กฎหมายเกี่ยวกับองค์กรบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์เพลงในไทย…ถึงเวลาทบทวน?

Main Article Content

รองศาสตราจารย์จิตรา เพียรล้ำเลิศ
ภัควดี เพียรล้ำเลิศ

บทคัดย่อ

            กฎหมายลิขสิทธิ์ ได้กำหนดสิทธิแต่เพียงผู้เดียวแก่เจ้าของลิขสิทธิ์เท่านั้น ที่สามารถกีดกันหรืออนุญาตให้ผู้อื่นใช้งานอันมีลิขสิทธิ์ของตนได้ แต่ในปัจจุบันเนื่องจากเทคโนโลยีมีความทันสมัยมากขึ้น ทำให้คนทั่วไปสามารถเข้าถึงงานอันมีลิขสิทธิ์ได้ง่ายมากยิ่งขึ้นเช่นกัน จึงเป็นเหตุให้เจ้าของลิขสิทธิ์มีความยากลำบากตลอดจนเป็นปัญหาในการจัดการสิทธิของตนในงานอันมีลิขสิทธิ์ได้อย่างครอบคลุมในทุกราย ดังนั้น การบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์จึงถือเป็นการแก้ไขปัญหาดังกล่าวได้อย่างตรงจุด การจัดตั้งองค์กรบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์มีความสำคัญเพราะองค์กรเหล่านี้สามารถบริหารจัดการสิทธิในงานอันมีลิขสิทธิ์ของเจ้าของลิขสิทธิ์ ซึ่งเข้ามาเป็นสมาชิกองค์กรได้อย่างมีประสิทธิภาพ ซึ่งมีกรณีตัวอย่างที่ปรากฏชัดในวงการดนตรี องค์กรบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์เพลงกำเนิดขึ้นเป็นจำนวนมากทั่วโลก รวมไปถึงในประเทศไทย แต่อย่างไรก็ดี พ.ร.บ. ลิขสิทธิ์ พ.ศ. ๒๕๓๗ ของประเทศไทยมิได้มีบทบัญญัติที่เกี่ยวข้องกับองค์กรบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์แต่อย่างใด


            การศึกษาวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์มุ่งเน้นที่จะศึกษาความสำคัญ หน้าที่ และประเภทของการบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์ เปรียบเทียบกฎหมายและกฎระเบียบเกี่ยวกับองค์กรบริหารจัดการค่าลิขสิทธิ์เพลงของประเทศสหรัฐอเมริกา ประเทศจีนกับประเทศไทย หลังจากการศึกษาวิจัยอย่างละเอียดพบว่ามีประเด็นทางกฎหมายที่น่าสนใจเกี่ยวกับองค์กรบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์เพลงในประเทศไทยอยู่หลายประเด็น อีกทั้งผู้เขียนได้นำเสนอข้อเสนอแนะที่คาดหวังว่าจะเป็นประโยชน์ทั้งต่อการพัฒนาต่อยอดกฎหมายเกี่ยวกับองค์การบริหารจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์และการศึกษาต่อยอดจากการศึกษาวิจัยครั้งนี้ต่อไป

Article Details

บท
บทความ

References

Abdo, K. J., & Abdo, J. M. (2019). What You Need to Know About the Music Modernization Act. ABA: Entertainment and Sports Lawyer. ABA Forum on the Entertainment & Sports Industries, 35(1), 2-3. https://foxrothschild.gjassets.com/content/uploads/2019/11/Music-Modernization-Act-for-ABA-by-Abdo.pdf

Axhamn, J., & Guibault, L. (2011, August). Cross-border extended collective licensing: a solution to online dissemination of Europe’s cultural heritage? Final report prepared for EuropeanaConnect (pp. 4, 8-9). Institute for Information Law. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:465947/FULLTEXT01.pdf

Bulayenko, O. (2016). Permissibility of Non-Voluntary Collective Management of Copyright under EU Law The Case of the French Law on Out-of-Commerce Books. JIPITEC, 7, 61, para. 47. https://www.jipitec.eu/issues/jipitec-7-1-2016/4402/jipitec%207%20%281%29%202016%2C%2051%2C%20bulayenko%2C%20permissibility%20of%20non-voluntary%20collective%20management%20of%20copyright%20under%20eu%20law.pdf

Collective Management of Copyright. (n.d.). World Intellectual Property Organization. https://www.wipo.int/copyright/en/management

Copyright Act of 1976, 17 U.S.C. § 102 (2021).

Copyright Act of 1976, 17 U.S.C. § 106 (2021).

Copyright Act of 1976, 17 U.S.C. § 115 (2021).

De Beer, J. (2017). Making copyright markets work for creators, consumers and the public interest. WHAT IF WE COULD REIMAGINE COPYRIGHT?.

Dependablesolutions. (2022, April 5). Paying Out Music Royalties- Music Licensing at a glance. https://www.dependablesolutions.com/paying-out-music-royalties-music-licensing-at-a-glance/

DEQI Intellectual Property Law Corporation. (2021, January 5). The amended Copyright Law will become effective on June 1, 2021 in China. Lexology. https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=c7c183e9-3e1d-40c8-84e8-1e8581139889

Designation of Mechanical Licensing Collective | U.S. Copyright Office. (2019, July 8). U.S. Copyright Office. https://www.copyright.gov/rulemaking/mma-designations/

Distabanjong, S. (2012, November 5–6). Protection and Management of Copyright and Related Rights in Thailand: Current Practice and Challenges. [Paper presentation]. National Seminar on Protection and Management of Copyright and Related Rights, Bangkok, Thailand.

Elton, S. (2019). Mechanical Licensing Before and After the Music Modernization Act. Journal of the Music & Entertainment Industry Educators Association, 9(1), 23. https://www.meiea.org/Journal/Vol19/Elton

Extended Collective Licensing. (2022, January 18). Copyright Agency. https://www.copyright.com.au/about-copyright/policy-and-research__trashed/extended-collective-licensing/

Ficsor, M. (2002). Collective Management of Copyright and Related Rights (pp. 17, 22). World Intellectual Property Organization. https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/copyright/855/wipo_pub_855.pdf

Ficsor, M. (2003). Collective Management of Copyright and Related Rights at a Triple Crossroads: Should it remain voluntary or may it be “extended” or made mandatory? Copyright Bulletin, 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139670.

Firm, L. J. I. P., Yunze, L., & Luo, X. (2021, April 14). China adapts copyright law to reflect global business trends. Managing Intellectual Property. https://www.managingip.com/article/b1rczs7ss08cpb/china-adapts-copyright-law-to-reflect-global-business-trends

Gervais, D. (2006). The Changing Role of Copyright Collectives. In n COLLECTIVE MANAGEMENT OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS. Kluwer Law International.

Gervais, D. (2010). Collective Management of Copyright: Theory and Practice in the Digital Age. In Collective Management of Copyright and Related Rights (2nd ed.). Kluwer Law International.

Gervais, D. J. (2011). The Landscape of Collective Management Schemes. Vanderbilt Law School Faculty Publications. https://scholarship.law.vanderbilt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1721&context=faculty-publications

Gervais, D. (2015). Collective Management of Copyright and Related Rights (3rd ed.). Wolters Kluwer. https://www.ivir.nl/publicaties/download/CMCR_5.pdf

Guibault, L. (2020). Extended Collective Licensing as Rights Clearance Mechanism for Online Music Streaming Services in Canada. Canadian Journal of Law and Technology (CJLT), 18(2), 233. https://digitalcommons.schulichlaw.dal.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1269&context=cjlt

Harbeson, E. (2021). The Orrin Hatch – Bob Goodlatte Music Modernization Act: A Guide for Sound Recordings Collectors. Library of Congress. https://www.loc.gov/static/programs/national-recording-preservation-plan/publications-and-reports/documents/Hatch-Goodlatte-Music-Modernization-Act_Guide-for-Sound-Recording-Collectors.pdf

Jiang, Y. (2013). Changing Tides of Collective Licensing in China. MSU International Law Review, 21(3).

LaFrance, M. (2018). Music Modernization and the Labyrinth of Streaming. The Business, Entrepreneurship & Tax Law Review, 2(2). https://scholarship.law.missouri.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=betr

Lohmann, F. (2008, April). A Better Way Forward: Voluntary Collective Licensing of Music File. Electronic Frontier Foundation. https://www.eff.org/wp/better-way-forward-voluntary-collective-licensing-music-file-sharing

Lowe, N., & Koskinen-Olsson, T. (2014). Educational Material on Collective Management of Copyright and Related Rights Module 2: Management of copyright and related rights in the field of music. World Intellectual Property Organization Publication, 5. https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_emat_2014_2.pdf

Lunney, G. S., Jr. (2015). Copyright Collectives and Collecting Societies: The United States Experiences (2nd ed.). Kluwer Law International

Orrin G. Hatch–Bob Goodlatte Music Modernization Act, 17 U.S.C. 101 note § 102 (2018).

Copyright Act of 1976, 17 U.S.C. § 115 (2021).

Copyright Royalty Board, Library of Congress. (2021). Determination and Allocation of Initial Administrative Assessment To Fund Mechanical Licensing Collective. Federal Register: The Daily Journal of the United States Government. https://www.federalregister.gov/documents/2021/01/22/2020-29194/determination-and-allocation-of-initial-administrative-assessment-to-fund-mechanical-licensing

Meuwissen, S., Low, E., & Chang, Y. (2020, December 9). China: what you need to know about the amended Copyright Law. Hogan Lovells Engage. https://www.engage.hoganlovells.com/knowledgeservices/viewContent.ac-tion?key=Ec8teaJ9VapcboxxTd%2FRT8xgHJMKLFEppVpbbVX%2B3OX-cP3PYxlq7sZUjdbSm5FIetvAtgf1eVU8%3D&nav=FRbANEucS95NML-RN47z%2BeeOgEFCt8EGQ0qFfoEM4UR4%3D&emailtofriendview=true&-freeviewlink=true

National Copyright Administration of the People’s Republic of China (NCAC). (2017, April 21). NCAC-MCSC-Music Copyright Society of China. https://en.ncac.gov.cn/copyright/contents/10377/329098.shtml

Pastukhov, D. (2020, February 11). 6 Basics of Music Copyright Law: What It Protects and How to Copyright a Song. Soundcharts Blog. https://soundcharts.com/blog/music-copyrights#what-is-music-copyright

Peacock Law P.C. (2561). The Music Modernization Act. Peacock Law P.C. Monthly Newsletters. https://peacocklaw.com/wp-content/uploads/2020/05/11.-November-2018-Music-Modernization-Act.docx.pdf

Property, A. C. I. (2021, January 8). Third Amendment To China’s Copyright Law. Mondaq. https://www.mondaq.com/china/copyright/1023682/third-amendment-to-china39s-copyright-law-

Quintais, J. P. (2012). On Peers and Copyright: Why the EU Should Consider Collective Management of P2P. Munich Intellectual Property Law Center (MIPLC), 44. https://doi.org/10.5771/9783845241906

Regulations on Copyright Collective Administration (RCCA), (2004).

The Role of Collective Management Organisations. (2020). The International Confederation of Societies of Authors and Composers (CISAC), 2. https://www.cisac.org/sites/main/files/files/2020-11/CISACUniversity_The_Role_of_CMOs_FINAL.pdf

Schoonmaker, H. (n.d.). BMI, ASCAP, SESAC, GMR, HFA, MRI, The MLC: The Guide to USA & Canada PROs. Songtrust. https://blog.songtrust.com/guide-to-usa-pros

Schoonmaker, H. (2022, March 11). BMI, ASCAP, SESAC, GMR, HFA, MRI, The MLC: The Guide to USA & Canada PROs. Songtrust. https://blog.songtrust.com/guide-to-usa-pros

Songtrust. (n.d.). Mechanical Rights Organization (MRO). https://www.songtrust.com/music-publishing-glossary/glossary-mechanical-rights-organization

Songtrust. (n.d.-b). Performing Rights Organizations (PRO). https://www.songtrust.com/music-publishing-glossary/glossary-performing-rights-organization

Soundcharts Team. (2020, January 29). Soundcharts | Market Intelligence for the Music Industry. Soundcharts Blog. https://soundcharts.com/blog/performance-rights-organizations#what-is-a-performing-rights-organization

Soundcharts | Market Intelligence for the Music Industry. (2020, March 4). [Online forum post]. Soundcharts Blog. https://soundcharts.com/blog/mechanical-royalties#what-are-mechanical-royalties

The Supervision of Collective Management Organisations. (2015). The International Confederation of Societies of Authors and Composers (CISAC), 2. https://www.cisac.org/sites/main/files/files/2020-11/CISACUniversity_The_Supervision_of_CMOs_FINAL.pdf

Thai Civil and Commercial Code B.E. 2535. (1992, 8 April). Government Gazette. No. 109 Section 43. page 1-2.

Thai Copyright Act of B.E. 2537. (1994, 21 December). Government Gazette. No. 111 Section 59 Kor. Page 1-21.

Thai Post. (2020, November 27). พาณิชย์คลอดไกด์ไลน์คุมการจัดเก็บค่าลิขสิทธิ์เพลงป้องกันข้อพิพาท. https://www.thaipost.net/main/detail/85189

Third Amendment of the Chinese Copyright Law (2021, 1 June). Article 8.

Understanding Copyright and Related Rights. (2016). World Intellectual Property Organization

U.S. Copyright Office, Library of Congress. (2021). Music Modernization Act Transition Period Transfer and Reporting of Royalties to the Mechanical Licensing Collective. Federal Register, 88(6). https://www.govinfo.gov/content/pkg/FR-2021-01-11/pdf/2020-29190.pdf

What is the Mechanical Licensing Collective (MLC)? (n.d.). Songtrust. https://help.songtrust.com/knowledge/what-is-the-mechanical-licensing-collective-mlc

World Intellectual Property Organization (WIPO). (2021, September). WIPO Good Practice Toolkit for Collective Management Organizations (The Toolkit). https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_cr_cmotoolkit_2021.pdf

Xu, Q. (2020). Collective Management of Music Copyright in China: Insights for the Regulation of the Monopolistic and Monopsonistic Power of the Music Copyright Society of China from A Comparative Legal Approach. Review of Economic Research on Copyright, 17(2), 10. http://www.serci.org/rerci_files/2020/qinqing.pdf

Yeh, B. T. (2015, September). Copyright Licensing in Music Distribution, Reproduction, and Public Performance (p. 3). Congressional Research Service. https://sgp.fas.org/crs/misc/RL33631.pdf

Zhang, F. (2016). The state of China’s collective rights management in the context of the United States and Japan. Global Media and China, 1(4), 403. https://doi.org/10.1177/2059436417695894

Zheng, X. (2022, April 14). Explanation of China’s Copyright Law coming into force in June 2021. Asamura Patent Office |. https://www.asamura.jp/en/2021/05/17/explanation-of-chinas-copyright-law-coming-into-force-in-june-2021-may-17-2021/