The State of Knowledge About Japanese Paintings and Prints in Thailand: A Survey of Journals of Japanese Studies and Academic Books

Main Article Content

Namsai Tantisuk

Abstract

This article explores the current state of knowledge about Japanese arts before the contemporary era, particularly Japanese painting and prints, as found in academic journals and scholarly books on Japanese studies in Thailand. It also analyzes the factors contributing to these trends. The data were collected in two parts: first, research articles and scholarly papers from the JSN Journal, the Thammasat Journal of Japanese Studies, and proceedings from the Japanese Studies Association of Thailand (JSAT) conferences between 2019 and 2023; and second, academic books sourced from the libraries of Chulalongkorn University, Thammasat University, Chiang Mai University, and Silpakorn University.


The results were that between 2019 and 2023, there were no research papers on Japanese painting or prints in the surveyed journals. In terms of Thai scholarly books, knowledge of Japanese arts, especially Japanese painting and prints, began to appear around 1960 and has increased since the late 1990s. However, knowledge about Japanese artists and their works remains limited to prominent figures, such as Hokusai, Hiroshige, and Sesshuu. This trend may be influenced by the Western interest in Japanese culture since the nineteenth century and the Western-based art education system in Thailand, which relies on English-language sources for information on Japanese artistic imagery. Consequently, the knowledge is confined within Western academic frameworks, and the scope of study remains narrow.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

พิริยะ ไกรฤกษ์. (2530). รายงานการวิจัยเรื่อง การวิเคราะห์การศึกษาประวัติศาสตร์ศิลปะในประเทศไทยในอดีตและปัจจุบัน เพื่อเสนอแนะแนวทางการศึกษาประวัติศาสตร์ศิลปะต่อไปในอนาคต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. สถาบันไทยคดีศึกษา.

มนวัธน์ พรหมรัตน์. (2556). การศึกษาญี่ปุ่นในญี่ปุ่นศึกษา: สถานภาพความรู้เกี่ยวกับการศึกษาของประเทศญี่ปุ่นจากการประชุมวิชาการเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษาในประเทศไทย. วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์, 6(6), น.153-189.

สรัญญา คงจิตต์. (2556). สถานภาพความรู้และความเข้าใจ “ญี่ปุ่น” ของสังคมไทย: ศึกษาจากวิทยานิพนธ์ญี่ปุ่นศึกษา. วารสาร jsn Journal, 3(1), น.34-47.

สรายุทธ เลิศปัจฉิมนันท์. (2561). การสังเคราะห์สถานภาพการศึกษาด้านปรัชญาญี่ปุ่นในประเทศไทย. วารสารศึกษาศาสตร์ มสธ, 11(1), น.1-17.

สีดา สอนศรี. (2551). แนวโน้มญี่ปุ่นศึกษาในประเทศไทย: งานวิจัยจากอดีต. วารสารญี่ปุ่นศึกษา, 25(1), น.31-47.

Kobayashi, Toshinobu小林利延 (2000) .「日本美術の海外流出-ジャポニスムの種子はどのように蒔かれたのか-」ジャポニスム学会(編),『ジャポニスム入門』 (13-25). 京都:思文閣出版.

Takashina, Shuuji高階秀爾 (2000) .「序・ジャポニスムとは何か」ジャポニスム学会(編),『ジャポニスム入門』(3-10). 京都:思文閣出版.

Fukushi, Yuuya福士雄也(2024).「「画聖」雪舟への道程」京都国立博物館&日本経済新聞社(編),『特別展 雪舟伝説-「画聖」の誕生-』(6-23). 東京:日本経済新聞社、大阪:テレビ大阪、京都:京都新聞.

Mabuchi, Akiko馬渕明子 (1997) .『ジャポニスム-幻想の日本』東京:ブリュッケ.