Guidelines of Building the Faith in the Triple gem via Photography

Main Article Content

Phramahanattapong wannasopano (wannasopa)
Kritsana Raksachorm
Orachorn Kraichakr

Abstract

             In this research, there are three objectives: (1) to study the creation of faith through channels of sensation, (2) to study the processes of photography and the photographers’ techniques of taking pictures of art, and (3) to study the guidelines of building the faith in the Triple Gem via photography.


          The results of the research were found that the faith is the belief in the Triple Gem or three main principles that Buddhists always recognize such as (1) the Buddha Gem, (2) the Dhamma Gem, and (3) the Sangha Gem.  The happening faith needs the channels of sensation.  The channels of sensation are the sense relationship between the eye and the picture, the ear and the sound, the nose and the smell, the tongue and the taste, the body and the touch, and the mind and the mind-object. These channels are the human sensations that affect the emotions and the mind.  The channels of sensation that affect the photography and have the relationship of seeing the pictures are the visible objects (pictures), the visual organs (eyes), and the mind channel (mind).  The faith and the channels of sensation are related with the enlightenment and the sensation via the eyes which are treated as the noble visibility (dassanānuttariyaṃ) and also related with the enlightenment and the sensation via the mind in the processes of building the faith such as Rūpappamāṇikā (one whose faith depends on good appearance), Lūkhappamāṇikā (one whose faith depends on shabbiness), and Dhammappamāṇikā (one whose faith depends on right teachings and practices). With good photography to build the faith, the photographer must have basic faith, know the methods of searching the point of view, catch up the good emotions and feelings of the pictures along with the arts of picture composition such as Theory and Elements of light and colors, Rule of Thirds, Visual equilibrium, Leading line etc. in order to take photos of the Buddha arts, the Dhamma scenes, and the Sangha pictures which are the Triple Gem as the pictures of faithfulness for all Buddhists.

Article Details

How to Cite
wannasopano (wannasopa), P., K. Raksachorm, and O. Kraichakr. “Guidelines of Building the Faith in the Triple Gem via Photography”. Mahachula Academic Journal, vol. 9, no. 3, Dec. 2022, pp. 303-20, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/258784.
Section
Research Articles

References

กีรติ บุญเจือ. ชุดปัญหาปรัชญา : ปรัชญาศิลปะ. กรุงเทพมหานคร : ไทยวัฒนาพานิช, ๒๕๒๒.

ไขศรี ศรีอรุณ. พระพุทธรูปปางต่าง ๆ ในสยามประเทศ. กรุงเทพมหานคร : บริษัท มติชน จำกัด (มหาชน), ๒๕๔๖.

ชลิดา ทรงประสิทธิ์. THE PORTRAIT PHOTOGRARPHY ศิลปะการถ่ายภาพบุคคล. กรุงเทพมหานคร : ซีเอ็ดยูเคชั่น, ๒๕๕๗.

ณัฐวัฒน์ อุดมทรัพย์พงศ์. การถ่ายภาพบุคคล. นนทบุรี : บริษัท ไอดีซี พรีเมียร์ จำกัด, ๒๕๕๖.

นคเรศ รังควัต. ถ่ายภาพให้มีพลัง YHE POWER OF IMAGE. กรุงเทพมหานคร : ซีเอ็ดยูเคชั่น, ๒๕๖๒.

พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). การเผยแผ่พระพุทธศาสนายุคปัจจุบัน. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๘.

พระพุทธโฆสเถระ. คัมภีร์วิสุทธิมรรค, แปลและเรียบเรียงสมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจอาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ ๕, กรุงเทพมหานคร : บริษัท ประยูรวงศ์พริ้นติ้ง จำกัด, ๒๕๔๗.

พระอนุรุทธะและพระญาณธชนะ. อภิธัมมัตถสังคหะและปรมัตถทีปนี, พระคันธสาราภิวงศ์ แปลและอธิบาย. กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัด ประยูรสาส์ไทยการพิมพ์, ๒๕๕๕.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต) พุทธวิธีการสอน. กรุงเทพมหานคร : บริษัท พิมพ์สวย จำกัด, ๒๕๕๖.

พระธรรมโกศาจารย์ พุทธทาสภิกขุ. ภาพจิตรกรรมในโรงมหรสพทางวิญญาณ,. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา, ๒๕๕๒

พระครูปลัดวิสุทธิ์ คุตฺตชโย. คู่มือการศึกษาพระอภิธรรมชั้นจูฬอภิธรรมิกตรี. กรุงเทพมหานคร : บริษัท [Tana Press Co.,Ltd], ๒๕๖๔.

พระครูโฆษิตสังฆพิทักษ์. “กลยุทธ์ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสงฆ์ไทยในสังคมปัจจุบัน”, วารสารวิชาการธรรมทรรศน์.ปีที่ ๑๗ ฉบับที่ ๓ กันยายน – ธันวาคม ๒๕๖๐.

พัชรินทร์ ศุขประมูล, วิเศษ เพชรประดับ และเมธินี จิระวัฒนา. รูปและสัญลักษณ์แห่งพระศากยพุทธ. กรุงเทพมหานคร : กรมศิลปากร, ๒๕๓๒.

มิลินทปัญหา. ทรงพระกรุณาโปรดเกล้าฯ ให้พิมพ์พระราชทานเป็นพระราชานุสรณ์ ในงานพระราชพิธีถวายพระเพลิงพระบรมศพ สมเด็จพระศรีนครินทราบรมราชชนนี, กรุงเทพมหานคร : บริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิซซิ่ง จำกัด มหาชน, ๒๕๓๙.

ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๔๒.

วศิน อินทสระ. ศรัทธากับปัญญา. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ธรรมดา, ๒๕๕๔.

สงวน รอดบุญ. พุทธศิลป์ รัตนโกสินทร์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์รุ่งวัฒนา, ๒๕๒๙.

สมเด็จพระญาณสังวร (สุวฑฺฒโน). หลักพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๖.

สุรเชษฐ์ น้ำทิพย์. Basic PORTRAIT Photo for Bginner พื้นฐานการถ่ายภาพบุคคลเชิงปฏิบัติ. กรุงเทพมหานคร : ซีเอ็ดยูเคชั่น, ๒๕๕๑.

อารี สุทธพันธ์. การออกแบบ. กรุงเทพมหานคร : ไทยวัฒนาพานิช, ๒๕๒๘.

อำนวยพร บุญจรัส. The art of photography digital ศิลปะเเห่งการถ่ายภาพ. กรุงเทพมหานคร : ซีเอ็ดยูเคชั่น, ๒๕๖๑.