ดนตรีวอญย์แฝะ (ewcjzW) : ดนตรีในพิธีศพพระสงฆ์มอญในประเทศไทยและประเทศพม่า (WORNFAEH MUSIC : A MON MONK’S FUNERAL MUSIC IN THAILAND AND MYANMAR)
Keywords:
Wornfaeh Ritual Music, A Mon Monk’s Funeral, Performed in a ParadeAbstract
This research study aims at examining the music of the Mon minority in Thailand and in Myanmar. Ethnomusicology has involved extensive work of qualitative research on documenting traditional music. Data were collected by reviewing the related documents, field trip recordings, observations, interviews, recording of still images and movie recordings. The data analyses were performed through interpretations and inductive conclusions.
The research found that WORNHFAEH was a ceremony arranged at a ritual funeral of Mon monks in Thailand and Myanmar. Traditional music, consisting of a melody and rhythmic instruments, was played while singing and dancing were performed in a parade. The song lyrics described the benevolence of the monk passing away. The singing was unique as it was accompanied with the chorus, and the modification of fast and slow tempo rhythms. The tone changes occurred as to avoid boredom and to relieve tension of the performers and musicians. The song lyrics described the respect paid to the Buddha, the Dhamma, and the Sangha. The differences of the song lyrics between the Mons in two countries were that the Mon language use in Myanmar was finer and more detailed. The length of tune was also found different. A bamboo flute was found used at the Wornhfaeh rituals by Mons in Myanmar, but not in Thailand.
Downloads
References
[2] ปัญญา รุ่งเรือง. (2533). ดนตรีไทยประกอบเสียง. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: พิฆเณศ ปริ้นติ้งเซ็นเตอร์.
[3] สุพัตรา สุภาพ. (2536). สังคมและวัฒนธรรมไทย ค่านิยม ครอบครัว ศาสนา ประเพณี. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.
[4] พูนพิศ อมาตยกุล. (2527). ดนตรีวิจักษ์ความรู้เพื่อดนตรีไทยเพื่อความชื่นชม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: เกียรติคุณธุรกิจ.
[5] ชินพัฒน์ ไทพาณิชย์. (2556). ดนตรีกะเหรี่ยงน้ำตก ตำบลคลองลานพัฒนา อำเภอคลองลาน จังหวัดกำแพงเพชร. ปริญญานิพนธ์ ศป.ม. (มานุษยดุริยางควิทยา). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
[6] สุกรี เจริญสุข. (2538). ดนตรีวิจารณ์. กรุงเทพฯ: DR.Sax.
[7] แววมยุรา วิเศษสิงห์. (2549). ดนตรีประกอบการรำมอญ หมู่บ้านมอญ อำเภอไทรโยค จังหวัดกาญจนบุรี. วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
[8] อภิชาติ ทับวิเศษ. (2552). วงก่วนกว๊าดมอญ : ดนตรีชุมชนมอญ บ้างวังกะ หมู่ 2 ตำบลหนองลู อำเภอสังขละบุรี จังหวัดกาญจนบุรี. ปริญญานิพนธ์ ศป.ม. (มานุษยดุริยางควิทยา). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
[9] ศรีศักร วัลลิโภดม. (2549). การเสวนามอญ. สืบค้นจาก https://mgronline.com/drama/detail/9490000062153
[10] องค์ บรรจุน. (2550, มีนาคม). หงส์ทองเหนือลำน้ำลพบุรีในงานวันรำลึกชนชาติมอญ. ศิลปวัฒนธรรม. 28(5), 1-5.
[11] พิสัณห์ ปลัดสิงห์. (2543). คนมอญ. พิมพ์ครั้งที่ 3. นนทบุรี: ธารบัวแก้ว.
[12] บุหลง ศรีกนก. (2552). มอญในแผ่นดินสยาม. กรุงเทพฯ: ศรีบูรณ์คอมพิวเตอร์-การพิมพ์.
[13] ณฤดล เผือกอำไพ. (2556). การศึกษาลึ่ฮเติ่น ดนตรีในพิธี ว่อน ไว่ะ ซ่างมอญบ้านวังกะ ตำบลหนองลู อำเภอสังขละบุรี จังหวัดกาญจนบุรี. โครงการวิจัยนี้ได้ทุนอุดหนุนการวิจัยจากกรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม ประจำปีงบประมาณ ๒๕๕๘.
[14] พิศาล บุญผูก. (2561). ประเพณีจุดลูกหนู. สืบค้นจาก http://www.culture.go.th/culture_th/pculture/nonthaburi/2_1.html
[15] ยศ สันติสมบัติ. (2537). มนุษย์กับวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Srinakharinwirot Research and Development Journal of Humanities and Social Sciences is licensed Under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC-BY-NC-ND 4.0) License, Unless Otherwise Stated. Please Read Journal Policies Page for More Information on Open Access, Copyright and Permissions.