ท่านปาล-ภิกษุผู้เดินเท้าจากกรุงเทพฯ ไปบูรณะพระบรมธาตุนครศรีธรรมราช Venerable Pal : the monk who walked from Bangkok to Nakhon Sri Thammarat to restore Wat Phra That Nakhon Sri Thammarat
Main Article Content
Abstract
ในสมัยรัชกาลที่ ๕ พระครูเทพมุนีศรีสุวรรณถูปาภิบาล (ปาล)ภิกษุชาวจังหวัดนครศรีธรรมราช ซึ่งมาบวชเป็นภิกษุ ณ สำนักวัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม ได้สร้างปรากฏการณ์เดินเท้าจากกรุงเทพมหานครไปยังนครศรีธรรมราช เพื่อบูรณะพระบรมธาตุนครศรีธรรมราช ที่ชำรุดทรุดโทรม ท่านปาลเป็นผู้นำชาวบ้านทำการบูรณปฏิสังขรณ์พระบรมธาตุ ตลอดระยะเวลา 3 ปี โดยไม่พึ่งพางบประมาณของทางราชการจนข่าวของพระปาลเลื่องลือจากเมืองนครฯขึ้นไปถึงกรุงเทพมหานคร สมเด็จพระปิยะมหาราช จึงทรงรับสั่งให้ สมเด็จพระเจ้าน้องยาเธอ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ (ขณะนั้นทรงพระยศเป็นกรมหลวง) ให้เสด็จไปสังเกตการบูรณะพระบรมธาตุของพระปาลอย่างใกล้ชิด จนพระองค์ทรงทราบว่าท่านปาลทำไปด้วยศรัทธาหาได้ปรารถนาลาภยศสรรเสริญ พระองค์จึงขอพระราชทานสมณะศักดิ์ให้ท่านปาลเป็นพระครุเทพมุนีศรีสุธรรมรัตน์ พร้อมประทานพัดยศให้
คำสำคัญ : การสอนอ่านภาษาอังกฤษ, เทคนิคห้องเรียนกลับทาง, วิธีบูรณาการของเมอร์ด็อค
Abstract
During the reign of King Rama V, Phra Kru Thep Munee Srisuwantupapibal (Venerable Pal) – the monk who was born in Nakhon Sri Thammarat province and later attained to his monkhood at Wat Phra Chetuphon Vimolmangklararm (Wat Pho) in Bangkok–walked from Bangkok to Nakhon Sri Thammarat in Southern Thailand to restore Wat Phra Mahathat Woramahawihan (also called Wat Phra That Nakhon Sri Thammarat) in which it was then dilapidated.
Ven. Pal also led rural villagers and many people from many places to join his restoration of Wat Phra That Nakhon Sri Thammarat throughout 3 years, without any support from the central government in Bangkok. His dedicative story went famous and King Rama V ordered Prince Damrong Rajanubhab, the King’s younger brother, went to Nakhon Sri Thammarat to observe Ven. Pal’s restoration mission. Prince Damrong realized that this monk was very sincere and dedicative to do his mission. After that, Prince Damrong reported to the royal court and the King promoted Ven. Pal to be ranked in the Theravada Buddhist Hierarchy, by then titled Phra Kru Thep Munee Srisuthammarat.
Article Details
References
Suragan, C. (2015). Relics to World Heritage. Nakhon Si Thammarat : Research and
Development Institute. Nakhon Si Thammarat Rajabhat University. (in Thai)
Wankovitch, Y. (2004). Gold used in the restoration of Golden Retrieval. Wat Phra Mahathat
Woramahawihan, Amphoe Mueang, Nakhon Si Thammarat During 1994-1995. Bangkok : Architectural and Handicraft Department, Fine Arts Department, Ministry of Culture. (in Thai)
Na Nakorn, W. Et al. (1978). Nakhon Si Thammarat. Nakhon Si Thammarat : Nakhon Si
Thammarat Teachers College. (in Thai)
Editorial Board of Nakhon Si Thammarat Journal. (2009). Because the cover of ten months. In
the substance of Nakhon Si Thammarat. (Front cover). Nakhon Si Thammarat : Nakhon
Si Thammarat Provincial Administrative Organization. (in Thai)
Nunsuk, W. (2016). Development of the town on Sai Kaew Beach Nakhon Si Thammarat
Archaeological evidence. Nakhon Si Thammarat : Nakhon Si Thammarat Rajabhat University. (in Thai)
Pongpaiboon, S. (1999). Phra Krua Thep Muni Srisuwani. In Thai Encyclopedia of Southern
Culture Volume 10. (4880-4881). Bangkok : The Thai Cultural Encyclopedia Foundation. Commercial Bank of Thailand. (in Thai)
Na Nakorn, S. History of repairing the relics : Nakhon Si Thammarat. (in Thai)