Buddhadasa and the Legitimation for the Ideology of the Thai State

Main Article Content

Wanpat Youngmevittaya

Abstract

Although it is widely held that the political thought of Buddhadasa is against liberal democracy, there is still a few work demonstrating how Buddhadasa promotes the politics with the King as Head of State and the ideology of the Thai state – nation, religion, King – in particular. Some work may show how Buddhadasa's political thought is against liberal democracy, but they did not show what the best political regime for contemporary Thai politics in particular is. This essay is a little attempt to do so. The main argument is that Buddhadasa justifies the ideology of the Thai state and refuses Western democracy radically by employing a social contract theory and the Thainess argument. On the one hand, Buddhadasa admires the Thai monarchy, on the other he attacks politicians and a parliamentary system. Ideally, Buddhadasa would prefer all humans and Thai people in particular to be governed by monarchy. Practically, he sees that the best political regime for contemporary Thai politics is the Thai-style politics with the King as Head of State.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Youngmevittaya, W. (2019). Buddhadasa and the Legitimation for the Ideology of the Thai State. Journal of Social Sciences Naresuan University, 13(1), 13_181–224. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jssnu/article/view/210944
Section
Review Paper

References

เอกสารภาษาไทย
ชนิดา ชิตบัณฑิตย์. (2550). โครงการอันเนื่องมาจากพระราชดำริ: การสถาปนาพระราชอำนาจนำในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. กรุงเทพ: มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.
ธงชัย วินิจจะกุล. (2556). ประชาธิปไตยที่มีกษัตริย์อยู่เหนือการเมือง: ว่าด้วยประวัติศาสตร์การเมืองไทยสมัยใหม่. นนทบุรี: ฟ้าเดียวกัน.
ธงชัย วินิจจะกุล. (2559). บททดลองเสนอ: อภิสิทธิ์ปลอดความผิด (impunity) และความเข้าใจสิทธิมนุษยชนในนิติรัฐแบบไทยๆ. ฟ้าเดียวกัน, 14 (2): 191-221.
ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2559). ความสมเหตุสมผลของความชอบธรรม (การครอบงำ). กรุงเทพ: สมมติ.
พิชัย สุขวุ่น. (2558). บทวิจารณ์หนังสือธัมมิกสังคมนิยม. วารสารราชภัฎสุราษฎร์ธานี. 2 (1): 181-188.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (27 กันยายน 2478). พุทธศาสนา ศาสนาแห่งการบังคับตนเอง. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://www.buddhadasa.com/shortbook/selfcontrol.html.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2518). ธัมมิกสังคมนิยมแบบเผด็จการ. กรุงเทพ: อักษรสัมพันธ์.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2548a). ธัมมิกสังคมนิยม. กรุงเทพ: สุขภาพใจ.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2548b). ใจความแห่งคริสตธรรมเท่าที่พุทธบริษัทควรทราบ. สุราษฎร์ธานี: ธรรมทาน มูลนิธิไชยา.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2549). ธรรมะกับการเมือง. กรุงเทพ: สุขภาพใจ.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2550a). สรรนิพนธ์พุทธทาส ว่าด้วยวิถีประชาธิปไตยและหัวใจเศรษฐกิจพอเพียง. รวบรวมและเรียบเรียงโดยกวีวงศ์. กรุงเทพ: สุขภาพใจ.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2550b). สรรนิพนธ์พุทธทาส ว่าด้วยสมานฉันท์และสันติวิธี. รวบรวมและเรียบเรียงโดยกวีวงศ์. กรุงเทพ: สุขภาพใจ.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2551). ความสุขในการทำงาน: การทำงานทุกชนิดด้วยจิตว่าง. กรุงเทพ: ธรรมสภา.
พุทธทาส อินทปัญโญ. (2559). โชคดีมีโอกาสได้ตามรอยพระยุคลบาทโดยทศพิธราชธรรม. กรุงเทพ: อมรินทร์ธรรมะ.
ภิญญพันธุ์ พจนะลาวัณย์. (27 พฤษภาคม 2554). ธัมมิกะสังคมนิยมแบบเผด็จการ! วิพากษ์พุทธทาสในวันล้ออายุปีที่ 105. สืบค้นเมื่อ วันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://www.prachatai.com/journal/2011/05/35144#ref-01.
ภิญญพันธุ์ พจนะลาวัณย์. (2556). วิหารไม่ว่างเปล่า: ประวัติศาสตร์(ฉบับย่อ)ของพุทธศาสนาหัวก้าวหน้าหลัง 14 ตุลา (พ.ศ. 2516- 2541). ฟ้าเดียวกัน, 11 (3): 139-179.
วีระ สมบูรณ์. (2550). ธรรมะกับการเมืองของพุทธทาสภิกขุ. กรุงเทพ: ประพันธ์สาสน์.
วิศรุต บวงสรวง. (2557). ก่อนจะมาเป็น "ธัมมิกสังคมนิยมแบบเผด็จการ": การเคลื่อนไหวทางความคิดของพุทธทาสภิกขุในทศวรรษ 2490 – พ.ศ. 2509. ประวัติศาสตร์ธรรมศาสตร์, 1 (1): 210-261.
สุพจน์ ด่านตระกูล. (2549). สามบุคคลสำคัญของโลก ผู้มาจากสามัญชน. นนทบุรี: สถาบันวิทยาศาสตร์สังคม.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (1 กรกฎาคม 2555). พุทธทาส (ไม่) สนับสนุนประชาธิปไตย (?). สีบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1341069961.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (5 กรกฎาคม 2555). พุทธทาสสนับสนุนประชาธิปไตยแบบพันธมิตร (?). สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/3502.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (21 พฤศภาคม 2556). ล้อพุทธทาส (ล้ออายุ 107 ปี) ตอนที่ 1. สืบค้นเมื่อวันที่ 16 มีนาคม 2560 จาก https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/4165.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (25 พฤศภาคม 2556). ล้อพุทธทาส (ล้ออายุ 107 ปี) ตอนที่ 2. สืบค้นเมื่อวันที่ 16 มีนาคม 2560 จาก https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/4168.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (15 พฤศจิกายน 2557). พุทธทาสภิกขุและสวนโมกข์. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://prachatai.com/journal/2014/11/56513.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (2557). ไตรทัศน์วิจารณ์: ความคิดว่าด้วยพุทธศาสนา สถาบันกษัตริย์ และประชาธิปไตยของ ส. ศิวรักษ์. กรุงเทพ: สยามปริทัศน์.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (2559). พุทธศาสนากับรัฐ-การเมืองสมัยใหม่: อิทธิพลทางความคิดของพระพรหมคุณาภรณ์และพุทธทาสภิกขุ. รัฐศาสตร์สาร, 37 (3): 150-199.
สุลักษณ์ ศิวรักษ์. (2535). สนทนากับท่านพุทธทาสภิกขุ: ว่าด้วยเรื่องการศึกษา นิเวศวิทยาและการเมือง. กรุงเทพ: คณะกรรมการศาสนาเพื่อการพัฒนา.
สายชล สัตยานุรักษ์. (2548). การสราง “ความเปนไทย” กระแสหลัก และ “ความจริง” ที่ “ความเปนไทย” สราง. ฟ้าเดียวกัน, 3 (4): 40-67.
เอกสารจดหมายเหตุพุทธทาส อินทปัญโญ. พุทธศาสนากับลัทธิการเมือง. รหัสเอกสาร BIA4.3/38 กล่อง 6 [4]. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.php? pdfid=7696&main_level=2&main_refcode=BIA04030006-0380-0000-01-0001.
เอกสารจดหมายเหตุพุทธทาส อินทปัญโญ. พุทธศาสนากับลัทธิการเมือง. รหัสเอกสาร BIA4.3/38 กล่อง 6 [5]. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.php? pdfid=7696&main_level=2&main_refcode=BIA04030006-0380-0000-01-0001.
เอกสารจดหมายเหตุพุทธทาส อินทปัญโญ. ศีลธรรมกับโลกปัจจุบัน. รหัสเอกสาร BIA3.1/7 กล่อง 2 [124]. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://archives.bia.or.th/front-description_bak.php?refcode=BIA03010002-0070-0124-00- 0000&pdfid=776&main_level=2.
เอกสารจดหมายเหตุพุทธทาส อินทปัญโญ. ความเป็นไทยกลับมาเถิด. รหัสเอกสาร BIA5.2/22 กล่อง 4 [27]. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.php? pdfid=8130&main_level=2&main_refcode=BIA05020004-0220-0001-00-0000.
เอกสารจดหมายเหตุพุทธทาส อินทปัญโญ. ราษฏร. รหัสเอกสาร BIA5.2/22 กล่อง 4 [52]. สืบค้นเมื่อวันที่ 9 มีนาคม 2560 จาก http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.phppdfid=8130&main_level=2&main_refcode=BIA05020004-0220-0001-00-0000 .
เอกสารภาษาต่างประเทศ
Gabaude, Louis. (1990). Thai Society and Buddhadasa: Structural Difficulties. Extract from Buddhism in the Contemporary World. In Sivaraksa, Suluk. (Ed.). Articles in Honour of Bhikkhu Buddhadasa's 84th Birthday Anniversary. Bangkok: INEB.
Gabaude, Louis. (1994). Buddhadasa's Contribution as a Human Being, as a Thai, as a Buddhist. In Sivaraksa, Suluk. (Ed.). The Quest for a Just Society: The Legacy and Challenge of Buddhadasa Bhikkhu. Bangkok: The Inter-Religious Commission for Development Santi Pracha Dhamma Institute.
Harsanyi, John. (1953). Cardinal Utility in Welfare Economics and in the Theory of Risk-Taking. Journal of Political Economy, 61(October): 434-435.
Harsanyi, John. (1953). Cardinal Welfare, Individualistic Ethics, and Interpersonal Comparisons of Utility. Journal of Political Economy, 63(August): 309-321.
Harsanyi, John. (1975). Can the Maximin Principle Serve as a Basis for Morality? A Critique of John Rawls's Theory. The American Political Science Review, 69 (2): 594-606.
Harsanyi, John. (1977). Morality and the Theory of Rational Behaviour. Social Research, 44 (4): 623-656.
Hobbes, Thomas. (1651/2008). Leviathan. In Gaskin, J.C.A. (Ed.). Oxford: Oxford University Press.
Jackson, Peter. (1988/2003). Buddhadasa: Theravada Buddhism and Modernist Reform in Thailand. 2nd Edition. Chiang Mai: Silkworm Books.
Jackson, Peter. (1994). Buddhadasa Bhikkhu – His Last Days and His Legacy. Journal of the Siam Society, 82 (2): 103-113.
Kant, Immanuel. (1797/1996). The Metaphysics of Morals (Gregor, M., ed. and trans.). Cambridge: Cambridge University Press.
Locke, John. (1690/1980). Second Treatise of Government. Cambridge: Hackett.
Nozick, Robert. (1974/2013). Anarchy, State, and Utopia. New York: Basic Books.
Paribatra, Sukhumbhand. (2003). Some Reflections on the Thai Monarchy. Southeast Asian Affair, 291-309.
Rawls, John. (1971). A Theory of Justice. Original edition. Cambridge: Harvard University Press.
Rawls, John. (1993). Political Liberalism. Expanded Edition. New York: Columbia University Press.
Rawls, John. (2001). Justice As Fairness: A Restatement. (Kelly, E., ed.). Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Rousseau, Jean Jacques. (1762/1998). The Social Contract. Hertfordshire: Wordsworth Editions.
Youngmevittaya, Wanpat. (2016a). Ethics, Freedom, and Capitalism: A Critical Account of Marxism and Libertarianism. Journal of Social Sciences, Naresuan University, 12 (2): 71-111.
Youngmevittaya, Wanpat. (2016b). Justice and the Public Sphere: A Critique of John Rawls' Political Liberalism. Prajna Vihara, 17 (2): 79-120.

Translated Thai Reference
Documents
Buangsuang, W. (2014). Before the Coming of Dictatorial Dhammic Socialism: The Movement of Buddhadasa Bhikku's Thought 1940s – 1966 A.D., Thammasat Journal of History, 1(1): 210-261.
Buddhadasa. (27 September 1935). Buddhism: A Religion of Self-Control. Retrieved 9 March 2017 from http://www.buddhadasa.com/shortbook/selfcontrol.html.
Buddhadasa. (1975). A Dictatorial Style of Dhammic Socialism. Bangkok: Aksorn Sampan.
Buddhadasa. (2005a). Dhammic Socialism. Bangkok: Sukapab Jai.
Buddhadasa. (2005b). The Essence of Christianity that Buddhists should know. Suratthani: Thammathan Foundation.
Buddhadasa. (2006). Dhamma and Politics. Bangkok: Sukapab Jai.
Buddhadasa. (2007a). On Democracy and Sufficiency Economy. Kawiewong (ed.). Bangkok: Sukapab Jai
Buddhadasa. (2007b). On Reconciliation and Peaceful Way. Kawiewong (ed.). Bangkok: Sukapab Jai.

Buddhadasa. (2008). Happiness of Working: Working with Freed Mind. Bangkok: Thammasapa.
Buddhadasa. (2016). The Great Chance To Follow His Majesty's Footsteps with Royal Virtues. Bangkok: Amarin Dhamma.
Buddhadasa Archive. Buddhism and Political Theory. BIA4.3/38 Box 6[4]. Retrieved 9 March 2017 From http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.php pdfid=7696&main_level=2&main_refcode=
BIA04030006-0380-0000-01-0001.
Buddhadasa Archive. Buddhism and Political Theory. BIA4.3/38 Box 6[5]. Retrieved 9 March 2017 From http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.phppdfid=7696&main_level=2&main_refcode=BIA04030006-0380-0000-01-0001 .
Buddhadasa Archive. Morality and The Present World. BIA3.1/7 Box 2 [124]. Retrieved 9 March 2017 From http://archives.bia.or.th/front-description_bak.php?refcode=BIA03010002-0070-0124-00 0000&pdfid=776&main_level=2.
Buddhadasa Archive. Thainess! Please Come Back! BIA5.2/22 Box 4 [27]. Retrieved 9 March 2017 From http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.phppdfid=8130&main_level=2&main_refcode=BIA05020004-0220-0001-00-0000.
Buddhadasa Archive. People. BIA5.2/22 Box 4 [52]. Retrieved 9 March 2017 From http://archives.bia.or.th/front-show_page_detail_bak.php? pdfid=8130&main_level=2&main_refcode=BIA05020004-0220-0001-00-0000.
Chitbundid, C. (2007). The Royally-initiated Projects: The Making of King Bhumibol's Royal Hegemony. Bangkok: The Foundation for the Promotion of Social Science and Humanities Textbook Project.
Dantakul, S. (2006). Three Great Ordinary Persons. Nontaburi: Social Science Institute.
Podjanarawan, P. (27 May 2011). A Dictatorial Style of Dhammic Socialism! A Critique of Buddhadasa in his 105 Birthday. Retrieved 9 March 2017 From http://www.prachatai.comjournal/2011/05/35144#ref-01.
Podjanarawan, P. (2013). Occupied Temple: A Brief History of Progreesive Buddhism After 14 October (1973 – 1998). Fa Diao Kan, 11(3): 139-179.
Sattayanurak, S. (2005). The Construction of Main Stream Thought on “Thainess” and the “Truth” Constructed by “Thainess.” Fa Diao Kan, 3(4): 40-67.
Sivaraksa, S. (1992). Conversation with Buddhadasa: On Education, Ecology, and Politics. Bangkok: Committee of Religion for Development.
Somboon, V. (2007). Dhamma and Politics of Buddhadasa Bhikku. Bangkok: Prapansan.
Sookwoon, P. (2015). A Review of Dhammic Socialism. Suratthani Rajabhat Journal, 2(1): 181-188.
Taweesak, S. (1 July 2012). Is Buddhadasa against Democracy? Retrieved 9 March 2017 From http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1341069961.
Taweesak, S. (5 July 2012). Does Buddhadasa Support the PADs Style of Democracy? Retrieved 9 March 2017 From https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/3502.
Taweesak, S. (21 May 2013). Teasing Buddhadasa (107 Years Old) Part I. Retrieved 16 March 2017 From https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/4165.
Taweesak, S. (25 May 2013). Teasing Buddhadasa (107 Years Old) Part II. Retrieved 16 March 2017 From https://blogazine.pub/blogs/buddhistcitizen/post/4168.
Taweesak, S. (15 November 2014). Buddhadasa Bhikku and Suan Mok. Retrieved 9 March 2017 From http://prachatai.com/journal/2014/11/56513.
Taweesak, S. (2014). Tri-Criticism: On Buddhism, Monarchy, and Democracy in S.Sivaraksa's Thought. Bangkok: Siam Paritat.
Taweesak, S. (2016). Buddhism and Modern State-Politics: The Intellectual Influence of Phra Phromkhunaphorn and Buddhadasa Bhikku. Ratasatsarn, 37(3): 150-199.
Winichakul, T. (2013). Democracy with King above Politics: On the History of Modern Thai Politics. Nontaburi: Fa Diao Kan.
Winichakul, T. (2016). An Initiative Proposal: Impunity and the Thai-style Understanding of Human Rights. Fa Diao Kan, 14(2): 191-221.