Living together of Peoples in Multicultural Societies of Thailand : A Case Study of Multicultural Society of Muang District, ChiangMai Province
Main Article Content
Abstract
The research aims (1) To analyze the formality of cohabitation in a multicultural society in the Tha Pae community, Muang district, Chiang Mai (2) To analyze the formality of coherence living in a multicultural society, according to each religion principles. (3) To present the patterns and methods of cohabitation with an appropriate multicultural society for factual Thai people. The researcher used qualitative research by studied from the document, In-depth interview from the experts who provided 9 important persons by analyzing the context commentary explain and description.
Research results: (1)To study the common principles of people in multicultural society in Thapae Gate, Muang District, Chiang Mai Province which created for people in the community understanding to live with multicultural societies and accept the different concept of cultures, differences in race, language, religion, belief (2) To analyze the appropriate of cohabitation of people in multicultural societies according to each religion principles that are cohabitation of the Buddhist community is to preserve the five precepts, speak gently, no discrimination in the community, and make oneself as the useful person in community instead of Christian community Promotes open development of each community to equal societies that everyone in the society turns to understand the differences and interested to learn the differences with an existing knowledge. (3) The cohabitation in Multicultural Society of Thailand: A Case Study of Multicultural Society in Muang District, Chiangmai Province is present the patterns and methods of cohabitation of people in the multicultural society for Thai society is concrete in the Buddhist community, promote youth and people around the temple. The Christian community is promoting the recognition of the differences in thought as well as the positive attitude of being together. This will result in cohabitation in diverse communities.
Article Details
References
ธัญญวรินทร์ ภักดีธนกิตต์. "การศึกษาเปรียบเทียบการพัฒนาความประพฤติของมนุษย์ในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับศาสนาคริสต์นิกายโรมันคาทอลิก”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาศาสนาเปรียบเทียบ. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.
รัชนีกร เศรษฐโฐ. สังคมและวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช, ๒๕๕๔.
สุพัตรา สุภาพ. สังคมวิทยา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช, ๒๕๕๓.
ประเสริฐ แย้มกลิ่นฟุ้ง. สังคมและวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๕๓.
พินิจ ลาภธนานนท์. "การผสมผสานวิถีปฏิบัติและประเพณีทางพุทธศาสนาในพื้นที่ชายแดนไทย-เมียนมา : การส่งเสริมประชาคมสังคมและวัฒนธรรมอาเซียนในบริบทสังคมพหุวัฒนธรรม". วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. ปีที่ ๖ ฉบับที่ ๒ (ฉบับพิเศษ) เมษายน-มิถุนายน ๒๕๖๐.
อานันท์ กาญจนพันธ์. "พหุวัฒนธรรมในบริบทของการเปลี่ยนผ่านทางสังคมและวัฒนธรรม". รายงานการวิจัย. ศูนย์ภูมิภาคทางสังคมศาสตร์และการพัฒนาอย่างยั่งยืน. คณะสังคมศาสตร์ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, ๒๕๕๑.
อมาวสี อัมพันศิริรัตน์. "การดูแลอย่างเอื้ออาทรของนักศึกษาพยาบาลต่างวัฒนธรรม : มุมมองของพุทธและมุสลิม". เอกสารวิจัยส่วนบุคคลวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีสงขลา, ๒๕๕๐.
พระครูปลัดปรีดา ใจบุญ. สัมภาษณ์. เจ้าอาวาสวัดดอกเอื้อง ตำบลศรีภูมิ จังหวัดเชียงใหม่ ๒๓ กรกฎาคม, ๒๕๖๐.
พ.ต.ท. สุวิทย์ ปัญโญ. สัมภาษณ์. ผู้กำกับการสืบสวนสอบสวนสถานีตำรวจภูธรเมืองเชียงใหม่ ๒๓ กรกฎาคม, ๒๕๖๐.
ศจ.ไมตรี อนันตนิติเวทย์. สัมภาษณ์. กรรมการโบสถ์คริสต์โปรแตสแต๊นท์ จังหวัดเชียงใหม่ ๒๓ กรกฎาคม, ๒๕๖๐.
จินดารัตน์ โพธิ์นอก. “พหุวัฒนธรรม”. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา : https://www.dailynews.co.th/article/236022 [๗ เมษายน ๒๕๖๑].