Guidelines for The Observance on Pāṇātipāta Precept for Thai Buddhists

Main Article Content

Miss. Somsong Sinsawadi
Maechee Kritsana Raksachom
Sanu Mahatthanadull

Abstract

          In this research, three objectives were purposely made: (1) to study the precept observation on Pāṇātipāta of Thai Buddhists in Theravada Buddhism, (2) to study the criteria for judging the precept observation on Pāṇātipāta in Buddhism, and (3) to present the guidelines for the precept observance on Pāṇātipāta for Thai Buddhists. This research employed a qualitative research methodology done by studying documents and in-depth interviews of ten key informants.


          The findings were shown that: Thai Buddhists place great importance on preserving animal lives where animal life redemption activities are organized with the awareness of giving life to animals resulting in self and family longevity. The precept observation on  Pānātipāta as well as chanting for loving kindness were expressed to all sentient beings  to reaffirm loving kindness to all beings.There are five criteria for judging the observance of the precept :  (1) Pāno- living animal, (2) Pānsaññitā- knowing such living beings are alive,3) Vadhakacittam- having volition to kill, (4) Upapakkamo- an attempt to kill, (5) Tena maraṇam- beings die with such attempt. Only if a person kills with all the above five criteria, the Pānātipāta precept is broken. But if the five criteria are not completely violated, the precept is not broken but blemished. Killing animals is more or less demerit with the following three criteria: - (1) animal body size, (2) virtue, (3) attempt. Killing a large animal is a great demerit, killing a small animal is a minor demerit; Killing a virtuous person is a great demerit, killing an unrighteous person is a minor demerit. Killing that takes a lot of effort is a great demerit, killing with little effort is a lesser demerit. As far as the guidelines for the precept observation on Pānātipāta for Thai Buddhists are concerned, they personally need to start with loving kindness, compassion, forgiveness, no harm to humans and to all sentient beings is done; being with hiri is the shame of evil and ottappa is the dread of evil. One must not only kill by himself but also not ask others to kill; cultivating and training Buddhist people to be kind and compassion.

Article Details

How to Cite
Sinsawadi, M. S., M. K. Raksachom, and S. Mahatthanadull. “Guidelines for The Observance on Pāṇātipāta Precept for Thai Buddhists”. Mahachula Academic Journal, vol. 11, no. 1, Apr. 2024, pp. 196-10, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/265153.
Section
Research Articles
Author Biography

Miss. Somsong Sinsawadi, Mahachulalongkornrajavidyala University

master MCU

References

ฐิรัฐติกาล ศิลปะสุวรรณ. “อนุปุพพิกถาเพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิตของพุทธศาสนิกชน”. วารสาร มจร. ปรัชญาปริทรรศน์. ปีที่ ๒ ฉบับที่ ๑ (มกราคม-มิถุนายน ๒๕๖๒): ๑๑๓-๑๑๔.

ประเวศ อินทองปาน. พระพุทธศาสนากับสัตว์. พิมพ์ครั้งที่ ๓. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, ๒๕๖๒.

พระธรรมปิฎก (ป. อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๑๐. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๖.

พระพุทธโฆสะเถระ. คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพมหานคร: บริษัทประยูรวงค์พริ้นติ้ง จำกัด, ๒๕๔๖.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ. พิมพ์ครั้งที่ ๑๑. กรุงเทพมหานคร: บ.สหธรรมิก, ๒๕๔๙.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). “ก้าวไปในบุญ”. วารสาร มก อาวุโสสัมพันธ์. ปีที่ ๙ ฉบับที่ ๔๐ (มีนาคม ๒๕๕๒): ๑๒.

พระมหาโพธิวงศาจารย์ (ทองดี), “ศีล ๕ รักษาโลก”, วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์, ปีที่ ๗ ฉบับ ๓ (กันยายน-ธันวาคม ๒๕๖๒): ๗.

พระมหาโพธิวงศาจารย์ (ทองดี). ศีล ๕ รักษาโลก. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ธรรมสภาสถาบันบันลือธรรม, ๒๕๕๘.

สานุ มหัทธนาดุลย์. “ศีลห้า : เกณฑ์ชี้วัดและการเสริมสร้างสันติสุขของบุคคลและสังคม” . วารสาร มจร. สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. ปีที่ ๗ ฉบับที่ ๒ (ฉบับพิเศษ เมษายน-มิถุนายน ๒๕๖๑): ๖๐๕-๖๑๑).

สานุ มหัทธนาดุลย์ และสริตา มหัทธนาดุลย์. “ศีลห้า: เกณฑ์ชี้วัดและการเสริมสร้างสันติสุขของบุคคลและสังคม”. รายงานการวิจัย. ทุนอุดหนุนการวิจัยจากสำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ (สสส.) ปี พ.ศ. ๒๕๕๘. สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๘.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). ศัพท์วิเคราะห์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เลี่ยงเชียง, ๒๕๕๐.

พระมหาพยุงศักดิ์ ธมฺมวิสุทฺธิเมธี. “การศึกษาวิเคราะห์มนุษย์ที่สมบูรณ์ตามแนวพุทธปรัชฌา”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาปรัชญา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๔.

อรชร ไกรจักร์ และคณะ. “การเสริมสร้างความเข้มแข็งทางอารมณ์ของพยาบาลวิชาชีพ: หลักการและตัวแบบเชิงพุทธ”. รายงานวิจัย. สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๙.