ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Khunsangkhan: The Outstanding Dimensions of Culture and Cultural Relationship between Lanna and Kengtung
“ขุนสังขานต์: ลักษณะเด่นและความสัมพันธ์ทางวัฒนธรรมระหว่างล้านนากับเชียงตุง”
Keywords:
Khunsangkhan, Lanna, KengtungAbstract
This article aimed at studying the characteristics of Khunsangkhan from Lanna and Kengtung and finding the relationship between Lanna and Kengtung from his characteristics in Songkran festival. Research methods used ancient document such as palm leaf manuscripts and Khoi paper books, including the data from the fieldtrip in Kengtung, Myanmar. The collected Khunsangkhan data were analyzed and compared in order to find the relationship between Lanna and Kengtung. The results showed that the distinctive characteristics of Khunsangkhan in Lanna blended the primary beliefs of ghost and Buddhism showing the relationship between human and supernatural power. This was a sign of time travel from past to future (present year to new year) and also the sign of forecasting set in Northern new year book or Songkran declaration and calendar card. Regarding the characteristics of Khunsangkhan in Kengtung, it was found that it was a sign of fertility and rain-making rites. This sign was abstract with cultural power and also showed the transfer from old year to new year. It was a cultural landscape of Kengtung. Concerning the relationship between Lanna and Kengtung through Khunsangkhan in Songkran festival, it was found that Khunsangkhan was the same sign of moving from the old year to the new year in both Lanna and Kengtung.
References
Baker, C. & Phongphaichit, P. (2014). The Contemporary History of Thailand. Bangkok: Matichon.
Dokbuakaew, P. (2003). Songkran Festival: The Original Belief and the Changes. Chiang Mai: Ming Muang.
Juathong, P. (2017). Keng Tung City. Chiang Mai: Toongsaam Design.
Leng, Sai Tun. (2017, December 11). Interview by Phuangphaka Thammathi. Bannumphu, Kengtung Province, The Union of Myanmar.
Naksuk, Y. (Ed.). (2003). Lanna Calendar Revision and New Year Declaration. Bangkok: The Thailand Research Fund (TRF).
Sawangpanyangoon, T. (1990). The Chronicle of Ken Tung. n. p.
Thamathi, S. (2014). Roi Sara Lanna Legend. (4th ed.). Chiang Mai: Suthep Printing.
The Foundation of Thai Culture Encyclopedia. (1999). The Encyclopedia of Northern Thai Culture. (8th ed.). Bangkok: O.S. Printing House Co., Ltd.
Twe, Loang Zhai. (2017, December 10). Interview by Phuangphaka Thammathi. Bannumphu, Kengtung Province, The Union of Myanmar.
Wongthes, S. (Ed.). (2007). Songkran: The New Year Festival of Suvarnabhumi Brahmans. Nonthaburi: Matichon.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.