ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Prayer in Nirat Literature of the Ayutthaya Period: Determination in the “Journey of life” Both Physical and Spiritual Dimensions
การอธิษฐานในวรรณคดีนิราศสมัยอยุธยา: ความมุ่งหวังในวิถีแห่ง “การเดินทางของชีวิต” ทั้งมิติทางกายภาพและจิตวิญญาณ
Keywords:
Prayer, Nirat Literature, Thai Literature in Ayutthaya Period, Journey of life, physical and spiritual dimensionsAbstract
This research paper aimed to study and analyze the characteristics of prayer as an important motif that appeared in Nirat Literature of the Ayutthaya Period and to analyze the meaning of “the Journey of life” reflected in prayer motif through those literary works. In this study, content analysis was employed. The scope of study focused on 9 Nirat Literature which were founded in the same period of Ayutthaya. The results revealed that there were 2 types of prayer’s characteristics: 1) prayer for oneself and one’s beloved and 2) prayer for others. Besides, the prayer motif reflected human determination in the “Journey of life” in 2 related dimensions: 1) Physical dimension was the journeys of this life which were mostly related to complete the assigned missions successfully. In this dimension, the prayer held the keys to recover from their emotional pain and give the hope for safe journey and mission accomplishment. This dimension focused on happiness in secular level. 2) Spiritual dimension was the journeys of the learnt and experienced mind from the outside journeys which resulted in raising one’s spirit to higher mental state. This dimension focused on happiness in religious level.
References
Assavavirulhakarn, P. (2014). Bodhisatva Caryā: The Path for All Living Things. (2nd ed.). Bangkok: Research and Publication Division, Faculty of Arts, Chulalongkorn University.
Boonsong, B. (2009). The life and contributions of Joseph Cambell to the study of mythology. (Doctoral dissertation). Naresuan University, Pitsanulok.
Chanawong, P. (1985). Nirat Literature. Nakornsrithammarat: Academic Textbooks for Teachers’ college program inNakornsrithammarat.
Chittasophon, A. (1978). Nirat Literature. Chiang Mai: Faculty of Humanities, Chiang Mai University.
Ketmankit, K. (Ed.), (1999). Thai literary works of the Ayutthaya period translated version. (2nd ed.). Bangkok: Thailand's National Team on Anthology of ASEAN Literatures.
Khlong Nirat Kawee Boran. (1924). Bangkok: Sophonpipatthanakorn Press.
Literature and History institute of Fine Arts Department. (2013). National Literature Vol.1. Bangkok: Literature and History institute.
Na Nakhon, P. (2003). Nirat Hariphunchai. Bangkok: Pattanasuksa.
Na Thalang, S. (2014). Folklore Theory: Scientific Methods of Analysis of Mythology-Folk Tales. (3rd ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press.
Pengchan, P. (2013). Spiritual pilgrimage in Buddhism. Bangkok: Mental Health Press.
Pongsapich, A. (1976). Popular Buddhism. Journals of Social Sciences, 13(1), 27-44.
Pongsripian, W. (2019). Rudhiraja Ramban (Nirat Hariphunchai): A Poem on the journey to the great reliquary of Hariphunchai & the inscription of Wat Phra Yun. Bangkok: Matichon.
Royal Institute of Thailand. (2013). The Royal Institute Dictionary, BE 2554 (2011) (2nd ed.). Bangkok: Royal Institute of Thailand.
Ruengruglikit, C. (2004). Early Ayutthaya literature: Mutual characteristics and influence. (2nd ed.). Bangkok: Research and Publication Division, Faculty of Arts, Chulalongkorn University.
Ruttanalum, W. (2013). BELIEF IN THE SARABURI BUDDHA'S FOOTPRINT AND THE TRADITION OF "PAI PHRA BAT" IN CREATING THAI LITERARY TEXTS (Master thesis). Bangkok: Chulalongkorn University.
Siricharoen, L. (1974). Guidebook for Kumsuan Sriprach. Bangkok: Bannakij Trading.
Srimahosot. (2018). Khlong Chaleomprakiet King Narai the Great, Khlong Nirat Nakornsawan, Kap Ho Khlong, Khlong Aksorn Sam. Bangkok: Literature and History, Fine Arts Department.
Sriworapoj, B. (Ed.), (2001). Rachapilarbkumchan. Bangkok: Fine Arts Department.
Sujjapun. R. (1973). Klong Niras: An analytical and comparative study with other types of niras (Master thesis). Bangkok: Chulalongkorn University.
Supanvanit, I. (2004). Ideal of happiness in Sukhothai period: Reflection from the inscription. Thai Language and Literature Journal, 21, 66-85.
Thammathibet, Prince. (2011). Biography and Works of Prince Thammathibet. Bangkok: Petchkarat.
Theekaprasertkul, P. (2017). Blessing in Thai Panegyric Literature. Journal of Thai Studies, 13(1), 73-100.
Thompson, S. (1977). Motif-index of folk-literature. (Rev. ed.,Vol 6). Bloomington: Indiana University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.