ข้อตกลง
1. บทความทุกบทความจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer review) ที่ตรงตามสาขาวิชา โดยทุกบทความจะต้องผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ อย่างน้อยบทความละ 3 ท่าน
2. บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางใด ๆ ที่ตีพิมพ์ในวารสารอารยธรรมศึกษา โขง-สาละวิน เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่ใช่ความรับผิดชอบของ กองส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยนเรศวร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
3. บทความจะต้องไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่ใดมาก่อน และไม่อยู่ระหว่างการพิจารณาของวารสารฉบับอื่น หากตรวจสอบพบว่ามีการตีพิมพ์ซ้ำซ้อน ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว
4. บทความที่ส่งถึงกองบรรณาธิการ ขอสงวนสิทธิ์จะไม่ส่งคืน
Narueta Champasri: Choreography and Reproduction of a Dramatic Work for the Development and Expansion of a Cultural Capital
นฤตาจัมปาศรี: นาฏยประดิษฐ์ การผลิตซ้ำนาฏกรรมเพื่อพัฒนา และต่อยอดทุนทางวัฒนธรรม
Keywords:
Narueta Champasri, Choreography, Reproduction of dramatic work, Cultural capitalAbstract
This research article aimed to study the process of creating worship dances at religious sites in the Northeast of Thailand and the process of creating the Narueta Champasri dance in terms of concepts, styles, dance moves, music, and costumes. The research was conducted by means of a qualitative research method through the interview process with 3 sample groups consisting of the key informant group, the casual informant group, and the general informant group. The research results found that 1) The process of creating worship dances at religious sites in the Northeast of Thailand arises from beliefs related to worshiping gods and sacred things and thus wherever a religious place was built, various rituals were often performed and they have been performed continuously since the days of their ancestors and have been passed down to future generations through the identity of Isan folk dances; 2) The process of the performance of “Narueta Champasri: Choreography and Reproduction of a Dramatic Work for the Development and Expansion of a Cultural Capital combines dance moves from unique images engraved on stone boundary markers of Buddhist temples. All of them originated from the local culture which has long been the basis of the lives of the Isan people. They have then been expanded into local performances featuring Isan traditional dance moves that reflect distinct identity. The melody used in the performance is the Phatcha and the costume imitates that of the Dvaravati period culture. It is an expansion of the cultural tradition of worshiping a religious location originated from the belief in the worship of gods and sacred things of the Isan people. This reflects the Buddhist faith related to Phra Borommathat Na Dun, which was incorporated in the creation of the “Narueta Champasri” dance through the application of worship dance poses. This cultural reproduction is intended to be easily understood by the audience in order to generate an awareness of the value of performing arts wisdom. It is another strategy to increase the number of people who pay homage to the Buddha’s relics.
Downloads
References
College of Dramatic Arts. (2010). Dance the Goddess with a pair of Bags. Conservative Creative Research, Bunditpatanasilpa Institute.
Kaewthep, K. and Hinvima, S. (2008). Stream of political economic theory thinkers and educational media. Bangkok: Parbpim Printing.
Levy, D. L. (2000). Applications and Limitations of Complexity Theory in Organization Theory and Strategy. Joachim: KieferleErwin Herzberger.
Phanmanee, A. (2004). Creativity. Bangkok: 1412 publisher. The Fine Arts Department. (1970). Memoirs of Relationship between Thailand and Other Countries in the 17Th Century. Bangkok: The Fine Arts Department.
Wirunrak, S. (2004). Principles of periscope dance performance. Bangkok: Chulalongkorn University.
Thepwong, S. (2005). Thai Dance: For Elementary-Higher Education Teachers. Bangkok: Odeonstore
Williams, R. (1965). The Long Revolution. Pelican: Penguin Books.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.