NEW STYLE WOODEN BETEL NUT BOX OF ISAN, BAAN TAWAI HANDICRAFT CENTER, HANG DONG DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE
Keywords:
Betel Nut Box of Isan, New style Wooden Betel Nut Box, Baan Tawai Handicraft CenterAbstract
The purposes of this research were: (1) to investigate shapes, materials, production methods, size of new Isan wooden betel box shapes to study patterns, colors of new Isan wooden betel box shapes and (2) to study various phenomena that caused Isan wooden betel boxes to be modified for use according to the era. The participants of this research were artificers who made the new Isan wooden betel box shapes in Baan Tawai handicraft center, Hang Dong District, Chiang Mai Province. The personal interview was used to collect data. The personal interview distribution and data collection were conducted.
The personal interview consisted of 2: (1) The participants’ background information for collecting the data regarding the Background information of artificers who made the new Isan wooden betel box shapes. (2) The researcher observed and recorded the data at various locations according to various specified locations in terms of patterns, shapes, materials used, characteristics and production methods to be educated and analyzed by audio recordings, written records and observation forms, the research findings were as follows. First, there were 9 shops that produce new Isan wooden betel box shapes, each with its own shape. different usage characteristics which have been applied in the form of lamps, storage boxes, table centers, etc. The production process of most materials used to be made from synthetic wood (MDF) because it is durable. Second, Patterns found are patterns that by artificers come up with inspired by what's around them: Thai Stripes, Natural patterns, etc. Moreover, the most common color that they usually used was gold, which represents prosperity in some shops using the method of covering the gold leaf on the product which is popular for foreigners to buy and sell in large quantities. Finally, the phenomenon of Isan artificers moving to Hang Dong District, The north of Thailand. But it still preserves the Isan style of Isan wooden betel box. Then it is produced to create values. Using new Isan wooden betel box shapes
in the area and most of the customers used as decorations or souvenirs, etc.
Downloads
References
Padkho, N. (2016). The Art of Wooden Areca Nut Box in the Isaan. Tai Culture, TAI-LAO Cultural area Berlin Germany, 16(24), 179-185.
นิตยา พัดเกาะ. (2557). ศิลปะขันหมากไม้อีสาน [วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ไทยวิถี แอนทีค. (2560). เชี่ยนหมากทองเหลืองย้อนยุค. สืบค้นเมื่อ 5 ธันวาคม 2563, จาก https://www.deebrass.com/category/3
Wicker. (2555). เครื่องจักสานภาคใต้. สืบค้นเมื่อ 3 พฤศจิกายน 2564, จาก https://wicker53.wordpress.com
ธานินทร์ เลิศนครินทร์. (2554). เชี่ยนหมาก เครื่องใช้ที่ต้องกลายเป็นโบราณวัตถุ. สืบค้นเมื่อ 19 กรกฎาคม 2564, จาก http://www.gotoknow.org/posts/345224
ศิริกาญจน์ ว่องไว. (2559). แนวความคิดในการสร้างเชี่ยนหมากไม้อีสานรูปแบบใหม่. เจ้าของร้าน 429 ยามสาย บ้านถวาย อำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่. [บทสัมภาษณ์].
West Wood Live in Nature. (2563). ไม้ MDF. สืบค้นเมื่อ 10 มกราคม 2564, จาก http://westwood.co.th/
สุบัน เปรมปรี. (2559). แนวความคิดในการนำเชี่ยนหมากไม้อีสานรูปแบบใหม่ไปใช้ประโยชน์. เรือนไม้หอมรีสอร์ต 289 หมู่ 3 ตำบลพังโคน อำเภอพังโคน จังหวัดสกลนคร. [บทสัมภาษณ์].
แสงอรุณ รัตกสิกร. (2552). วัฒนธรรมพื้นบ้าน ลักษณะไทย. กรุงเทพฯ: ธนาคารกรุงเทพ.
นิตยา พัดเกาะ. (2561). ขันหมากไม้อีสานรูปแบบใหม่กับการประยุกต์ใช้. สืบค้นเมื่อ 1 มกราคม 2564, จาก https://wjst.wu.ac.th/index.php/wuresearch/article/view/5266
ติ๊ก แสนบุญ. (2553). ลักษณะอีสาน:ว่าด้วยเรื่องศิลปะและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Srinakharinwirot Research and Development Journal of Humanities and Social Sciences is licensed Under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC-BY-NC-ND 4.0) License, Unless Otherwise Stated. Please Read Journal Policies Page for More Information on Open Access, Copyright and Permissions.