การวิเคราะห์วรรณกรรมลายลักษณ์ เรื่อง ท้าวชมพูฉบับภาคใต้ AN ANALYSIS OF THE BUDDHIST LITERARY WORK ENTITLED ‘THAW JAMBU’ SOUTHERN VERSION

Authors

  • พระมหาขนบ สหายปญฺโญ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
  • พระมหาสุขสันติ์ สุขวฑฺฒโน คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
  • พระราชปริยัติมุนี - คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
  • สมิทธิพล เนตรนิมิตร บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

Keywords:

Literary Work, Thaw Jambu, Southern

Abstract

             This dissertation entitled ‘An Analysis of the Buddhist Literary Works Entitled ‘Jambupati’ Southern Thailand Version’ has three objectives: 1) to study the history and development of the southern literary work entitled Jambupati, 2) to analyze the southern literary work entitled Jambupati, and 3) to analyze Dharma doctrines as appeared in the southern literary work entitled “Jambupati.” This is a Qualitative research done by Studying documentaries including in-depth interview. In the research, it was found that the literary work is regarded as another kind of the Buddhist literature called ‘But’ which is alphabetically written by Thai ancient scripts of early Rattanakosindra period (King Rama the second) wherein the name ‘Thai Yor’ was used. This literary work was originally developed from the Sutta called ‘Jambupatisutta’ or ‘Jambupatisut’. It is believed that it was brought into Thai by a Tibetan Buddhist monk and from there it was also brought into Sri Lanka in the reign of the king called “Paramakosa” approximately 2298-2299 B.E., and after that it spread across all the regions of Thailand. In this work, various Thai styles of composition, such as psalm of ‘Yãnĩ, Chabang, Surãnganãnga etc. were used and this became popular in the southern region. As regards the Buddhist doctrines, the Unwholesome Roots of Action, Three Common Characteristics and Supramundane etc., were used while composing it through evil or protagonist character called ‘Jambupati’. The readers of this literary work can appreciate the essence of the story without having no direct explanation on those virtues.  Besides this, many ideas on local beliefs, Buddhist doctrines, supernaturalism, for instance, were purposely and suitably added including social scenes in the early Rattanakossindra period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

พระมหาขนบ สหายปญฺโญ, สาขาวิชาพระพุทธศาสนา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

สาขาวิชาพระพุทธศาสนา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

พระมหาสุขสันติ์ สุขวฑฺฒโน, คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

พระราชปริยัติมุนี -, คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

คณะพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

สมิทธิพล เนตรนิมิตร, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

References

[1] ประทีป ชุมพล. (2558). พื้นฐานวรรณกรรมสี่ภาค. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
[2] ประพนธ์ เรืองณรงค์. (2559). วรรณกรรมและภาษาถิ่นใต้. กรุงเทพฯ: สถาพรบุคส์.
[3] ฉันทัส ทองช่วย. (2536). ภาษาและวัฒนธรรมภาคใต้. กรุงเทพฯ: โอ เอส พริ้น ติ้ง เฮ้าส์.
[4] ดิเรก พรตตะเสน. (2527). พระยาชมพู. นครศรีธรรมราช: วิทยาลัยครูนครศรีธรรมราช.
[5] ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยา. (2464). เรื่องท้าวมหาชมพู ซึ่งถือกันว่าเป็นต้นตำนานพระรูปทรงเครื่อง. (2464). พิมพ์ครั้งที่ 2. หลวงภัณฑลักษณวิจารณ์ พิมพ์ในการกุศล เมื่อปี ระกา พ.ศ. 2464. พระนคร: โสภณพิพรรฒธนากร.
[6] ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยา. (2505). เรื่องประดิษฐานพระสงฆ์สยามวงศ์ในลังกาทวีป. พระนคร: โรงพิมพ์การศาสนากรมการศาสนา.
[7] ชวน เพชรแก้ว. (2554, ตุลาคม-ธันวาคม). วรรณกรรมทักษิณ: หลักฐานสำคัญของภาคใต้ที่ท้าทาย การศึกษา. The Journal of the Royal lnstitute of Thailand. 36(4): 569.
[8] นิยดา เหล่าสุนทร. (2522). พินิจวรรณการ รวมบทความวิจัยด้านวรรณคดี. กรุงเทพฯ: แม่คำผาง.
[9] กุหลาบ มัลลิกะมาส. (2538). วรรณคดีวิจารณ์. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
[10] ชวน เพชรแก้ว. (2524). การศึกษาวรรคดีไทย. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
[11] มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย (เล่มที่ 20). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
[12] มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย (เล่มที่ 23). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
[13] ศานติ ภักดีคำ. (2009). Jambupati-suttr A Synoptic Romanized edition. Bangkok: Typeset Dvipantara Unlimited.
[14] ณัฐา ค้ำชู. (2553). วิเคราะห์การสร้างสรรค์นิทานคำกาพย์. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
[15] ดวงมน จิตร์จำนงค์. (2540). คุณค่าและลักษณะเด่นของวรรณคดีไทยสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
[16] พิสิทธิ์ กอบบุญ. (2547). แนวคิดและบทบาทของวรรณกรรมไทยพระพุทธศาสนาในสังคมไทย. สาขาภาษาและวรรณคดีตะวันออก คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชานี. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา และสำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.
[17] ณัฐา คุ้มแคว้น. (2552). การศึกษาวิเคราะห์วรรณกรรมภาคใต้เรื่องพระยาชมพู. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
[18] สืบพงศ์ ธรรมชาติ. (2534). รายงานการวิจัย เรื่อง วิเคราะห์วัฒนธรรมจากวรรณกรรมภาคใต้ประเภทชาดก. สงขลา: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

Downloads

Published

2019-06-27

How to Cite

สหายปญฺโญ พ., สุขวฑฺฒโน พ., - พ., & เนตรนิมิตร ส. (2019). การวิเคราะห์วรรณกรรมลายลักษณ์ เรื่อง ท้าวชมพูฉบับภาคใต้ AN ANALYSIS OF THE BUDDHIST LITERARY WORK ENTITLED ‘THAW JAMBU’ SOUTHERN VERSION. Srinakharinwirot Research and Development Journal of Humanities and Social Sciences, 11(21, January-June), 88–101. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/swurd/article/view/198178