The Buddha’s Teachings Methods in Classroom to Kalayaṇamitta Dhammas

Main Article Content

พระมหาอุดร อุตฺตโร

Abstract

Teaching in Buddhism can be applied to teach in a classroom of all levels, especially in the basic education classrooms. Children have learned the basic methods from the early ages which can be basis for the next higher stages of learning. They can develop their learning systems by training until becoming skilful by means of physical learning and cognitive learning development. Knowledge as the basis of learning is from advisors directing to a good way called Kalayanamitta who are well-wishers in developing to the good way. The characteristics of Kalayanamitta consisted of lovely, respectful, cheerful, and honorable persons who know how to give a reason, know how to explain, have endurance with scoffing, talk some matters in-depth detail, not guiding to worthless way. Therefore, Kalayanamitta who is a main factor for learners in terms of right learning, thinking, and practicing according to the principle, rule, and theory of the right view concept or worldview. This concept is applied to contemplate according to the reasoning processes of cause and effect.

Article Details

How to Cite
อุตฺตโร พ. (2017). The Buddha’s Teachings Methods in Classroom to Kalayaṇamitta Dhammas. Journal of Yanasangvorn Research Institute Mahamakut Buddhist University, 8(2), 309–318. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/yri/article/view/178531
Section
Academic Article

References

กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ, การจัดสาระการเรียนรู้พระพุทธศาสนา กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544, หน้า 220-221.

ประทีป พืชทองหลาง. “รูปแบบการปรึกษาเชิงพุทธตามหลักกัลยาณมิตร”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พระพุทธศาสนา). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2556.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสน์ ชุดคำวัด.กรุงเทพมหานคร: วัดราชโอรสาราม, 2548.

พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). เพื่อชุมชนแห่งการศึกษาและบรรยากาศแห่งวิชาการ (คุณธรรมของครูอาจารย์และผู้บริหาร). กรุงเทพมหานคร : สหธรรมิก, 2540.

พระธรรมปฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพครั้งที่ 16. กรุงเทพมหานคร: บริษทัเอส อาร.พริ้นติ้ง แมส โปรดักส จํากัด, 2551.

พระพรหมคณุาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). พุทธวิธีในการสอน. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด, 2549.

พระสมุห์ สมรวย จิรญาโณ (นาคาฉวี). “พุทธศาสนากับการศึกษา”. บทความวิชาการ, [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: http://www.phd.mbu.ac.th/index.php/2914-98-28-98-57-4/79-2914-98-28-98-55-53/136-2916-93-96-14-53-39[1 มีนาคม 2560].

พันตรี ป. หลงสมบุญ (รวบรวมและเรียบเรียง). พจนานุกรม มคธ-ไทย. กรุงเทพมหานคร: บริษัท ธรรมสาร จำกัด, 2546.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539.

วศิน อินทสระ. พุทธวิธีในการ. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฎุราชวิทยาลัย, 2524.

วัลนิกา ฉลากบาง. “การพัฒนาความสามารถในการรู้จักคิดแบบโยนิโสมนสิการและการบริโภคด้วยปัญญาของนักศึกษาสถาบันราชภัฏสกลนคร”. ปริญญานิพนธ์ วท.ด. (การวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ประยุกต์). กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2548.

วิชิต สุรัตน์เรืองชัย และคณะ, “การศึกษาสภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอนของคณาจารย์ มหาวิทยาลัยบูรพา”, วารสารศึกษาศาสตร์, ปีที่ 17 ฉบับที่ 2 (พฤศจิกายน – มีนาคม 2549) : 116.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ. ทฤษฏีการเรียนรู้เพื่อพัฒนากระบวนการคิด. กรุงเทพมหานคร : ไอเดียสแควร์, 2540.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ. พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติพุทธศักราช 2542 แก้ไขเพิ่มเติม (ฉบับที่ 2) พ.ศ.2545. กรุงเทพมหานคร : พริกหวานกราฟิก, 2545.