PONG LANG : CONTEST, THE DYNAMICS THAT DRIVE THE CULTURE

Authors

  • Bulakorn Somsai Mahasarakham University
  • Krisakorn Onlamul Mahasarakham University

Keywords:

Pong Lang Band, The History, The Contest

Abstract

          The objectives of this research article was to Study the history of Pong Lang Band Contest, Which is a folk music of Isan that is widely popular. It is considered one of the important branches of art and culture in the Northeast. The Pong Lang band contest has been contested for more than 40 years. The researcher studied from the contest documents and interviews from many folk music experts. The tools used in this research were surveys, observation forms, in - depth interviews. and group chat. The results showed that ; Originally, the Pong Lang orchestra had no contest but played for entertainment in the village by Mr. Plueng Chairasmee, developed and brought Pong Lang to play in the village. This was the first time in the form of Pong Lang orchestra in 1962. which consisted of Pong Lang, Pin, Can, Vote, Isan, drums, cymbals, and cymbals. And started the contest for the first time in 1975 at the radio station 909 Klang (National Security Directorate), Sakon Nakhon Province. Later, in 1987, there was a Pong Lang band contest at the Kalasin Red Cross event. and in the same year There was a contest of Pong Lang orchestra in student arts and crafts for the first time, later in 2006. There was a contest for the first time in Thailand Pong Lang Championship and in 2008, the Pong Lang Contest was held for the first time. organized by the Department of Physical Education The Ministry of Tourism, Sports and Recreation, and in 2008, the Pong Lang Contest was held for the first time. organized by the Bureau of Culture and the Faculty of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University, for the first time in collaboration with Isan TV and the contest is held every year until now.

References

งามพิศ สัตย์สงวน. (2542). การวิจัยทางมานุษยวิทยา. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ทรงคุณ จันทจร. (2553). ทฤษฎีวัฒนธรรมและสังคม. มหาสารคาม: สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสานมหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ทรงศักดิ์ ประทุมสินธุ์. (25 ตุลาคม 2563). ประวัติความเป็นมาของการประกวดวงโปงลาง. (นายบุลากร สมไสย, ผู้สัมภาษณ์)

นิยพรรณ วรรณศิริ. (2550). มานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

บัวรอง พลศักดิ์. (2542). กระบวนการสืบสานดนตรีโปงลางในจังหวัดกาฬสินธุ์. ใน วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศึกษา. มหาวิทยาลัยมหิดล.

พัทยา สายหู. (2531). การส่งเสริมและเผยแพร่วัฒนธรรมพื้นบ้านไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ.

วัชระ เมธาศุภสวัสดิ์. (2556). ประวัติ พัฒนาการ และรูปแบบการแสดงของวงโปงลางวิทยาลัยนาฏศิลปกาฬสินธุ์. ใน สารนิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวิทยาการดนตรีและนาฏศิลป์. มหาวิทยาลัยนเรศวร.

วิญญู ผิวรัตน์. (2558). วงโปงลาง : การสร้างมาตรฐานศิลปะการแสดงพื้นบ้านอีสาน. ใน ดุษฎีนิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศาสตร์. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

สุกัญญา ทองทิพย์. (2558). แนวทางการพัฒนาสู่ความสำเร็จของวงโปงลางระดับมัธยมศึกษาในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. ใน วิทยานิพนธ์ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาดุริยางคศิลป์. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

เสกสรรค์ โสดเสียว. (2554). กระบวนการสืบทอด และพัฒนาวงดนตรีพื้นบ้านอีสานของโรงเรียนมัธยมศึกษาจังหวัดขอนแก่น. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาดุริยางคศิลป์. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Somsai, B., & Onlamul, K. (2022). PONG LANG : CONTEST, THE DYNAMICS THAT DRIVE THE CULTURE. Journal of Buddhist Anthropology, 7(4), 45–56. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/252737

Issue

Section

Research Articles