Jataka Studies
Main Article Content
Abstract
Jataka talks originated from Buddhist proverb in the Vinaya and the Suttanta scriptures. This text reflects history in the form of legends and fables, called Jataka age. Most of the content story takes place in northern India, which is currently in the area of Pakistan and Afghanistan. Jataka tales tell about the asceticism of the Bodhisattva and the important role of the naga tribe. They explain the Buddhist teaching method by applying the method of transmission like Brahmana way. There is a variety as diverse as Mahayana. The story telling method is suitable to be developed for beginners who are not familiar in the Buddhist teaching in order to move on to the doctrine. In terms of knowledge, the study of Jataka tales gives information about the humanities, social sciences and language aesthetics which the use of words is outstanding in Jataka tales. Many words in the traditional language such as asura, yaksa, naga and deva play a role in the writing of narrative in the Buddhist scriptures such as the Tipitaka and Commentaries.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กรุณา กุศลาศัย. อินเดีย ชมพูทวีปที่น่าทึ่ง.กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ศยาม, ม. ป. ป.
กวีวงศ์ บรรณาธิการ. พุทธทาสภิกขุ. สรรนิพนธ์พุทธทาสภิกขุ ว่าด้วย ศาสนา ดนตรี กวี ศิลปะ. กรุงเทพมหานคร : สุขภาพใจ, ๒๕๔๗.
คณาจารย์ ภาคสังคม-มานุษยวิทยา. สังคมวิทยา-มานุษยวิทยา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง, ๒๕๒๗
เขมานันทะ. ธรรมวิทรรศน์. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ธรรมชาติ, ๒๕๔๑.
ชูศักดิ์ ทิพย์เกษร. พระพุทธศาสนาในศรีลังกา. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร : หจก. เชน ปริ้นติ้ง, ๒๕๕๑.
คึกฤทธิ์ ปราโมช. ธรรมแห่งอริยะ. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ดอกหญ้า, ๒๕๔๘.
พลตรีเดช ตุลวรรธนะ. เรียนพุทธศาสนาอย่างปัญญาชน เล่ม ๒, เล่ม ๗. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์พิฆเนศ, ๒๕๒๕, บริษัท ไทย. ไอ. อี., ๒๕๓๐
พลตรี เดช ตุลวรรธนะ. เรียนพุทธศาสนาอย่างปัญญาชน เล่ม ๖. กรุงเทพมหานคร : อักษรสมัย, ๒๕๔๐.
พระกวีวรญาณ (จำนง ชุตินฺธโร ป.ธ. ๙). คำบรรยาย พรหมชาลสูตร. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัทสหธรรมิก จำกัด , ๒๕๕๖.
พระธรรมปิฎก (ป. อ. ปยุตฺโต). เชื่อกรรม รู้กรรม แก้กรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิพุทธธรรม, ๒๕๔๕.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๑๒. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๑.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตโต), คนไทยใช่กบเฒ่า. ม.ม.ท., ม.ป.พ., ม.ป.ป.
พุทธทาสภิกขุ. มหาวิทยาลัยต่อหางสุนัข.กรุงเทพมหานคร : ธรรมบูชา, ๒๕๒๖.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
----------------------. อฏฺฐกถา ภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๒-๒๕๓๕.
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. อรรถกถา ภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๙-๒๕๕๙.
ระวี ภาวิไล. ศาสนากับปรัชญา.กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์กะรัต,๒๕๓๑.
ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ. ศ. ๒๕๔๒.กรุงเทพมหานคร : นานมีบุ๊คส์, ๒๕๔๖.
สมิทธิพล เนตรนิมิตร. “พระพุทธรูปปางนาคปรก : ข้อมูลและหลักฐานทางประวัติศาสตร์”. สารนิพนธ์พุทธศาสตร์มหาจุฬา ประจำปี ๒๕๕๔.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๔.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). ตามพระใหม่ไปเรียนธรรม ภาค ๑-๒. กรุงเทพมหานคร สำนักพิมพ์ผลิธัมม์, ๒๕๖๐.
A. K. Warder. Indian Buddhism. 3th. Delhi : Motilal Banarasidass, 1991.
A. Sankarray. An Outline of Indian Culture. New Delhi : Intellectual BookCornor, 1978.
A.K. Biswas. Buddha and Bodhisattva a Hindu view New Delhi : Cosmo Publications,1987.
Bhattacharj, S. Buddhist Hybrid Sanskrit Literature. Calcutta : The Asiatic Society, 1992.
D.D. Kosambi. An Introduction to study of Indian History. 8th. Bombay : Popular Prakashan , 1994.
Dr. S.G. Deodikar. Upanisads and Early Buddhism. Delhi : Eastern Book Linkers.
Chatterji, S.K. ed., The Cultural Heritage of India Vol. I 5th. Calcutta : The Ramakrishna Mission Institute of Culture, 1982.
Har Dayal. The Bodhisattva Doctrine in Buddhist Sanskrit Literature. 4th. Delhi : Motilal Banarasidass, 1931.
Holger Kersten. Jesus Lived in India 2nd. Massachusetts : Element Books, 1994.
G.P. Malalasekera. Pali Literature in Ceylon. Colombo : M D Gunaseua & Co. Ltd. 1958.
Ghurye, G.S. Caste and Race in India. Bombay : Popular Prakashan, 1969.
Haldar, J.R. Early Buddhist Mythology. New Delhi : Manohar, 1977.
Jain, K. C. Lord Mahavira and His time. Varanasi : Motilal Banarasidess, 1974.
Jha, D. N. Ancient India an Introductory Outline 7th. New Delhi : People’s Publishing house, 1993.
Law, Bimala Churn, Geography of Early Buddhism 2nd. New Delhi : Munshiram Manoharlal, 1979.
Lal Mani Joshi.Studies in the Buddhistic Culture of India. Delhi : Motilal Banarasidass ,1977.
Mehta, R. N. Pre-Buddhistic India 2nd . Delhi : Anmol Publication, 1985.
Rahul, B.T. A Critical Study of The Mahavastu, Varanasi : Motilal Banarsidass, 1978.
Rhys Davids T. W. Buddhist India 8th. Varanasi : Motilal Banarasidass, 1987.
R. C. Majumdar, Ancient India 6th . Varanasi : Motilal Banarasidass, 1994.
Sarkar, S. C. Studies in the Common Jataka and Avadana Tales. Calcutta : Sanskrit
College,1990.
Thapa, Romila. Ancient Indian Social History 5th. New Delhi : Orient Longman 1996.
Wilkings, W.J. Hindu Mythology Vedic & Puranic 2nd. New Delhi : Heritage Publishers, 1991.