Kitchen... in Depth Meaning of Space in "Kitchen"
Main Article Content
Abstract
life of a young woman who had lost all her family members. She lived her life with loneliness, desolation and despair. Nevertheless, the love from the others lighted her up to cherish the value of life and to live happily at the end.
This article aims to study the depth meaning of space in kitchen. The study of space is an indispensable element in literature. Space is not only the scene nor the venue in the story, it also relates to the theme and affect the behavior of the characters in that certain space. The study of space in “Kitchen” will elicit a better comprehension of the context of the protagonist’s behavior. It also helps readers realize the importance of the kitchen area towards the behavior of the characters. Furthermore, the readers can have a full understanding and a clear concept of the whole story.
The findings of this study are 1) the kitchen area affects the behavior of Mikage, the protagonist in the story. Kitchen means the family space, nostalgia space and healing space; 2) the kitchen area makes the characters understand the value of life and the meaning of death; 3) the kitchen area makes the readers understand how space and characters are connected.
Article Details
ข้อความและข้อคิดเห็นต่างๆ ในบทความเป็นของผู้เขียนบทความนั้นๆ ไม่ใช่ความเห็นของกองบรรณาธิการหรือของวารสาร jsn Journal
References
เดือนเต็ม กฤษดาธานนท์. (2557). เอกสารประสอบการสอนรายวิชา 2223482 นวนิยายญี่ปุ่นร่วมสมัยภาคการศึกษาปลาย / 2557, สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น ภาควิชาภาษาตะวันออก คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธาริตา อินทนาม. (2555). พื้นที่กับการสร้างอัตลักษณ์ของชาวแอฟริกันอเมริกันในนวนิยายเรื่องซองออฟโซโลมอนของโทนีมอริสัน. วารสารศิลปศาสตร์ ปีที่ 12 ฉบับที่ 1. หน้า 57-89.
มณฑา พิมพ์ทอง. (2547). มองสังคมญี่ปุ่นหลังสงครามโลกครั้งที่ 2 จากวรรณกรรม. กรุงเทพฯ : โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วัลยา วิวัฒน์ศร. (2541). มิติสถานที่ในนวนิยายของฟร็องซัวส์โมริยัค. กรุงเทพฯ : โครงการตําราคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สหโรจน์ กิตติมหาเจริญ. (2554). “พื้นที่” ในเรื่องสั้นดรรชนีนางของอิงอร. การประชุมทางวิชาการระดับชาติ“ภาษาวรรณคดีไทยและการสอนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ : การเรียนรู้และสร้างสรรค์จากสังคมไทยสู่สังคมโลก”. หน้า 310-324.
สุรภีพรรณ ฉัตราภรณ์. (2550). อาหารอารมณ์และอํานาจของสตรีในวรรณกรรมร่อยแก้วตะวันตกร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อัจฉรา เหมวรางค์กูล. (2555). ตัวละครเอกหญิงในนวนิยายเรื่องคิทเช่น. เอกสารหลังการประชุมวิชาการระดับชาติเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษาในประเทศไทยครั้งที่ 5 (มนุษยศาสตร์)กรุงเทพฯ : โครงการเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษาในประเทศไทย. หน้า 287-299.
อัจฉรา เหมวรางค์กูล. (2555). ตัวละครเอกหญิงในนวนิยายของโยะฌิโมะโตะบะนะนะ. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น ภาควิชาภาษาตะวันออก คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Murakami Fuminobu. (2005). Postmodern, feminist and postcolonial currents in contemporary Japanese culture: A reading of Murakami Haruki, Yoshimoto Banana, Yoshimoto Takaaki and Karatani Kojin. London and New York: Routledge.
木股知史 (1999)『吉本ばなな イエローページ』荒地出版社
斉藤金司 (1990) 吉本ばなな『キッチン』を読む 主潮 第18号
関井光男 (2006) 家族戦争・人口問題と少子化老齢化の社会-吉本ばなな『キッチン』国文学 第51巻第5号
西尾実、岩淵悦太郎、水谷静夫 (1983)『岩波国語辞典 第3版』岩波書店
原亜由美 (2013) よしもとばなな「キッチン」が大島弓子作品から受け継いだもの-「バナナブレッドのプディング」と「夢のキッチン」-歴史文化社会論講座紀要 第10号
吉本ばなな (2002)『キッチン』新潮社