The process of Buddhist psychology to Bodhi Panya

Main Article Content

Jirameth Khamsang

Abstract

     Buddhism emphasizes on human development to become perfect human by emphasizing on self-development followed by complete practice of the 3 sikkhas. consisting of Abhisila sikkha. Athichit Sikkha. Athipanya Sikkha. When applying these principles as a process of living. it will lead to the process of self-awareness. self-understanding. self-worth. mindfulness. concentration. and wisdom. The word "wisdom" is very important to humans because it is indispensable as a management tool that is necessary for human life in many aspects. Whether education or learning to live. If humans live their lives without wisdom. they will encounter many problems and sufferings. Accessing the process of Buddhist psychology to Bodhi Panya. One must understand wisdom in Buddhism because Buddhism is a religion of wisdom and wisdom will be the way to overcome suffering. Wisdom can be divided into two types was worldly wisdom and dharma wisdom. If human beings have completely developed themselves will bring happiness to oneself and others. As a proverb in Buddhism says. “Panya lokasmi pajachoto” means that wisdom is the light in the world because when wisdom is found. true happiness can be found.

Article Details

How to Cite
Khamsang, J. “The Process of Buddhist Psychology to Bodhi Panya”. Mahachula Academic Journal, vol. 9, no. 1, Apr. 2022, pp. 241-54, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/255024.
Section
Academic Articles

References

พระครูปริยัติกิจวิธาน (ไพสิทธิ์ ศรีรอด). “การประยุกต์ใช้พุทธญาณวิทยาของหลักกาลามสูตรในสังคมไทยหลังนวยุค”. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. ปีที่ ๖ ฉบับที่ ๓ (พฤษภาคม -มิถุนายน ๒๕๖๒) : ๒๕.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). หลักปฏิบัติสมถกรรมฐาน วิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๓.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). คู่มือสอบอารมณ์กรรมฐาน. พิมพ์ครั้งที่ ๕. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๐.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๑๒. ฉบับข้อมูลคอมพิวเตอร์, ๒๕๔๖.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. การพิมพ์ครั้งแรก. ฉบับข้อมูลคอมพิวเตอร์, ๒๕๕๕.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). วิธีคิดตามหลักพุทธธรรม. กรุงเทพมหานคร : ม.ป.พ., ๒๕๕๑.

พระยาอนุมานราชธน (เสฐียรโกเศศ นามแฝง). ศาสนาเปรียบเทียบ. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาบรรณาคาร, ๒๕๑๕.

พระสุทัศน์ จารุธมฺโม (เย็นใจ). “วิเคราะห์การพัฒนาปัญญาในพระพุทธศาสนาเถรวาท”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐

พรรณทิพา ชเนศร์. พุทธจิตวิทยาประยุกต์. พิมพ์ครั้งแรก. สำนักพิมพ์ไรเตอร์โซล, ๒๕๖๓.

พุทธทาสภิกขุ. พจนานุกรมธรรมของพุทธทาส. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภาจัดพิมพ์, ๒๕๔๕.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

วริทธิ์ตา จารุจินดา. “พุทธจิตวิทยาเพื่อการพัฒนารูปแบบเสริมสร้างโพธิปัญญาพยาบาล”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาพุทธจิตวิทยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๓.

สมเด็จพระญาณสังวร สมเด็จพระสังฆราช (เจริญ สุวฑฺฒโน). ปัญญาในพระพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ ๔. นครปฐม : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๕๐.

เอื้อมอร ชลวร. “การพัฒนาปัญญาในพระพุทธศาสนาเถรวาท”. สารนิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๓.