ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
The Durability of Natural Extracted Color on the Different Types of Watercolor Paper
ความคงทนของสีที่สกัดจากธรรมชาติบนกระดาษต่างชนิดสำหรับการระบายสีน้ำ
Keywords:
extraction, natural color, watercolor paperAbstract
This article aims to study the durability of natural extracted color on the different types of watercolor paper by using the natural color extraction, which will be instead of artificial color founded in general. The natural color is less popular at present according to the durability and discoloration. However, the realization of color used safety and the easy finding of local natural substances are initiating and increasingly gaining the use of natural color. In this study, three groups of plants includingyellow from Haem (Coscinium fenestratum (Goetgh.) Colebr), fruit of Cape Jasmine (Gardenia jasminoides J.Ellis) and Curcuma (Curcuma longa L.), red from Smilax china L., Sappan Tree (Caesalpinia sappan L.), and Roselle (Hibiscus sabdariffa L.), blue from Butterfly Pea (Clitoria ternatea L.), and fresh leaves as well as fermented Horm (Strobilanthes cusia (Nees) Kuntze) are selected and extracted by 95% ethanol (C2H5OH) as solvent. Then, plating on 300-gram watercolor paper and 300-gram with cotton 100% watercolor paper. For the measurement of color value, the digital image colorimeter (DIC) is used for comparing L*a*b* value on the 2-type watercolor paper as well as measuring the saturation and examining brightness (discoloration). By the duration of 6 months, it is found that there is no the increase of the brightness value (L*) found in Haem (Coscinium fenestratum (Goetgh.) Colebr) and fruit of Cape Jasmine (Gardenia jasminoides J.Ellis). For the yellow color value (+b) of fruit of Cape Jasmine (Gardenia jasminoides J.Ellis) on 300-gram with cotton 100% watercolor paper, it provides the most drastic decrease at the different level of 5.73 while Curcuma (Curcuma longa L.) is gaining the highest brightness at the different level of 6.40 on watercolor paper with cotton. For the red color value (+a) of Smilax china L. and Sappan Tree (Caesalpinia sappan L.), there is no increase of brightness value found. In contrast, Roselle (Hibiscus sabdariffa L.) provides the highest brightness at the different level of 16.65 on watercolor paper with cotton. Besides, the red color value of Roselle (Hibiscus sabdariffa L.) provides the most drastic decrease of color change at the different level of 20.98 on 300-gram with cotton 100% watercolor paper. For the blue color value, the brightness value (L*) in the fresh leaves of Horm (Strobilanthes cusia (Nees) Kuntze) provides the highest increase at the level of 4.00 on 300-gram with cotton 100% watercolor paper. For the blue color value (-b*), Butterfly Pea (Clitoria ternatea L.) provides the highest change color at the different level of 11.43 on 300-gram with cotton 100% watercolor paper.
Downloads
References
Buachoon, N. (2015). Development of Lotion from Albizia myriophylla Benth. Cured Extracts as Antioxidant. VRU Research and Development Journal Science and Technology, 10(2), 97-106.
Chiubang, T. (2004). Learning color theory. Bangkok: Odeon Store.
Indranupakorn, R. (2007). The screening and extraction of active constituents from the herbs. Bangkok: Chulalongkorn University Press.
Kulprasoot, P. (2010). Technical color (6th ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press.
Narongdecha, W. (2019). Natural Color Extraction for Painting. Asia-Pacific Journal of Science and Technology, 24(3), 1-11.
Soonthonchai, B. (1998). Color from plants; non-toxic aesthetic. Green World, 7(3), 54-63.
Suksangsuwarn, R. (2004). Thai Khang Thai Viang Cloth. Bangkok: Bhumpanya.
Tamil Selvi, A., Aravindhan, R., Madhan, B., & Raghava Rao, J. (2013). Studies on the application of natural dye extract from Bixa orellana seeds for dyeing and finishing of leather. Industrial Crops and Products, 43, 84-86.
Thanikkun, T. (2015). Extraction Conditions on Properties of Bioactive Compounds of Lotus Leaves Extract (Nelumbo nucifera Gaertn.). Naresuan University Journal: Science and Technology, 2015(2), 34-42.
Wanichpongpan, P. (2017). Extraction and Quantitative Studies of Essential Compounds in Horny Goat Weed (Epimedium). KMUTT Research and Development Journal, 40(4), 533-542.