A DEVELOPMENT OF THE STEAM EDUCATION MODEL TO ENHANCE CREATIVE THINKING IN DIGITAL MAKETING

Authors

  • O-por Klubsakun and Duangkamol Phonak กลับสกุล

Keywords:

Learning Model, STEAM education, Creative Thinking, Digital Marketing

Abstract

The purposes of this research were 1) to study and synthesize the STEAM Education Model to Enhance Creative Thinking Digital Marketing, and 2) to evaluate suitability of the developed model the sample group was eleven experts in technical education technology, Creative thinking, Graphic Design and Digital Marketing. The tools of research were STEAM Learning Management model and evaluate form. Data was analyzed by fundamental statistics including mean and standard deviation.

         The research findings were as follows:

  1. The STEAM Education Model to Enhance Creative Thinking in Digital Marketing comprising four parts: 1) analysis; 2) activities divided into five steps including sparkling, searching, studying, summarizing, show and sharing 3) assessment; and 4) revision.
  2. In term of assessment, suitability of learning management model was at the highest level (gif.latex?\bar{X} = 4.56 S.D. = 0.49).

References

เกรียงศักดิ์ เจริญวงศ์ศักดิ์. (2556). การคิดเชิงสร้างสรรค์ (พิมพ์ครั้งที่10). กรุงเทพฯ: ซัคเซสมีเดีย.

เกียรติอนันต์ ล้วนแก้ว. (2559). เมื่อ Thailand 4.0 ถูกขับเคลื่อนด้วย Education 2.0. สืบค้นเมื่อ 12 มีนาคม 2560 จาก http://apps.qlf.or.th/member/UploadedFiles/prefix-16072559-042327-4g1SD1.pdf

จารีพร ผลมูล. (2558). การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้บูรณาการแบบ STEAM สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 : กรณีศึกษา ชุมชนวังตะกอ จังหวัดชุมพร. การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยระดับบัณฑิตศึกษาแห่งชาติ ครั้งที่ 34 มหาวิทยาลัยขอนแก่น วันที่ 27 มีนาคม 2558 ณ ห้องประชุมหมอดินแดง คณะแพทยศาสตร์มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ทิศนา แขมมณี. (2557). ศาสตร์การสอน (พิมพ์ครั้งที่ 18). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ประสาท อิศรปรีดา. (2538). สารัตถจิตวิทยาการศึกษา. กรุงเทพฯ: นำอักษรการพิมพ์.

รักษพล ธนานุวงศ์. (2556). เรียนรู้สภาวะโลกร้อนด้วย STEM Education แบบบูรณาการ. สสวท., 41(182), 15-16.

วิจารณ์ พานิช. (2555). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21 (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: มูลนิธิสดศรี-สฤษดิ์วงศ์.

สุพัตรา คำแหง, และคณะ. (2561). การตลาดสมัยใหม่ของผู้ประกอบการใหม่บนพื้นฐานประเทศไทย 4.0. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยธนบุรี, 12(29), 45-55.

สุรเชษฐ์ จันทร์งาม, และพัลลภ พิริยะสุรวงศ์. (2561). รูปแบบการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านผสานด้วยความจริงเสริมเพื่อพัฒนาทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยธนบุรี, 12(29), 229-240.

Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.

Torrance, E. P. (1963). Education and the creative potential. University of Minnesota Press., อ้างถึงใน อารี พันธ์มณี. (2557). ฝึกให้คิดเป็น คิดสร้างสรรค์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Yakman, G. (2013). STEAM Education Program Description. Retrieved April 25, 2015, from https://www.steamedu.com

Downloads

Published

2020-09-16

Issue

Section

Research Articles