Monks and the Use of the Thai Language for Propagation in the 21st Century

Main Article Content

Witthaya Khonchaiyaphum

Abstract

During the Buddha's time, the Buddha sent his disciples to propagate Buddhism for the first time. The Buddha said ‘Monks Go on a pilgrimage for the benefit of many people Preach the Dharma, beautiful in the beginning,  beautiful in the middle and beautiful in the end, proclaim the chastity together with the meaning and consonants, completely pure. At present, there is a change in Thai culture and the language used in words that need to find meaning to get to the original idea.  If it is a Pali word, one must look at the Tripitaka. Distortion caused by lack of education causing the words that entered Thai society to change their meaning from the original in the Pali language or in the Tripitaka. In this regard, if there is no clarity or correction, the language will continue to be misused. Up to the present day, Facebook is the most popular medium in daily life. As a result, more and more monks come to use Facebook. The behavior and characteristics of using Facebook of monks can be divided into 4 types:- (1) for information and communication technology, (2) to propagation the dharma, (3) for academic work and (4) for entertainment

Article Details

How to Cite
Khonchaiyaphum, W. “Monks and the Use of the Thai Language for Propagation in the 21st Century”. Mahachula Academic Journal, vol. 11, no. 1, Apr. 2024, pp. 402-18, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/271403.
Section
Academic Articles

References

ชุติมา สัจจานันท์. สารสนเทศ. ม.ป.ท. : ม.ป.พ., ๒๕๓๐.

ปรีชา ข้างขวัญยืน. ปรีชาวิทรรศน์มุมมองภาษาไทย. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๖๐.

พินิจ ลาภธนานนท์และแทนพันธุ์ เสนะพันธุ์ บัวใหม่. พฤติกรรมการใช้อินเทอร์เน็ตที่เหมาะสมของ พระสงฆ์. กรุงเทพมหานคร: จรัลสนิทวงศ์การพิมพ์, ๒๕๕๗.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.๒๕๕๔. พิมพ์ครั้งที่ ๒, กรุงเทพมหานคร: ราชบัณฑิตยสถาน, ๒๕๕๖.

ศิริพร ปัญญาเมธีกุล. ภาษาในห้องสนทนาทางอินเตอร์เน็ต. กรุงเทพมหานคร: ภาควิชา ภาษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, ๒๕๕๐.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป. อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๓๕. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก, ๒๕๖๔.

สมศรี จินะวงษ์. “ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อมวลชน ความทันสมัย และการรักษาศีลขอ พระสงฆ์”. ปริญญานิเทศศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ๒๕๓๒.

สุจิตรา เหลือชูเกียรติ. “การนำเสนอข่าวเกี่ยวกับพระสงฆ์ในหน้าหนึ่งของหนังสือพิมพ์รายวันกับการ เปิดรับข่าวสารและความเชื่อมั่นทางศาสนาของประชาชน”. ปริญญานิเทศศาสตรมหา บัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๔๒.

อาทิตย์ หลวงละ. “การใช้เว็บไซต์เฟซบุ๊กทางอินเทอร์เน็ตของพระสงฆ์”. ปริญญาวารสารศาสตรมหา บัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, ๒๕๕๙.

วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี. “เฟซบุ๊ก”. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: https://citly.me/bQJzZ [๑๘ ธันวาคม ๒๕๖๔].

๑๐ อันดับเฟซบุ๊กของพระสงฆ์ที่มีคนกดไลก์และกดติดตามมากที่สุด. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: https://www.youtube.com/watch?v=xIrcf5qNyHM [๑๘ ธันวาคม ๒๕๖๔].