A STUDY OF RELATIONSHIPS BETWEEN PASSION AND INTERNET GAMING ADDICTION AMONG UNDERGRADUATE STUDENTS

Main Article Content

Chatruethai Phudphong
Marid Kaewchinda
Varangkana Somanandana

Abstract

This research aims to 1) study the relationship between passion and internet gaming addition among college students, 2) investigate the relationship between passion and Passion Criteria, and 3) examine the relationship between personal factors on individuals and internet gaming addiction. Four-hundred and three students were participated in this study. The stratified random sampling was utilized. The data collection instruments were 1) the personal information questionnaire 2) the Game Addiction Screening Test and 3) the Passion Scale. The findings showed that passion related to internet gaming addiction among college students and also Passion Criterion. Male and female students, the duration of time spending on internet gaming related to the internet gaming addiction. Thus, passion variable related to the internet gaming addiction. The students who addicted to internet gaming have more Obsessive Passion. That means they spent too much time and overpaid their attention to the internet gaming. The students who did not addict to internet gaming have more Harmonious Passion. They liked and used internet gaming for inspiring on their daily life.

Article Details

How to Cite
Phudphong, C. ., Kaewchinda, M. ., & Somanandana, V. . (2021). A STUDY OF RELATIONSHIPS BETWEEN PASSION AND INTERNET GAMING ADDICTION AMONG UNDERGRADUATE STUDENTS. Journal of Yanasangvorn Research Institute Mahamakut Buddhist University, 12(1), 45–52. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/yri/article/view/252607
Section
Research Article

References

กรมสุขภาพจิต. (2557). วัยรุ่น : อินเทอร์เน็ต : เกมส์ออนไลน์. เข้าถึงข้อมูลได้จาก วัยรุ่น : อินเทอร์เน็ต : เกมส์ออนไลน์ (nso.go.th)

ชาญวิทย์ พรนภดล. (2556). บทวิเคราะห์งานวิจัยสถานการณ์เด็กติดเกม. เข้าถึงข้อมูลได้จาก http://www1.si.mahidol.ac.th/Healtygamer/download/academic/6413

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2554). สรุปผลที่สำคัญ ผลสำรวจการมีการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารในครัวเรือน พ.ศ. 2553. กรุงเทพฯ: สํานักสถิติพยากรณ์ สํานักงานสถิติแห่งชาติ.

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2560). สรุปผลที่สำคัญ ผลสำรวจการมีการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารในครัวเรือน พ.ศ. 2559. กรุงเทพฯ: สํานักสถิติพยากรณ์ สํานักงานสถิติแห่งชาติ.

Mageau, G. A., Carpentier, J., & Vallerand, R. J. (2011). The role of self‐esteem contingencies in the distinction between obsessive and harmonious passion. European Journal of Social Psychology, 41(6), 720-729.

Utz, S., Jonas, K. J., & Tonkens, E. (2012). Effects of passion for massively multiplayer online role-playing games on interpersonal relationships. Journal of Media Psychology, 24(2), 77-86.

Vallerand, R. J. (2015). The Psychology of Passion : A Dualistic Model. The United States of America: Oxford University Press.