ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Doctoral Music Composition: The Sound of Phitsanulok for Chamber Orchestra
ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: เสียงแห่งพิษณุโลกสำหรับวงเชมเบอร์ออร์เคสตรา
Keywords:
composition, orchestra, sounds of PhitsanulokAbstract
Doctoral music composition “The Sounds of Phitsanulok” for chamber orchestra is a contemporary composition in a descriptive musical style inspired by essential tourist attractions and lifestyles of the Phitsanulok people, a province with a long history. The objectives are to study information about tourist attractions and important places to create a song that reflects the way of life as a medium for promoting cultural tourism in Phitsanulok Province. The total length of the composition is approximately 30 minutes and is divided into five movements: Wat Yai, Wang Chan Palace and King Naresuan Shrine, Kuytiew Hoy-kha, Sam-lor Thib and Ruean Pae. The main melody in each movement is different according to the location that has been defined; most of the main melodies use the pentatonic scale and are based on tonal music. To convey the locality with an oriental music accent, it uses an effortless composition technique, rhythm, rhythmic pattern, and scales, using the principle of transpose to maintain the main melody. And the creation of music by combining the orchestra's arrangement with Thai musical instruments, "Ranat Ek," to represent the uniqueness of the composition.
References
Dhamabutra, N. (2010). Decoding and Analysis: Compositions of Narongrit Dhamabutra. Bangkok: Tana Press.
Jiajanpong, P. (1997). Phitsanulok: A choosing a city location. Journal of the Faculty of Arts, Silpakorn University. 19(1-2), 27-47. Retrieved October 30, 2021, from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jasu/article/view/250770/170292
Phancharoen, N. (2011). Dictionary of Musical Terms (4th ed.). Bangkok: Ket Karat.
Pancharoen, N. (2021). Music Theory (16th ed.). Bangkok: Ket Karat.
Potavanich. V. (2015). Doctorate music composition: DEVAS Suite for Orchestra. Doctoral dissertation, Chulalongkorn University]
Sutthajit, N. (2003). Musicalism: An appreciation for western music (8th ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press
Vongtaradon. S. (2013). Doctoral music composition: Bangkok Metropolitan for orchestra. [Doctoral dissertation, Chulalongkorn University]
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.