths learn and interact with different groups of people, they have created their world and life experience which are alienated from the majority in the city and from their own Pga k’ nyau society. Therefore, they have developed adapting strategies at both individual and group levels. At individual level, the Pga k’ nyau have renamed themselves in order to sound more fashionable. They tend to gain higher education as well as to collect economic capitals. They employ assimilating strategies through clothing, beauty discourse construction, language usage, consumption, and relationship between men and women. At the group level, the Pga k’ nyau youths build their own space in order to be part of teenager groups and the urbanized society through both formal and informal organizations. Formal organizations are such as religious groups and non-governmental organizations while relative relations and groups of friends or lovers are seen as informal socialization. Furthermore, the attempt to link their life in the city with the village by traversing between their hometowns and the new setting is an aim to seek an acceptation as a member of their family and hometown. This results in contestation of identification of themselves towards the city, their

villages, and their own future life.

References

ภาษาไทย
กุลภา วจนสาระ. 2544. “เซ็นเตอร์พ้อยท์ กับ “Preteen”: การก่อตัวของวัฒนธรรมวัยแรกรุ่น”. วิทยานิพนธ์สังคมวิทยาและมานุษยวิทยามหาบัณฑิต (มานุษยวิทยา) คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ขวัญชีวัน บัวแดง, ประสิทธิ์ ลีปรีชาและปนัดดา บุณยสาระนัย. 2546. วิถีชีวิตชาติพันธุ์ในเมือง. เชียงใหม่: สถาบันวิจัยสังคม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

จันทนี เจริญศรี. 2549. “วัยรุ่นกราฟฟิตี้ แต่ง/แข่ง การใช้เวลาว่างของวัยรุ่นในสังคมแห่งวัฒนธรรมบริโภค”. เอกสารประกอบการประชุมประจำปีทางมานุษยวิทยาครั้งที่ 5 เรื่องวัฒนธรรมบริโภค บริโภควัฒนธรรม วันที่ 29-31 มีนาคม 2549 ณ ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. 2537. “การหย่าร้างในกรุงเทพ”. หมายเหตุวัฒนธรรมร่วมสมัย. กรุงเทพฯ:แพรว. (หน้า 60-67).

ปนัดดา บุณยสาระนัย. 2546. “ชนเผ่าอาข่า: ภาพลักษณ์ที่ถูกสร้างให้สกปรก ล้าหลังแต่ดึงดูดใจ”. ใน ปิ่นแก้ว เหลืองอร่ามศรี (บก.) อัตลักษณ์ ชาติพันธุ์ และความเป็นชายขอบ.(หน้า 81-116). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

ประสิทธิ์ ลีปรีชา. 2545. “เครือข่ายญาติข้ามพรมแดนรัฐชาติ: กรณีกลุ่มชาติพันธุ์ม้ง”.วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 15(1):167-186.

ประสิทธิ์ ลีปรีชา และยรรยง ตระการธำารง. 2547. “ปิดตนสร้างฐาน: ผลพวงของอคติทางชาติพันธุ์ กับการไม่กล้าแสดงตัวตนของคนบนที่สูง”. ใน ปริตตา เฉลิมเผ่า กออนันต
กูล, ปิ่นแก้ว เหลืองอร่ามศรี, รัตนา บุญมันธยะ, เน็ตรดาว เถาถวิล, ขวัญชีวัน บัวแดง,ประสิทธิ์ ลีปรีชา,ยรรยง ตระการธำารง (บก.) โครงการวิจัยและสังเคราะห์ความรู้เรื่อง“ความรุนแรงในมิติวัฒนธรรม”(หน้า183 -220). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.ประสิทธิ์ ลีปรีชา, ยรรยง ตระการธำรง และ วิสุทธิ์ เหล็กสมบูรณ์. 2547. รายงานวิจัยเรื่อง เมี่ยน: ความหลากหลายชีวิตจากขุนเขาสู่เมือง. เชียงใหม่: สถาบันวิจัยสังคม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ประสิทธิ์ ลีปรีชา. 2550. “ระบบการศึกษาและภาษาในกระบวนการสร้างรัฐชาติไทย”วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 19(1):276-309.

วรรณี วิบูลย์สวัสดิ์ แอนเดอร์สัน. 2531. พื้นถิ่นพื้นฐาน: มิติใหม่ของคติชนวิทยาและวิถีชีวิตสามัญ. กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม.

วิริยะ สว่างโชติ. 2542. “วัยรุ่นและความเป็นชายขอบท่ามกลางกระแสวัฒนธรรมโลก”. ในปริตตา เฉลิมเผ่า กออนันตกูล (บก.) ชีวิตชายขอบตัวตนกับความหมาย. กรุงเทพฯ:ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร. (หน้า 224-259).

วิสุทธิ์ เหล็กสมบูรณ์. 2545. “พลวัตของความสัมพันธ์เชิงอำนาจในชีวิตครอบครัวและบทบาททางเพศสภาพของผู้หญิงอิวเมี่ยน (เย้า) ภายใต้ผลกระทบของการพัฒนาเชียงใหม่”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการพัฒนาสังคม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

พัฒนา กิติอาษา. 2546. “จับกระแสไทยป๊อป: “สนาม” ของการต่อรองอัตลักษณ์และตัวตนคนไทยยุคโลกาภิวัตน์” คนพันธุ์ป๊อป: ตัวตนคนไทยในวัฒนธรรมสมัยนิยม กรุงเทพ:ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน), หน้า 97-170

อรอนงค์ แสนยากุล. 2548. “อัตลักษณ์และตัวตนของผู้หญิงลีซู 3 รุ่น: กรณีศึกษาประสบการณ์ชีวิตผู้หญิงลีซูคนหนึ่ง”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสตรีศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ภาษาอังกฤษ
Hall, Stuart and Jefferson, Tony (eds.). 1976. Resistance through Rituals. London: Harper Collins Academic.
Hobsbawm, Eric. 1995. Age of Extremes: The Short Twentieth Century 1914-1991.London: Abacu

Mead, Magaret. 1956. Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilization. New York: Mentor Book.

Skelton, Tracey and Valentine, Gill (eds.). 1998. Cool Places: Geographies of Youth Culture. London: Routledge.

Downloads

Published

2019-02-15

How to Cite

จิตพิทักษ์ จุไรพร. 2019. “ชีวิตวัยรุ่นปกาเกอะญอในสังคมสมัยใหม่ (”. Social Sciences Academic Journal, Faculty of Social Sciences, Chiang Mai University 22 (1):87-127. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jss/article/view/172552.