THE VALUE OF STAGE PLAYS “PANJI MISARANG” AND “RUNGFA DOI SING” COMPOSED BY HER SERENE HIGHNESS PRINCESS CHALERMKHETR MAGALA

Authors

  • Passapong Pewporchai Ubon Ratchathani University

Keywords:

Plays, Princess ChalermkhetrMagala, Performance Literature

Abstract

The objective of this research article is to study the values of the stage plays “Panji Misarang” and “Rungfa Doi Sing” composed by Her Serene Highness Princess Chalermkhetr magala. This study is documentary research. The data was collected from the plays “Panji Misarang” and “Rung Fa Doi Sing” composed by Her Serene Highness Princess Chalermkhetr magala, which were published in a book commemorating the royal cremation ceremony in 1957. During her lifetime, she was a talented composer who composed two plays, namely Panji Misarang, adapted from the book translated from the original Indonesian legend and Rungfa Doi Sing, adapted from the novel of the same name. The results of the study showed that the plays have held many aspects of values as follows. First, the aspect of performance literature value, the plays have fast continuity. In other words, they emphasize the presentation of the dialogue and narration and have little dance. The continuity of the plays mainly relies on the use of poems and prose. Second, the aspect of emotional value, various elements in the plays were put together in harmony such as the plots, the story lines, the characters, the scenes, and the use of language. Third, the aspect of intellectual development value, this aspect was clearly inserted in both plays. Particularly, the core of the story is related to love, greed, anger, and delusion. In conclusion, it is important for plays to reflect such values and to be used as a tool to promote learning and creativity of individuals and society as a whole.

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2545). สื่อบันเทิง : อำนาจแห่งความไร้สาระ. กรุงเทพมหานคร: ออล อเบ้าท์ พริ้นท์.

จักรกฤษณ์ ดวงพัตรา. (2544). วรรณคดีการแสดง. ขอนแก่น: สำนักส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ชลดา เรืองรักษ์ลิขิต. (2557). ปันหยีมิสาหรัง : บทละครเรื่องอิเหนาอีกสำนวนหนึ่งของไทย. วารสารราชบัณฑิตยสถาน, 39(3), 214-236.

นิดา มีสุข. (2543). วรรณคดีการละคร. สงขลา: ภาควิชาภาษาไทยและภาษาตะวันออก คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยทักษิณ.

พระเจ้าวรวงศ์เธอ พระองค์เจ้า เฉลิมเขตรมงคล. (2500). ปันหยีมิสาหรัง และ รุ่งฟ้าดอยสิงห์ อนุสรณ์ในงานพระราชทานเพลิงพระศพพระเจ้าวรวงศ์เธอพระองค์เจ้าเฉลิมเขตร มงคล. กรุงเทพมหานคร: อักษรประเสริฐ.

พระเจ้าวรวงศ์เธอ พระองค์เจ้าภาณุพันธุ์ยุคล. (2538). อนุสรณ์เนื่องในงานพระราชทานเพลิงพระศพ พระเจ้าวรวงศ์เธอ พระองค์เจ้าภาณุพันธุ์ยุคล. กรุงเทพมหานคร: อัมรินทร์พรินติ้ง.

วีณา วีสเพ็ญ. (2549). วรรณคดีการละคร (พิมพ์ครั้งที่ 2). มหาสารคาม: อภิชาตการพิมพ์.

ศันสนีย์ วีระศิลป์ชัย. (2555). ลูกท่านหลานเธอ ที่อยู่เบื้องหลังความสำเร็จในราชสำนัก. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร: มติชน.

สุดารัตน์ กัลยา. (2540). การแสดงที่วังมังคละสถาน. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานาฏศิลป์ไทย. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เสาวนิต วิงวอน. (2555). วรรณคดีการแสดง. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ศักดิโสภาการพิมพ์.

อรวรรณ. (2494). รุ่งฟ้าดอยสิงห์. พระนคร: เพลินจิตต์.

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Pewporchai, P. (2022). THE VALUE OF STAGE PLAYS “PANJI MISARANG” AND “RUNGFA DOI SING” COMPOSED BY HER SERENE HIGHNESS PRINCESS CHALERMKHETR MAGALA. Journal of Buddhist Anthropology, 7(4), 493–506. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/258107

Issue

Section

Research Articles