ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Folk Beliefs and Worship of Chao Pho Hanuman in Thai Society
คติความเชื่อและพิธีกรรมการนับถือ "เจ้าพ่อหนุมาน" ในสังคมไทย
Keywords:
Ramakien, Hunuman, guardian spirit, guardian-spirit belief and worshipAbstract
This research paper aimed to examine folk beliefs and worship of Chao Pho Hanuman in Thai society. The data were collected from field studies during 2019-2021, which had been analyzed and interpreted according to folklore methodologies. It was found that there were eight Hanuman shrines today, namely, 1) Chao Pho Kamhaeng Hanuman Shrine in Taling Chan District, Bangkok, 2) Chao Pho Hanuman Shrine in Chomthong District, Bangkok, 3) Luang Pho Hanuman Shrine, Samut Songkhram Province, 4) Somdet Phra-ong Than Hanuman Shrine, Kanchanaburi Province, 5) Chao Hanuman Shrine, Phetchaburi Province, 6) Chao Pho Hanuman Shrine, Prachuap Khirikhan Province, 7) Chao Pho Hanuman Shrine (Hanuman’s swamp), Prachinburi Province, and 8) Chao Pho Hanuman Shrine (Hanuman’s tributary), Prachinburi Province. All reflect that folk beliefs and worship of Chao Pho Hanuman has been originally derived from Ramakien, Siamese-versioned Ramayana. Then this divine monkey is worshipped as a sacred spirit amongst the Central Thai. In addition, it was also found that the beliefs can be categorized into six aspects: 1) Hanuman (along with natural monkeys) as a guardian spirit, 2) Hanuman Placenames, 3) sacred floating sculpture of Hanuman, 4) sculpture of Hanuman, 5) Hanuman’s spirit mediums, and 6) the belief of Phra Ram and Phra Lak’s monkey soldier. Worship of Chao Pho Hanuman, herein, can be assumingly traced back to “guarding spirit worship” based on indigenous belief, Buddhism, Hinduism, and Chinese belief.
Downloads
References
Amornwanitsak, S. (2016). Chaopho Khaotok: The Thai Guardian Angel that Became a Chinese God. International Journal of East Asian
Studies, 20(2), 1-21.
Jeennoon, P. (2004). An Analysis of Hunuman in Various Versions of The Ramakien (Master’s Thesis). Silpakorn University, Nakhon
Pathom.
Jirapas, J. (2004). Heng Chia: From Literature to Monkey God. Bangkok: Matichon.
Kabin Sub-district Municipality. (2007). 50 years of Kabin Sub-district Municipality. Prachinburi: Ban Punam.
Nathalang, S. (2012). Village and City Guardian Spirits Persistence of Belief and Ritual Concerning Guardian Spirits in Current Thai-Tai
Societies. Journal of Thai Studies, 8(1), 41-68.
Nimmanahaeminda, P. (2003). The Story of Rama in Tai Societies. Ramayana Symposium. Conference Report of the Story of Rama,
Ramayana, Ramakien at Chulalongkorn University, Bangkok.
Onura, N. (2019, December 25). Interviewed by Rattanaphon Chuenka [tape recording]. Yisan District, Samut Songkhram.
Puriwanchana, S. (2005). The Characteristics of Mythical Legend of Riverine and Coastal Areas in Central Thailand (Master’s Thesis).
Chulalongkorn University, Bangkok.
Sathienkoses. (1952). The Instrument of Ramakien. Bangkok: Fine Arts Department.
Songsiri, W. (2001). The Myth and Ritual of Khun Phu Sriracha: Reflection on The Socio-Cultural Integration in Yisan Village (Master’s
Thesis). Silpakorn University, Bangkok.
Thaihom, M. (2020, March 21). Interviewed by Rattanaphon Chuenka [tape recording]. Taling Chan District, Bangkok.
The First Infantry Battalion, Infantry Center. (2014). Commemorative of The Founding of The First Infantry Battalion, Infantry Center.
Prachuap Khirikhan: The First Infantry Battalion, Infantry Center.
Wisessaeng, J. (2020, December 19). Interviewed by Rattanaphon Chuenka [tape recording]. Chomthong District, Bangkok.
Wolcott, Leonard T. (1978). Hanuman: The Power-Dispensing Monkey in North Indian Folk Religion. Journal of Asian Studies, 37(4), 653-
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.