The Royal Chariot: the History, the Literary and the Relationship with Thai King Institute
Main Article Content
Abstract
This research is of 3 objectives namely :- 1) to study the history and the development of the Royal Chariot 2) to study the royal chariot that appears in the literary Works on Buddhism and general literary Works 3) to analyse the relationship of the royal chariot and Thai King Institute. From the research, it is found that :- The Royal Chariot build from belief in the Buddhism that, the King is the living god. His Majesty is the Bodhisattva, fighter and kindness sovereign. In the Brahminism is that, god like the Indra, the Sun and the Moon who have the Royal Chariots. Their development is from a cart, already modify large-sized figure harnesses with horses or tow with the man power. Its use in the important Royal ceremonies. The Royal Chariot appear in Buddhism literary is Thipitaka, Atthakatha Jataka and Pra Pathom Somphothikatha. In the Ramayana literary mention the roles and characters of King Rama and Ravana. In Mahabharata literary mention the Royal Chariot of the Pandava and the Kaorava Army into the battle of Kurukshetra. In ‘Rachadiraj’ was the royal chariot in the Royal remains of Phrachao ChangPuek (King’ white elephant) and the royal chariot in the royal remains of Talanang Phyatao to royal crematorium. The Royal Chariot the relation of the royal chariot and Thai King Institute In the Rattanakosin period. The Royal Chariot is one of the royal rank’ accessories of the King. There build its compared as Mount Meru, spired pavilion is paradise stand on the royal chariot and many composition of hidden meaning of Buddhism and Brahminism. After B.E. 2475 Thai administration change to democracy. The royal administratiative power has limit by the constitution. But the King Institute still keep with the royal position in god as DhammaRacha who has the king's activities to relate of the complete & happiness of people and mind centre of Thai people.
Article Details
References
พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539.
มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, 2534.
กรมการศาสนา. พระปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์กรมการศาสนา, 2523.
กรมศิลปากร. ตำนานมูลศาสนา. พิมพ์ในงานพระราชทานเพลิงศพหม่อมหลวงเดช สนิทวงศ์. 17 ธันวาคม, 2518.
พระราชพงศาวดารฉบับพระราชหัตถเลขา เล่ม 2. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพมหานคร : สำนักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์, 2558.
รถม้า และพาหนะร่วมสมัย. กรุงเทพมหานคร: บริษัทรุ่งศิลป์การพิมพ์ 1977, 2556.
กองโบราณคดี. จิตรกรรมไทยประเพณี. กรุงเทพมหานคร : บริษัท อัมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊พ จำกัด, 2534.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต).พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2543.
พระมหาสมปอง มุทิโต. คัมภีร์อภิธานวรรณนา. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : บริษัทประยูรวงศ์ พริ้นท์ติ้ง จำกัด, 2547.
พระวรวงศ์เธอ กรมหมื่นพิทยลาภพฤฒิยากร, ชุมนุมพระนิพนธ์, (กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์พระจันทร์, 2517.
ม.ร.ว. คึกฤทธิ์ ปราโมช. สถาบันพระมหากษัตริย์. กรุงเทพมหานคร : แสงรุ้งการพิมพ์, 2523.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย เล่ม 10 11. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. พระสูตรและอรรถกถา แปล ทีฆนิกาย สีลขันธวรรค เล่มที่ 1 ภาคที่ 1.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย, 2525.
ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : บริษัท นานมีบุคส์พับลิเคชั่นส์ จำกัด, 2556.
วาสนา บุญสม. จากพระมหาชนก เพชรแห่งพระอัจฉริยภาพนำสู่นิทานสี่ภาค. กรุงเทพมหานคร : ปิรามิด, 2551.
สาโรจน์ มีวงศ์สม. ราชรถและราชยาน. กรุงเทพมหานคร: บริษัทฐานการพิมพ์ จำกัด, 2541.